آفتاب

بقایی: اتهامات ترکان پیگیری قضایی می‌شود

بقایی: اتهامات ترکان پیگیری قضایی می‌شود

حمیدرضا بقایی معاون اجرایی دکتر احمدی نژاد ، درخصوص اظهارات اخیر اکبر ترکان مبنی بر وجود «فسادها و تخلفات مالی سازماندهی شده و با برنامه‌ریزی» در دولت قبل، اظهار داشت: بنده هم اظهارات تکراری آقای ترکان را در رسانه‌ها دیدم.



 ایشان در نقش کمیسر پلیس روزی به رییس‌جمهور سابق کشور توهین می‌کند، روز دیگر به نمایندگان مجلس می‌تازد و بار دیگر نیمی از ملت بزرگ ایران را قانون‌شکن می‌نامد.
به گزارش آفتاب، مجله مهر به نقل از پرسانیوز وی با بیان اینکه «باید دید هدف و انگیزه آقای ترکان از طرح این مطالب کذب، غیر مستند و سطحی چیست؟»، افزود: به نظر می‌رسد ایشان بیشتر به دنبال مطرح کردن خودشان هستند. بالاخره آقای ترکان سال‌ها وزیر بوده و در ایام انتخابات هم قائم مقام ستاد آقای روحانی بوده و کمترین توقع ایشان مقام وزارت بود؛ اما علی‌رغم این توقع، به جای وزیر شدن، دبیر شدند و به اصطلاح خیلی تحویلشان نگرفتند.
معاون اجرایی رئیس‌جمهور سابق تصریح کرد: نتیجه این کم‌توجهی این شده که آقای ترکان با اظهارات عجیب و غریب سعی دارد خود را در کانون توجه قرار دهد و به قول معروف بگوید که آقا من هم هستم! تا جایی که اطلاع داریم ایشان در مجموعه دولت هم مخالفان زیادی دارد و برخی رفتارها و گفتارهای آقای ترکان را دور از شأن دولت و موجب وهن کارگزاران نظام می دانند. بقایی به دولت پیشنهاد کرد که «هر از چند گاه آقای ترکان را به جلسات دولت دعوت کند تا شاید از این حالت خارج شود.»
وی درخصوص اتهامات آقای ترکان درخصوص مناطق آزاد و تخلفات در آن، با بیان اینکه «جایگاه و سمت دبیری شورای هماهنگی مناطق آزاد برای کسی با سال‌ها سابقه وزارت و قائم مقام ستاد انتخاباتی بوده، پست مهمی نیست و موقعیت اداری و تشکیلاتی خاصی به حساب نمی‌آید»، تصریح کرد: طبق مقررات، شورای مناطق آزاد، متشکل از تعدادی وزرا و معاونین رییس‌جمهور است، بالاترین جایگاه تشکیلاتی در حوزه مناطق آزاد محسوب می‌شود و دبیر این شورا هم صرفاً مسؤولیت تشکیل جلسات، تنظیم صورتجلسات و ابلاغ مصوبات را به مناطق بر عهده دارد.
جایگاه اداری ترکان در حد طرح این بحث‌ها نیست
معاون اجرایی رئیس‌جمهور سابق با تاکید بر اینکه دبیر این شورا «هیچ ریاستی بر سازمان‌های مناطق آزاد نداشته و قانوناً نمی‌تواند هیچ‌گونه دستوری در رابطه با وظایف آن‌ها بدهد»، گفت: سازمان‌های مناطق آزاد شخصیت حقوقی کاملاً مستقل دارند و رؤسای آنها هم تابع هیأت‌‌مدیره  خود هستند. اخیراً هم که نظارت بر بودجه مناطق آزاد به جای دبیرخانه شورا به معاونت برنامه‌ریزی ریاست‌جمهوری محول شده، جایگاه اداری وی در حد طرح این نوع بحث‌ها و ادعاها نیست.
بقایی در ادامه به نکته‌ای اشاره کرد و اظهار داشت: البته از ابتدای تشکیل دولت یازدهم تاکنون خبر چندانی از تشکیل جلسات شورای عالی مناطق آزاد و مصوبات آن منتشر نشده است. این موضوع به این معنی است که چنانچه آقای ترکان بدون مصوبه این شورا حکم انتصابی را صادر کرده، وجاهت قانونی ندارد و تخلف هم محسوب می‌شود.
اتهامات ترکان پیگیری قضایی می‌شود
وی درباره اینکه پاسخ شما به اتهام‌های آقای ترکان به مجموعه دولت سابق با توجه به اینکه وی وعده افشای اسناد فسادهای چند هزار میلیاردی را مطرح کرده، چیست؟، گفت: خوب است ایشان درباره فعالیت‌های اقتصادی کلان برادرشان در کیش که طی ماه‌های اخیر گسترش هم یافته اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی کنند. ادعاهایی که آقای ترکان مدام مطرح می‌کنند مصرف ژورنالیستی دارد و هیچ‌گونه سندیتی هم ندارد.
معاون اجرایی رئیس‌جمهور سابق تصریح کرد: به نظر می‌رسد آقای ترکان وظیفه کمیسری دولت را خیلی جدی گرفته‌ است. عملکرد وی در مناطق آزاد و تمامی اتهام‌هایی که طی این مدت بدون سند و مدرک علیه دولت سابق مطرح کرده‌، در حال مستندسازی است و پس از تکمیل توسط گروه حقوقی مجربی پیگیری قضایی خواهد شد و به اطلاع مردم نیز خواهد رسید.
بقایی ادامه داد: البته من به ایشان حق می‌دهم، بالاخره آقای ترکان در دولت نهم معاون وزیر نفت بودند که جایگاه کوچکی هم نیست، ولی بعدها بنا به دلایلی که قصد ورود به آنها را ندارم، از کار برکنار شدند. پس طبیعی است که این گونه علیه دولت قبل صحبت کنند.
اکبر ترکان اخیراً مدعی تخلفات ده‌ها میلیارد دلاری در ۸سال گذشته بنابر گزارش دیوان محاسبات شده و گفته «برخی افراد با اقداماتشان مناطق آزاد را به کانالی برای سوءاستفاده مالی و رانتخواری تبدیل کرده بودند». او ادعا کرده که «به اسناد و مدارک فراوانی درخصوص فسادهای مالی دست پیدا کرده‌ است، اما در مورد انتشار آن، آقای رئیس‌جمهور ماموریتش را به معاون اول واگذار کرده‌اند».
کد N131733

وبگردی