آفتاب

ریاست بین المجالس اسلامی به ایران منتقل شد

ریاست بین المجالس اسلامی به ایران منتقل شد

رئیس مجلس سودان با بیان اینکه دوره گذشته اجلاس مجالس کشورهای اسلامی نقطه روشنی در فعالیت کشورهای اسلامی بود، گفت: امیدواریم در دوره جدید آقای لاریجانی برای رسیدن به اهداف کشورهای اسلامی از هیچ کوششی دریغ نکند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، فاتح عزالدین منصور رئیس مجلس سودان در نهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاریهای اسلامی اظهار داشت: این دوره مجالس اسلامی دوره بسیار با اهمیتی است که باید به آن توجه ویژه ای شود و با اقداماتی که علیه اسلام انجام می دهند باید اتحاد کشورهای اسلامی بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه دوره گذشته اجلاس نقطه روشنی در فعالیت های اجلاس بین المجالس اسلامی بوده است، تصریح کرد: ما در آن دوره توانستیم به نفع دنیای اسلام فعالیت کنیم. قضیه فلسطین، مقابله با یهودی سازی، حمایت از مسجد الاقصی و مردم فلسطین، تاسیس دولت فلسطین از مهمترین اهداف این اتحادیه بود که به رشد بیداری اسلامی کمک کرد.

عزالدین منصور یادآور شد: باید بر مردم تونس درود فرستیم که قانون اساسی جدیدی را به تصویب رساندند.

وی خطاب به مهمانان حاضر در اجلاس بین المجالس کشورهای اسلامی خاطرنشان کرد: برادران و خواهران، اتحادیه ما مانند سایر سازمان های پارلمانی نیست بلکه به عنوان جایگاهی برای همکاری کشورهای اسلامی است تا پیام اسلام را به جهانیان برساند و مسلمانان جانشین خدا بر روی زمین باشند.

رئیس مجلس سودان ادامه داد: با درک از مفاهیم اسلام است که می توانیم به یکپارچگی برسیم و امت اسلامی باید گواهی بر سایر ملت ها باشد تا وحدت اسلامی تحقق پیدا کند.

عزالدین منصور با بیان اینکه کشورهای اسلامی باید احساس امت واحده داشته باشند که خدا، کتاب و پیامبر آنها یکی است، تصریح کرد: پارلمان ما پارلمانی اسلامی است که باید پیام اسلام را تجلی بخشد و امکانات امت اسلامی را وسیع کند و برای چالش های پیش روی امت اسلامی تلاش کند.

وی با بیان اینکه مقابله و تلاش برای مخدوش کردن چهره اسلام و تاکید بر افراطی گرایی از چالش های پیش روی جهان اسلام است، تاکید کرد: باید برای حسن همجواری و هدف مشترک کشورهای اسلامی تلاش کنیم.

رئیس مجلس سودان به اولویت های پارلمان کشورهای اسلامی اشاره کرد و گفت: تقویت پژوهش های علمی، اولویت بخشیدن بر پروژه های علمی در کلیه کشورها و پر کردن شکافهای علمی و تلاش برای یک سیاست آموزشی اسلامی از اولویت های پارلمان است.

وی با تاکید بر توجه به زبان عربی به عنوان زبان قرآن و فعال کردن جوامع اسلامی، گفت: حمایت از اقلیت های اسلامی را در دستور کار قرار دهیم و اعضای هیات پارلمانی باید تلاش کنند نقشه راه داشته باشند و بر رهنمودهای اسلام و صیانت از کرامت اسلامی اهتمام ورزند.

عزالدین منصور یکی دیگر از برنامه های پارلمان اسلامی را دفاع از کشورهایی که عضو سازمان همکاریهای اسلامی نیستند دانست و تصریح کرد: تلاشمان مقابله با چالش ها و پشت سر گذاشتن اختلافات با عقبه ای از خردمندان است تا بتوانند اختلافات میان کشورهای عضو را حل کنند.

وی بار دیگر خطاب به مهمانان حاضر در این کنفرانس تاکید کرد: سودان شاهد دگرگونی های فراوانی بوده و تلاش های بسیاری در جهت انجام اصلاحات فراگیر و اجرای شفافیت و تغییرات در دستگاه حکومتی از خود نشان داده است.

عزالدین منصور افزود: سودان به سمت تحول رفته و دوره جدیدی را برای توسعه فراگیر آغاز کرده و فعالیت احزاب جامعه مدنی برای حصول توافق ملی و قانون جدید انتخابات تدارک دیده است و در جهت اجماع ملی تلاش می کنیم.

رئیس مجلس سودان ریاست کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی را به لاریجانی تحویل داد و خطاب به وی گفت: در دوره ریاست سودان تلاش کردیم مصوباتی برای همبستگی میان کشورهای اسلامی داشته باشیم. بسیاری از کارها انجام شد اما تعدادی دیگر از کارها را نتوانستیم تحقق ببخشیم. از خدا برای شما آرزوی موفقیت در دوره ریاست جدید داریم و امیدواریم از هیچ کوششی برای رسیدن به اهداف دریغ نکنید.

کد N130211

وبگردی