آفتاب
یک استاد حوزه و دانشگاه:

از ورود به حریم دیگران پرهیز کنیم زیرا...

از ورود به حریم دیگران پرهیز کنیم زیرا...

یک عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: براساس توصیه‌های شرع مقدس اسلام ورود به حریم خصوصی افراد و تجسس در آن ممنوع و گناه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد سلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان این‌که «مانند مسائل اجتماعی که برای خود، مقررات و ضوابطی دارد حریم خصوصی افراد نیز دارای ظوابط و شرایطی است» افزود: در مسائل اجتماعی در هر کشوری یکسری حریم ممنوعه وجود دارد که نمی‌توان به آنها ورود پیدا کرد. به عنوان مثال تردد در بعضی مکان‌ها ممنوع است یا در کنار برخی خیابان‌ها تابلوی توقف ممنوع نصب شده است که کسی حق ندارد در این محددوه توقف کند.

وی خاطرنشان کرد: در مسائل زندگی انسان هم مواردی وجود دارد که با عنوان حریم شخصی افراد تلقی شده و تجسس و سرک کشیدن در آنها ممنوع و یک عمل ناپسند است و در شرع مقدس اسلام از آن تقبیح شده است.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان با اشاره به روایتی از پیامبراسلام(ص) در این باره، گفت: آن حضرت به اباذر فرمودند "اگر کسی با تو مشورتی کرد و مشکلاتی از زندگی خود را با تو درمیان گذاشت این، امانت مردم در نزد تو است از آن نگهداری کن و مراقب باش افشا نکنی که آن، خیانت است و از گناهان بزرگ تلقی می‌شود.

سلیمی با تاکید بر این‌که «باید از ورود به امور شخصی و حریم دیگران پرهیز کنیم» تصریح کرد: اگر احیانا به هر طریقی از احوال و امور شخصی افراد اطلاعی به دست ما رسید نباید آن را افشاء کنیم بلکه باید سر امور مخفی و خصوصی برادر مسلمان خود را حفظ کنیم که این مورد رضایت خدا و اولیاء الهی است.

وی یادآور شد: خداوند متعال خود ستارالعیوب است و هرچه ما عیب داشته باشیم می‌پوشاند و نمی‌گذارد افشا شود، لذا از بندگان نیز انتظار دارد در مواردی که نسبت به اسرار کسی اطلاع می‌یابند پوشنده آن باشند و به حریم خصوصی افراد وارد نشوند و در آن تجسس نکنند و این نعمتی است که انسان عیوب دیگران را نبیند و به همه با چشم خوب نگاه کند و اگر از عیب و مسائل شخصی و مخفی کسی اطلاع یافت آن را پوشیده نگه دارد که خدا نیز عیوب او را می‌پوشاند.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با استناد به احادیث و روایات مبنی بر این‌که حرمت آبروی مومن همانند حرمت کعبه است، اظهار کرد: در روایت داریم که حرمت عِرض مومن مانند حرمت کعبه است پس همانطور که حفظ حریم کعبه لازم است حفظ آبروی مومن نیز لازم است به طوریکه حتی کسی حق ندارد متعرض یک مجرم و شخص جانی در داخل حرم امن الهی شود، لذا حرمت عِرض مومن هم از این اندازه اهمیت برخوردار است.

سلیمی افزود: در روایتی دیگر گفته شده است که آبروی یک فرد مسلمان به اندازه خون او محترم است، بنابراین همانطور که ریختن خون افراد گناه و نکوهیده است ریختن آبروی افراد با تجسس در زندگی آنها و افشای مسائل خصوصی شان، حرام و گناه است پس نباید کاری کنیم که آبروی افراد خدشه دار شود.

وی همچنین با یادآوری اصولی از قانون اساسی که به مسائل اخلاقی و اجتماعی اشاره دارد، افزود: اصل 25 قانون اساسی به صراحت بیان می‌کند که تجسس ممنوع است مگر به حکم قانون. بنابراین یک دسته از کارهای انسان همچون تجسس در درون زندگی مردم و احوالات شخصی آنها بازتاب منفی اجتماعی دارد و جامعه متضرر می‌شود.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان، اضافه کرد: البته در مسائلی که شخصی به مصالح، منافع و امنیت ملی و اجتماعی کشور تعرض می‌کند یا اعمالی که موجب گسترش فساد در جامعه می‌شود و اقداماتی از این قبیل انجام می‌دهد از همان مسائلی است که عنوان "به حکم قانون" درباره آنها صدق می‌کند و می‌توان آنها را بررسی و مورد تعقیب و پیگیری قرار داد، اما این‌که شخصی مخفیانه مرتکب اعمالی می‌شود که آثار زیانبار برای جامعه ندارد تجسس در آنها و تلاش برای ورود و دسترسی به این موارد ممنوع و نهی شده است.

سلیمی افزود: امام علی(ع) در حدیثی فرمودند "هرکس در امور پوشیده برادر مسلمان خود پرده‌دری و تجسس کند پرده زندگیش دریده و برملا می‌شود یعنی خدواند ستار العیوب کار زشت و ناپسند او را بی پاسخ نخواهد گذاشت.

وی در پایان تاکید کرد: براساس توصیه‌های شرع مقدس اسلام و بزرگان دین نباید به حریم خصوصی افراد وارد شویم و در آن تجسس کنیم و اگر احیانا اطلاعات و شنیده‌هایی از زندگی افراد به ما رسید باید به عنوان امانت از آن نگهداری کنیم که اگر این مطلب در جامعه نهادینه شود از خیلی از مسائل و مشکلات اجتماعی به دور خواهیم بود.

انتهای پیام

کد N130068

وبگردی