آفتاب

میزان مبادلات سال گذشته ایران با چین 37 میلیارد دلار اعلام شد

میزان مبادلات سال گذشته ایران با چین 37 میلیارد دلار اعلام شد

سمنان – ایرنا – رییس کمیسیون توسعه صادرات ایران و رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین گفت: مبادلات ایران اسلامی در سال 2013 با کشور چین 37 میلیارد دلار بود.

ˈاسدالله عسگراولادیˈ روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا در سمنان اظهار داشت: سال گذشته میلادی 19 میلیارد دلار صادرات و 17 میلیارد دلار واردات در تجارت با کشور چین داشتیم.

وی با اشاره به اینکه بخشی از صادرات ایران به چین انرژی است، ادامه داد: در 10 سال گذشته همواره صادرات به کشور چین از واردات از این کشور بیشتر بوده است.

وی خاطرنشان کرد: پیش بینی می کنیم سال 2014 میلادی تجارت با کشور چین از مرز 40 میلیارد دلار بگذرد.

وی افزود: اگر از دو سال گذشته کشور چین در تحریمها علیه ایران اسلامی شرکت نمی کرد، مرز مبادلات اقتصادی ایران و چین اکنون 50 میلیارد دلار بود.

عسگراولادی توجه به سرمایه گذاری از سوی چین به جای مبادلات کالاهای مصرفی را از اهداف ارتباط اقتصادی در آینده با کشور چین عنوان و تصریح کرد: می خواهیم مشوق سرمایه گذاران چین برای سرمایه گذاری و همکاری با ایران برای تولید در ایران باشیم.

وی گفت: اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین پنج هزار و 800 عضو دارد که 70 درصد مبادلات تجاری ایران و چین را پوشش می دهند.

رییس کمیسیون توسعه صادرات ایران و رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین از رواج دلالی و رانت خواری در سالهای گذشته در کشور انتقاد و تاکید کرد: این روند در حال برچیده شدن است و امیدواریم اقتصاد در مسیر درست خود قرار گیرد.ک/3

611/599/608/506
کد N131216

وبگردی