آفتاب

کوزوو پس از 6 سال از استقلال، هنوز هم برای صربستان استان جنوبی است

کوزوو پس از 6 سال از استقلال، هنوز هم برای صربستان استان جنوبی است

بلگراد-ایرنا- مراسم ششمین سالگرد استقلال کوزوو روز دوشنبه در پریشتینا در حالی برگزار شد که صربستان آن را هنوز استان جنوبی خود می داند و استقلال آن را بعنوان کشوری مستقل قبول ندارد.

به گزارش ایرنا از منابع خبری، عاطفه یحیی آغا رییس جمهور کوزوو در مراسم ششمین سالگرد استقلال این منطقه که در حضور نخست وزیر، رییس مجلس و نمایندگان پارلمان در پریشتینا برگزار شد با اشاره به اینکه استقلال کوزوو غیرقابل برگشت است، بر تلاش بیشتر برای سرعت بخشیدن به مراحل پیوستن کوزوو به خانواده اروپایی تاکید کرد.

وی همچنین استقلال کوزوو را تضمینی برای صلح، ثبات و امنیت در منطقه جنوب شرقی اروپا دانست.

هاشم تاچی نخست وزیر کوزوو نیز در این خصوص با بیان اینکه کوزوو در شش سال گذشته با چالش های زیادی روبرو بوده است، گفت که حکومت پریشتینا در این مدت به رغم مشکلات و مسائل زیاد گام های بلندی را در مسیر پیوستن به اتحادیه اروپا برداشته است.

وی همچنین در مراسم ویژه ای از تبدیل نیروهای امنیتی کوزوو به نیروهای مسلح کوزوو در سال 2015 میلادی خبر داد.

ششمین سالگرد اعلام یکجانبه استقلال کوزوو در حضور مقامات بلندپایه حکومت پریشتینا و دیپلمات های برخی از نمایندگی های کشورهای خارجی در پریشتینا برگزار شد.

در این رابطه دفتر امور کوزوو در دولت صربستان نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد که صربستان استقلال یکجانبه و غیر قانونی اعلام شده استان جنوبی خود ( کوزوو) را هرگز به رسمیت نمی شناسد.

در این بیانیه نیز آمده است که برای حکومت کنونی و حکومت های آینده بلگراد، کوزوو برای همیشه بخشی از جمهوری صربستان باقی خواهد ماند.

بنا به اطلاعیه دفتر کوزوو در دولت صربستان، درست 6 سال پیش در هفدهم فوریه سال 2008 برای اولین بار در سرزمین اروپای مدرن در قرن بیست و یکم بدون موافقت شورای امنیت سازمان ملل متحد به طور یکجانبه و به صورت سوری و غیر رسمی کشور مستقل کوزوو اعلام شد.

کوزوو منطقه ای در جنوب اروپا و در شبه جزیره بالکان، در سال 2008 از صربستان اعلام استقلال کرد.

اعلام استقلال این سرزمین باعث اختلاف و دو دستگی کشورها شده است.

تا کنون 106 کشور از جمله آلمان، آمریکا و بریتانیا استقلال کوزوو را به رسمیت شناخته اند و برخی دیگر مانند روسیه، یونان، چین و اسپانیا از به رسمیت شناختن کوزوو به عنوان کشوری مستقل خودداری کرده اند.

صربستان اعلام استقلال کوزوو را قبول ندارد و آن را در تضاد با منشور سازمان ملل و اصول حقوق بین الملل می داند.

بر اساس قطعنامه 1244 شورای امنیت سازمان ملل متحد در ژوئن سال 1999 میلادی، هیات غیرنظامی سازمان ملل قیمومیت کوزوو را بر عهده گرفته و نیروهای ناتو موسوم به نیروهای کی فور با هدف برقراری امنیت در این منطقه مستقر هستند.

صربستان با استناد بر مفاد قطعنامه 1244 شورای امنیت سازمان ملل که در آن کوزوو بخشی از سرزمین صربستان شناحته شده است، تاکید دارد و در این رابطه از حمایت روسیه و چین به عنوان دو عضو دائم در شورای امنیت سازمان ملل برخوردار است.

اروپام**2061** 3404
کد N129772

وبگردی