آفتاب

لاریجانی: ایران هوشیارانه مسیر مذاکرات را پیگیری می کند

لاریجانی: ایران هوشیارانه مسیر مذاکرات را پیگیری می کند

تهران- ایرنا- رییس مجلس شورای اسلامی، برخورد ماجراجویانه غربی ها با پرونده هسته ای ایران را نمونه ای از فریبکاری قدرت های بزرگ دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران هوشیارانه مسیر مذاکرات را پیگیری می کند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، علی لاریجانی روز سه شنبه در نهمین اجلاس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی پس از بر عهده گرفتن ریاست دوره ای این اجلاس در سخنانی اظهارداشت: آنان با این که می دانند ایران راه فناوری صلح آمیز هسته ای را دنبال کرده و به همین دلیل نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی را پذیرفته است اما ماجراجویانه با پرونده هسته ای برخورد کرده اند.

وی یادآور شد: استقامت ملت ایران این آگاهی را الزاما به آنها تحمیل کرد که همیشه نمی توان حقیقت را غبار آلود کرد.

رییس دوره ای اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی تاکید کرد ما امید داریم آنها باردیگر دچار اشتباه محاسباتی نشوند.



** تروریسم و استکبار دو لبه یک قیچی هستند

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بارها این مطلب را از زبان قدرت های بزرگ شنیده اید که با تروریسم باید مبارزه جدی کرد. اما سوال این است چرا در طول بیش از یک دهه در پس شعار مبارزه با این پدیده شاهد گسترش روز افزون آن هستیم که اکثر کشورهای اسلامی امروز از این رهگذر دچار مشکلاتی شده اند.

وی یادآور شد: قدرت های بزرگ با پدیده تروریسم، برخورد تاکتیکی می کنند و تصور می کنند گاهی برای پیشبرد اهدافشان باید از تروریسم استفاده ابزاری کنند و نتیجه این خطای استراتژیک باقی گذاشتن مشکلات برای مردم منطقه است.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قدرت های بزرگ از مقوله تروریسم استفاده تاکتیکی می کنند و تروریسم و استکبار دو لبه یک قیچی هستند که امت اسلامی را دچار تهدید کرده اند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: امروز واقعیت این صحنه دردآور را مردم مظلوم افغانستان، عراق، پاکستان، سوریه بیش از سایر مناطق

درک می کنند.

وی همچنین گفت: دفاع ملت بزرگ ایران و رهبر معظم انقلاب اسلامی از بیداری امت اسلامی به جهت نجات ملت ها از ستم مضاعفی است که امروز در پوشش سخنان و تبلیغات فریبنده صلح طلبی قدرت های بزرگ جهان را پر کرده است .

رییس دوره ای اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، نمونه بارز این مطلب را در صلح طلبی دروغین آمریکا در مساله فلسطین عنوان کرد و گفت: آنان در پس طرح های متنوع انگیزه ای جز لگدمال کردن حقوق ملت فلسطین ندارند و به همین جهت راه فلسطین در مقاومت است.



**صداها و اقدامات شومی از تحجرگرایی و افراطی گری شنیده می شود

لاریجانی در ادامه سخنان خود به توانمند های جهان اسلام در عرصه های مختلف تاکید کرد و گفت: جهان اسلام از توانمندی های مناسبی در عرصه علمی و فناوری و همچنین در بخش انرژی برای پیشرفت برخوردار است.

وی افزود: بسیاری از کشورهای اسلامی موقعیت ژئوپولتیک ارزشمندی دارند که همه این استعدادها وقتی با دورنگری آینده امت اسلامی به کار گرفته شود، آنگاه می توان انتظار داشت که در مقابل استعمارگری قدرت های بزرگ جایگاه عزتمندی برای امت اسلامی تدارک کنند.

وی یادآور شد: خوشبختانه در سال های اخیر موج بیداری اسلامی حرکت های دموکراتیک ارزشمندی در کشورهای اسلامی ایجاد کرده است که پایداری در استقلال ملل اسلامی را تضمین می کند و از طرفی ظرفیت همگرایی و وحدت امت اسلامی را افزون می کند.

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: در همین مقطع رو به رشد امت اسلامی، صداها و اقدامات شومی از تحجرگرایی و افراطی گری شنیده می شود که با شیوه استعماری تفرقه افکنی و با ابزار تکفیر به دنبال فرسایش انرژی امت اسلامی است.

لاریجانی تاکید کرد که این شیوه به جای ایجاد همبستگی در امت واحده برای دفاع از فلسطین مظلوم با ستمگری بر مسلمانان همان چیزی را دنبال می کنند که صهیونیست ها در این شرایط آن را می طلبند تا مقاومت را تضعیف کنند و روحیه به رژیم اسراییل شکست خورده بدهند.

وی یادآور شد: پیام اجلاس مجالس کشورهای اسلامی که نمایندگان امت واحده هستند، همبستگی هرچه بیشتر جهت تحقق عدالت و پیشرفت است.

رییس دوره ای اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی تصریح کرد: همه مسلمانان از حنفی، حنبلی، مالکی، شافعی و جعفری خدای واحد را پرستش می کنند، به سوی یک قبله نماز می گذارند، کتاب آسمانی واحدی دارند و پیامبر واحدی را راهنمای خود می دانند.

لاریجانی افزود: امام خمینی (ره) رهبر فقید انقلاب اسلامی ایران بر پایه چنین اشتراکاتی در فرق اسلامی اصل وحدت امت را مهم ترین رکن آینده ساز جامعه مسلمانان می دانست.



**امید داریم اجلاس تهران در ساحت عزت امت اسلامی موفق باشد

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین اظهار داشت: خوشحالیم که اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی پس از طی دوره ای 15 ساله از توانمندی لازم برای همگرایی در زمینه های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی برخوردار شده است.

لاریجانی تصریح کرد امید داریم در اجلاس تهران در ساحت عزت امت اسلامی و حل چالش ها توسط خود کشورهای اسلامی موفق باشد و حضور هیات های پارلمانی کشورهای اسلامی منجر به ایجاد وحدت و همگرایی بیشتر و توسعه روابط اقتصادی بین کشورها شود.

وی همچنین از روسای مجالس کشورهای اسلامی و هیات های پارلمانی عضو اتحادیه بین المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی که دعوت ایران را برای شرکت در این اجلاس پذیرفتند، تشکر کرد.

رییس مجلس از حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری، آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت الله محمدرضا مهدوی کنی رییس مجلس خبرگان، آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان، حجت الاسلام محمدی گلپایگانی رییس دفتر رهبر معظم انقلاب و حجت الاسلام حسن خمینی یادگار امام راحل و نمایندگان مجلس برای شرکت در این اجلاس نیز تشکر و قدردانی کرد.

لاریجانی از «عزالدین الفاتح» رییس مجلس جمهوری سودان که ریاست پیشین اتحادیه را بر عهده داشت، سپاسگزاری کرد و گفت: ایشان در دوره ریاست خود بر اتحادیه منشا خیز و تحول بود.

وی با قدردانی از دبیر کل و اعضای دبیرخانه اتحادیه برای برگزاری اجلاس نهم افزود: از خداوند می خواهم در دوره جدید خیر و صلاح امت اسلامی را توسط این اتحادیه تقدیر کند.

سیام**2025**1058**1336
کد N130278

وبگردی