آفتاب
دبیرکل اتحادیه مجالس اسلامی اعلام کرد:

انتقاد از کشتار اقلیت مسلمان در آفریقای مرکزی، میانمار و بخشی از سودان

انتقاد از کشتار اقلیت مسلمان در آفریقای مرکزی، میانمار و بخشی از سودان

دبیرکل اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی با بیان اینکه اتحادیه به مساله فلسطین به عنوان مساله اساسی جهان اسلام و منطقه خاورمیانه می نگرد، بر لزوم اندیشیدن راهکاری جهت حفظ حقوق اقلیت مسلمان در میانمار، آفریقای مرکزی و قسمتی از سودان تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، پروفسور محمود ارول قلیچ دبیرکل اتحادیه مجالس کشورهای عضو همکاری‌های اسلامی در افتتاحیه این اجلاس با ابراز تشکر از ریاست مجلس شورای اسلامی گفت: ایران از سال 1999 اقدامات بسیار ارزنده‌ای در جهت تسهیل برگزاری این اجلاس به عمل آورده است. امسال نیز پانزدهمین سال برگزاری این اجلاس است.

وی ادامه داد: در حال حاضر شاهد حضور 28 رئیس مجلس، 11 نایب رئیس مجلس و نمایندگان مجلس 48 کشور و نمایندگان 17 سازمان و کشور ناظر دراین اجلاس هستیم.

پروفسور قلیچ اظهار داشت: حضور گسترده مقامات در اتحادیه پارلمانی کشورهای اسلامی نشان می دهد این نهاد بین‌المللی به نهادی برای مشاوره و رایزنی در جهت ارتقاء دموکراسی و ضمام داری بهتر تبدیل شده است وکمک ارزنده ای برای حل و فصل مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشورهای اسلامی و هماهنگی سیاست های کشورهای اسلامی برای برقراری عدالت و ارتقاء تفاهم و بردباری است.

دبیرکل اتحادیه مجالس کشورهای عضو همکاری های اسلامی گفت: امروز بر ما وظیفه است که به ارتقاء صلح و عدالت در جهان کمک کنیم زیرا جهان امروز نیازمند صلح و امنیت است. ما باید با تروریسم، فرقه گرایی و تحجرگرایی مبارزه کنیم.

وی تاکید کرد: اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی به مساله فلسطین به عنوان مساله اساسی جهان اسلام و منطقه خاورمیانه نگاه می کند.

پروفسور قلیچ ادامه داد: باید تلاش کنیم سلاح های کشتار جمعی از منطقه بدون تبعیض جمع شود، تحریم‌های اقتصادی و سیاسی نیز یکی از موانع تحقق بیانیه های حقوق بشر هستند، ما مخالف وضع تحریم علیه کشورهای عضو و خواستار رفع موانع همکاری میان کشورهای عضو اتحادیه اسلامی هستیم.

دبیرکل اتحادیه مجالس کشورهای عضو همکاری های اسلامی اظهار داشت: مبارزه با بلایای طبیعی، گسترش صحرا و بیماری های اپیدمی یکی از اهداف اساسی اتحادیه مجالس اسلامی است.

وی حفظ انسجام خانواده را یکی از اهداف اصلی اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی خواند و اظهار داشت: از پارلمان ها می خواهیم قوانینی را برای حفظ انسجام خانواده وضع کنند.

پروفسور قلیچ با تاکید بر لزوم حفظ حقوق کودکان اظهار داشت: کودکان ما امروز با خطراتی مواجه هستند آنها آینده سازان ما هستند و ما نباید از هیچ تلاشی برای حفظ حقوق کودکان فروگذار کنیم.

دبیرکل اتحادیه مجالس کشورهای عضو همکاری های اسلامی در پایان با تاکید بر لزوم حفظ حقوق اقلیت های مسلمان در کشورهای مختلف گفت: مسلمانان در آفریقای مرکزی و سودان کشته می شوند. اتحادیه مجالس اسلامی باید راهکاری برای حفظ حقوق آنان بیابد.

کد N130333

وبگردی