آفتاب

دیده‌بان حقوق بشر: زنان سومالی نباید با ترس از تجاوز زندگی کنند

دیده‌بان حقوق بشر: زنان سومالی نباید با ترس از تجاوز زندگی کنند

دیده‌بان حقوق بشر طی گزارشی از دولت سومالی خواست تا با انجام اصلاحات واقعی در این کشور به خشونت‌های جنسی علیه زنان و دختران پایان دهند.

دیده‌بان حقوق بشر طی گزارشی از دولت سومالی خواست تا با انجام اصلاحات واقعی در این کشور به خشونت‌های جنسی علیه زنان و دختران پایان دهند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دیده‌بان حقوق بشر در گزارش جدید خود اعلام کرد: در طول یک سال گذشته زنان و دختران سومالیایی در موگادیشو پایتخت این کشور به میزان زیادی هدف خشونت‌های جنسی و تجاوز حتی از سوی سربازان دولتی قرار گرفتند.

لیزل گرنتالتز پژوهشگر حوزه حقوق زنان در دیده‌بان حقوق بشر گفت: زنان و دختران در موگادیشو با ترس واقعی از تجاوز و آزار و اذیت‌های جنسی زندگی می‌کنند و قبول مسئولیت دولت در این خصوص تاکنون موجب محافظت بیشتر از زنان و حمایت از قربانیان نشده است.

این سازمان در گزارش 72 صفحه‌ای خود با عنوان «اینجا تجاوز پدیده‌ای عادی است» پیشنهاداتی را به دولت و حامیان بین‌المللی سومالی ارائه داده است تا از این طریق بتوانند تجاوز را کاهش دهند، از قربانیان حمایت کنند و راه حل مناسب برای پایان دادن همیشگی به این بدرفتاری‌ها را بیابند.

دیده‌بان حقوق بشر برای تهیه این گزارش با 27 زن گفت‌وگو کرده است که برخی از آْن‌ها بارها و توسط افراد مختلف مورد آزار و اذیت قرار گرفته بودند و همه این حوادث از ماه اوت 2012 به بعد،‌ یعنی از زمان سرکار آمدن دولت جدید فدرال اتفاق افتاده است.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی دیده‌بان حقوق بشر، افراد مسلح در موگادیشو از جمله نیروهای امنیتی دولت زنان و دختران زیادی را مورد آزار و اذیت‌های جنسی، تجاوز و ضرب و شتم قرار داده‌اند. زنان و دختران آواره که در اثر جنگ به اردوگاه‌ها پناه آورده‌اند بیش از دیگران در معرض این بدرفتاری‌ها قرار دارند و در زمان‌هایی که برای انجام کارهای روزمره‌شان به بیرون از اردوگاه می‌روند هدف حمله قرار می‌گیرند.

این سازمان در ادامه اعلام کرد که عدم اجرای عدالت در مورد پرونده‌های خشونت جنسی در سومالی هنوز یک اتفاق معمول است. زنی 34 ساله در گفت‌وگو با دیده‌بان حقوق بشر تشریح کرد که به‌طور دسته جمعی مورد تجاوز قرار گرفته و متجاوزان با خیالی آسوده از مجازات به وی حمله کرده‌اند.

سازمان ملل پیش از این در گزارشی اعلام کرد: در شش ماه ابتدایی سال 2013 نزدیک به 800 مورد آزار و اذیت‌های جنسی و خشونت‌های جنسیتی علیه زنان و دختران در موگادیشو رخ داده است، در حالیکه شمار واقعی این حوادث بسیار بیشتر از این برآورده می‌شود. بسیاری از قربانیان به‌دلیل اینکه می‌دانند مورد حمایت قرار نمی‌گیرند یا از حمایت‌های قانونی مطلع نیستند و یا به خدمات پزشکی و قضایی لازم دسترسی ندارند از گزارش این مسئله سرباز می‌زنند.

یک قربانی در پاسخ به این سوال که چرا موضوع تجاوزی که به وی شده را گزارش نمی‌دهد گفت: تجاوز در سومالی همیشه اتفاق می‌افتد، اینجا آزار و اذیت‌های جنسی یک اتفاق عادی است.

آمارهای صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) نشان می‌دهد که یک سوم از قربانیان خشونت‌های جنسی در سومالی کودکان زیر 18 سال هستند.

از این رو دیده‌بان حقوق بشر ضمن تاکید بر لزوم اصلاح شرایط کنونی در سومالی از دولت فدرال در این کشور خواست تا با بکارگیری اقدامات موثر و قانونی به رنج زنان و دختران این کشور و ترس از تجاوز در جامعه پایان دهند.

انتهای پیام

کد N130069

وبگردی