آفتاب

احمدی:حکومت‌های غربی اجازه دهند مردم سوریه پای صندوق رای تکلیف خود را روشن کنند

احمدی:حکومت‌های غربی اجازه دهند مردم سوریه پای صندوق رای تکلیف خود را روشن کنند

رییس کمیته سیاست خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که با توجه به به نتیجه نرسیدن اجلاس ژنو 2 لازم است کشورهای غربی و برخی کشورهای منطقه دست از حمایت معارضین برداشته و اجازه دهند مردم سوریه تکلیف کشورشان را در پای صندوق‌های رای مشخص کنند.

رییس کمیته سیاست خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که با توجه به به نتیجه نرسیدن اجلاس ژنو 2 لازم است کشورهای غربی و برخی کشورهای منطقه دست از حمایت معارضین برداشته و اجازه دهند مردم سوریه تکلیف کشورشان را در پای صندوق‌های رای مشخص کنند.

حجت‌الاسلام وحید احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اتمام برگزاری اجلاس ژنو 2 بدون نتیجه و سرانجام، گفت: قبل از برگزاری اجلاس ژنو 2 و نشست اخیر که در استمرار آن برگزار شد، این پیش‌بینی وجود داشت که این اجلاس بدون نتیجه برگزار شود چون صحنه سوریه صحنه‌ای نیست که چند گروه را از بیرون کشوری تحریک کرده تا حکومت را تغییر دهند.

وی افزود: این دسته از معارضین از خود اراده‌ای نداشته و بر اساس بازی دیگران و کشورهایی همچون عربستان، قطر و برخی کشورهای همسایه امور را به پیش می‌برند. اکنون نیز وضعیت در عرصه عمومی سوریه به نفع حکومت و نه به نفع معارضین است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: به نظر می‌رسد که حکومت سوریه نیز بهتر می‌تواند با معارضین اصلی سوری کنار آید و به زبان مشترکی برای حل معضلات‌شان برسد. آنچه موجب شده که حکومت نتواند با معارضین به تفاهم برسد این است که دسته‌ای از معارضین از کشورهای غربی و برخی کشورهای منطقه دستور گرفته و اراده‌ای از خود ندارند. این دسته جایگاهی در بین مردم نداشته و تنها باعث می‌شوند که وضعیت سوریه به سامان خاصی نرسد. این وضعیت در مورد اجلاس ژنو نیز حکم‌فرما بود.

احمدی وضعیت معارضین را بسیار بغرنج خواند و گفت: با توجه به اختلافات درونی معارضین و از دست دادن مناطق دارای اهمیت استراتژیک‌شان، پیش‌بینی می‌شد که اجلاس ژنو 2 به نتیجه نرسد چون اکنون حکومت سوریه نیز حاضر نیست به آنها بعد از سه سال باج بدهد و آنها به هر چه می‌خواهند برسند.

وی تاکید کرد: در شرایط فعلی بهتر است دست‌اندرکاران بغرنج کردن وضعیت سوریه اعم از کشورهای غربی و کشورهای منطقه اجازه دهند که مشکل سوریه توسط مردم این کشور حل شود و حتی معارضین واقعی با دولت وارد صحبت شوند و به جمع‌بندی برسند. این راه‌حل عملیاتی خواهد بود وگرنه برگزاری این نوع نشست‌ها تغییری در وضعیت سوریه ایجاد نخواهد کرد.

رییس کمیته سیاست خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: واقع‌نگری در مورد سوریه آن است که کشورهای غربی و حامیان منطقه‌ای‌شان از کمک به معارضین اعم از ارسال سلاح و پشتیبانی‌های سیاسی دست بردارند و اجازه دهند حکومت با معارضین واقعی تفاهم کرده و آینده سوریه در پای صندوق‌های رای مشخص شود.

به گفته وی، جنگ و جدال داخلی در سوریه ثمره ای جز آسیب رساندن به زیرساخت‌های این کشور و مردم نخواهد داشت.

احمدی یادآور شد: شاید در برهه‌ای مردم سوریه نسبت به حکومت بدبین شده بودند اما اکنون تعامل آنها به استمرار حکومت فعلی سوریه بیشتر شده است چون رفتارها و اقدامات وحشیانه گروهک‌های تروریستی همچون کشتارهای دسته‌جمعی و سر بریدن‌ها را دیده‌اند به همین خاطر تمایلی به این گروه‌ها ندارند.

رییس کمیته سیاست خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان و در جمع‌بندی گفت: در شرایط فعلی لازم است کشورهای غربی و برخی کشورهای منطقه از حمایت معارضین دست بردارند و حتی معارضین واقعی را به تفاهم با دولت سوریه تشویق کنند، همچنین اجازه دهند مردم در پای صندوق‌های رای تکلیف‌شان را روشن کنند.

انتهای پیام

کد N130013

وبگردی