آفتاب
نبیه بری:

حیات منطقه به خروج سوریه از گردونه خشونت بستگی دارد/ تکفیر کردن بس است

حیات منطقه به خروج سوریه از گردونه خشونت بستگی دارد/ تکفیر کردن بس است

رئیس مجلس لبنان گفت: ادامه حیات سیاسی در منطقه خاورمیانه بستگی به خروج سوریه از گردونه خشونت و تحقق آمال مردم فلسطین دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، نبی بری رئیس مجلس لبنان در نهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی که از صبح امروز در سالن اجلاس سران برگزار شد با قدردانی از جمهوری اسلامی ایران گفت: سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را که همزمان با برگزاری این اجلاس شده است تبریک می گوییم، امروز از دستهای انقلاب اسلامی می آموزیم که جمهوری اسلامی ایران با مشتان ستیز برای مقابله با قویترین رژیم توانست به پیروزی رسید چون درک کرد شهادت سعادت ابدی است.

وی افزود: نسبت به پایداری رژیم جمهوری اسلامی ایران در برابر جنگ هایی که علیه آن برافروخته شد تحریم ها و جنگ های دیلپلماسی اعتراف می کنیم که جمهوری اسلامی ایران زایشگر است و در راه شکوفایی گام بر می دارد؛ به جمهوری اسلامی ایران، مقام معظم رهبری و رئیس جمهور این کشور و نیز رئیس مجلس آن از لبنان وفادار درود می فرستیم که در وقت تنگی در کنارمان بوده و همچنان هستید و همچنان بر سر پیمان خود مانده اید.

نبی بری ادامه داد: از مجلس شورای اسلامی به خاطر میزبانی اجلاس نهم اتحادیه پارلمان ها تشکر می کنم و تبریکات خود را به این کشور به خاطر دستاوردهای مذاکره دیپلماتیک درباره موضوع هسته ای و 1+5 و تفاهماتی که قرار است به توافق دایمی تبدیل شود اعلام شود.

وی با بیان این که ورود به راه مذاکرات راه درست است و راه حل سیاسی باز می کند خاطرنشان کرد: این مساله درباره سوریه نیز منعکس می شود. اگرچه درباره آن درها به روی ایران بسته شد و ایران دور از فضای رسانه ای قرار گرفت اما ما از جمله کسانی بودیم که در ابتدا برای بحران سوریه دعوت به نشست سیاسی کردیم.

رئیس پارلمان لبنان افزود: مذاکره عربستان، سوریه، ترکیه، چین، اتحادیه اروپا و ایران و طرف های سوری می تواند راه حل بحران سوریه را تدوین کند.

وی با اشاره به اینکه مهمترین مساله ای که در این اجلاس وجود دارد مساله فلسطین است گفت: ما به دنبال خاورمیانه عاری از سلاح هسته یا هستیم، تروریسم دولتی است که اسرائیل به آن دست یافته است و چالش های فراوانی در این خصوص با همه مقررات بین المللی داشته است.

نبیه بری به عملکرد رژیم صهیونیستی در منطقه اشاره کرد و گفت: تجاوزگری اسرائیل در منطقه، راه زنی هوایی، به قتل رساندن 12 هزار فلسطینی از کودک، زن و نمایندگان قانون گذار، ادامه ساخت دیوار حائل نژاد پرستی، تلاش برای تغییر هویت فلسطین و اعراب، و هتک حرمت مکان های مقدس و نیز تسلط بر ثروت های دریایی لبنان و فلسطین ناشی از حمایت از تروریسم رسمی و تکفیری است که تا کنون این تروریسم به محاکمه کشانده نشده زیرا در بسیاری از موارد از وتو استفاده شده و سازمان ملل نمی تواند آن را محاکمه کند.

وی خاطرنشان کرد: این همان نسخه تروریسم جهانی است که زندگی مدنی ما درنوردیده و به واسطه آن جشن های اعدام دسته جمعی برگزار می کنند، اغلب این تروریسم ها رسمی و از سوی بین الملل حمایت می شوند.

رئیس پارلمان لبنان را گفت: ما این اجلاس را به محکوم کردن همه تروریسم های اسرائیلی و منابع تامین مالی آن دعوت می کنیم تا تلاش در جهت ایجاد پیمان اسلامی برای جلوگیری از ایجاد سرپوش و همچنین حمایت از مصوبات سازمان ملل در مبارزه با عملیات های خشونت آمیز و استقبال از دستور پادشاه عربستان درباره حرام دانستن پیوستن به تروریسم محقق شود.

نبیه بری خاطرنشان کرد: اجلاس ما باید بر مصوبات قبلی تاکید کند و در راس آن حق بازگشت و برپایی فلسطین به پایتختی قدس شریف انجام شود.

وی گفت: در طی طرح جدیدی برای جایگزینی فلسطینی ها در کشور اردن به عنوان کشور جایگزین هستیم؛ با توجه به پیشینیه تلاش ایران بر استفاده مسالمت آمیز از سلاح هسته ای، اسرائیل می خواهند در منطقه برتری داشته باشد اما باید تلاش برای داشتن منطقه ای عاری از سلاح هسته ای داشته باشیم.

رئیس پارلمان لبنان افزود: اجلاس ما می طلبد روابطمان را بازسازی کنیم اگرچه به شکل مصلحت آمیز.

وی ادامه داد: دعوت به تشکیل کمیته برای برپایی ابرار مشترک اسلامی و مناطق آزاد و بررسی استفاده از نیروی کار اسلامی و افزایش مبادلات بازرگانی و نیز برداشتن موانع بین کشورهای اسلامی می کنم.

نبیه بری با اشاره به شکل گیری دموکراسی در کشورهای عربی گفت: خوشحالیم مجلس تونس توانست قانون جدید اساسی خود را تصویب کند. رفراندوم مردمی درباره قانون اساسی مصر برگزار شد و کویت توانست به آرامش برسد ما منتظریم انتخابات پارلمان در عراق بتواند در تثبیت روند دموکراسی سهیم باشد.

وی افزود: پیش بینی می کنم مجلس و نمایندگان لبنان قانون جدید برای انتخابات تصویب کند و ایران مشارکت همه نیروها را تقویت کند.

رئیس پارلمان لبنان افزود: گسترش حمایت سیاسی در خاورمیانه بستگی به دو مساله دارد اینکه سوریه مجدداً سلامت خود را باز یافته و از گردونه خشونت خارج شود و نیز آمال مردم فلسطین محقق شود تا جایگاه خود را باز یابند.

وی در پایان یادآور شد: به جای متهم کردن یکدیگر و پراکنده شدن به صورت احزاب و گروه ها باور کنیم که همه ما مسلمانیم و این تکفیر کردن ها بس است.

 

کد N130574

وبگردی