آفتاب

قانون عفو معترضان در اوکراین به اجرا درآمد

قانون عفو معترضان در اوکراین به اجرا درآمد

واحد مرکزی خبر نوشت:

در حالیکه قرار است رهبران مخالفان دولت اوکراین با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان دیدار کنند و خواستار کمک اتحادیه اروپا شوند، اوکراین روز دوشنبه پس از آنکه معترضان پذیرفتند به اشغال شورای شهر کی یف و دیگر ساختمان‌های دولتی پایان دهند، آنها را مورد عفو قرار داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از کی یف، قانون لغو اتهامات علیه معترضان یک روز پس از آن به اجرا درآمد که آنها ساختمان‌های شهرداری را که در اعتراض به تصمیم ماه نوامبر ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهور اوکراین در رد توافقنامه تجاری با اتحادیه اروپا و پیگیری روابط نزدیک‌تر با روسیه اشغال کرده بودند، تخلیه کردند.
با این‌حال، تقریبا سه ماه پس از آغاز اعتراضات، مخالفان همچنان در یک اردوگاه اعتراضی وسیع در میدان استقلال در مرکز کی یف مستقر هستند و فعالان همچنین اجازه یافته‌اند به اشغال چندین ساختمان دولتی ادامه دهند.
دادستانی اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد: «قانون (عفو) از هفدهم ماه فوریه سال 2014 به اجرا در می‌آید و تصریح می‌کند که اتهامات برعلیه افرادی که مرتکب تخلف شده‌اند، لغو خواهد شد».
یانوکوویچ در ابتدای ماه در حالیکه در پی درگیری‌های مرگبار ماه ژانویه در کی یف تلاش می‌کرد معترضان را آرام کند، پیشنهاد عفو را مطرح کرد.
ویتالی کلیچکو قهرمان سابق بوکس که به رهبر مخالفان تبدیل شده است، روز دوشنبه از مقامات خواست فورا فعالانی را که برخی از آنها همچنان در بازداشت خانگی هستند، آزاد کنند.
وی پیش از عزیمت به مقصد آلمان گفت: «مقامات همچنان گروگان در اختیار دارند. این غیرقابل قبول است».
برخی از معترضان که اتهاماتشان براساس قانون عفو لغو شد، با حبس تا 15 سال مواجه بودند.
قرار است کلیچکو و آرسنی یاتسنیوک، یکی دیگر از رهبران مخالفان اواخر روز دوشنبه با مرکل در برلین دیدار کنند.
همچنین قرار است کلیچکو با فرانک والتر اشتاینمایر وزیر امور خارجه آلمان دیدار کند.
آندریاس اوملاند، تحلیلگر سیاسی در پایتخت اوکراین اعلام کرد گمان می‌رود دولت و مخالفان در حال مذاکره درباره نوعی از تقسیم قدرت باشند که پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام اجرا خواهد شد.

4949

کد N129839

وبگردی