آفتاب

مخالفان دولت اوکراین مجددا به سوی پارلمان راهپیمایی می‌کنند

مخالفان دولت اوکراین مجددا به سوی پارلمان راهپیمایی می‌کنند

گروه‌های مخالف دولت اوکراین قصد دارند به سوی پارلمان این کشور راهپیمایی کنند تا قانونگذاران این کشور را به منظور کاهش قدرت ویکتور یانوکوویچ تحت فشار بگذارند.

گروه‌های مخالف دولت اوکراین قصد دارند به سوی پارلمان این کشور راهپیمایی کنند تا قانونگذاران این کشور را به منظور کاهش قدرت ویکتور یانوکوویچ تحت فشار بگذارند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری بلومبرگ،‌ این راهپیمایی به رغم امتیازاتی که به منظور پایان دادن به بن‌بست سیاسی سه ماهه در اوکراین به معترضان داده شده، انجام خواهد شد و خطر تجدید درگیری‌ها با پلیس اوکراین را در بردارد.

آرسنی یاتسنیوک، یک قانونگذار مخالف و از مقامات سابق بانک مرکزی اوکراین به حدود ده‌ها هزار تن از معترضانی که روز دوشنبه در میدان استقلال کی‌یف تجمع کرده بودند، گفت، پس از دیدار وی و ویتالی کلیچکو، یکی دیگر از رهبران مخالفان دولت با ‌آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در برلین راهپیمایی انجام می‌شود.

اوایل روز دوشنبه معترضان پذیرفتند تا کنترل پنج ساختمان دولتی را از جمله ساختمان شهرداری شهر کی‌یف به دولت واگذار کرده و این مساله موجب شد دادستان‌های اتهامات مطرح شده علیه صدها تن از تظاهرکنندگان را لغو کنند.

اوله تیانیبوک، یک قانونگذار دیگر اوکراین که رهبر حزب ملی‌گرای آزادی است در سخنرانی خود در تریبونی در پایتخت اوکراین خطاب به معترضان گفت: بیایید روز سه‌شنبه در همین محل صفوف خود را تشکیل داده و به سمت پارلمان راهپیمایی کنیم. ما به شما برای وارد کردن فشار بر آنها نیاز داریم.

مسیر یک کیلومتری در نظر گرفته شده برای راهپیمایی امروز از میان منطقه حائل 50 متری ایجاد شده از سوی معترضان در اطراف اوردوی اعتراضی آنها در مرکز شهر کی‌یف عبور می‌کند.

وولودیمیر فسنکو، رئیس مرکز تحلیل سیاسی پنتا در شهر کی‌یف اظهار داشت: دیگر تضمینی وجود ندارد که تنش‌ها در اوکراین مجددا بالا نگیرد.

راهپیمایی معترضان به سوی پارلمان در برگیرنده تهدید تشدید درگیری‌ها است زیرا پلیس نیز حضور خواهد داشت.

یاتسنیوک خطاب به اجتماع معترضان گفت: ما نیاز به کمک داریم و نیازی به حرف نداریم. ما نیاز داریم که از شرکای اروپایی خود شاهد عمل باشیم و خواهیم دید که چه بسته سیاسی و اقتصادی به ما پیشنهاد خواهد شد.

قرار است طی روزهای آینده ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهوری اوکراین کاندیدای خود برای پست نخست‌وزیری این کشور را تعیین کند.

وولودیمیر ریباک، سخنگوی یانوکوویچ در حالی این خبر را خطاب به خبرنگاران اعلام کرد که یاتسنیوک پیشنهاد یانوکوویچ برای آنکه نخست‌وزیر شود را پیشتر رد کرده بود.

تجمع روز دوشنبه همچون تجمعات قبلی معترضان با تقاضای رهبران مذهبی به منظور عدم خشونت از جانب دو طرف مواجه شد.

روز دوشنبه ده‌ها تن از داوطلبان به پاکسازی مناطق اطراف اردوی اعتراضی پرداختند و با استفاده از بلدوزر لاشه خودروهای سوخته و همچنین موانع ایجاد شده را برداشتند تا به خودروها برای ورود به منطقه فضای کافی دهند.

روز دوشنبه واگذاری ساختمان شهرداری شهر کی‌یف که واقع در فاصله 100 متری اردوی معترضان است بدون درگیری خاصی انجام شد.

وولودیمیر ماکینکو، شهردار موقت کی‌یف که از سوی یانوکوویچ منصوب شده روز دوشنبه از مسیر باریکی در یکی از موانع موقتی ایجاد شده از سوی معترضان یونیفرم پوش به منظور ورود به ساختمان شهرداری عبور کرد.

وی از اول دسامبر تاکنون برای نخستین بار به این ساختمان رفته است. وی در مصاحبه‌ای ضمن اشاره به خرابی‌های ایجاد شده در ساختمان شهرداری گفت، شهروندان کی‌یف و اوکراینی‌ها می‌توانند قضاوت کنند که چه اتفاقی اینجا افتاده است.

راهروهای ساختمان شهرداری کی‌یف مملو از ماسک گاز، کاغذ و اثاثیه شکسته بود.

ماکینکو افزود: اکنون خیلی زود است که ابعاد خسارات وارده را برآورد کنیم.

انتهای پیام

کد N130034

وبگردی