آفتاب

آسیا تایمز: جنگ سرد جدید میان روسیه و آمریکا آغاز شده است

آسیا تایمز: جنگ سرد جدید میان روسیه و آمریکا آغاز شده است

تهران – نشریه ˈآسیاتایمزˈهنگ کنگ با اشاره به چالش های آمریکا و روسیه در مورد ایران، سوریه و اوکراین نوشت :جنگ سرد میان این دو کشور به نوعی آغاز شده است.

این نشریه می نویسد:جنگ تازه، هم در راستای حضور بیشتر واشنگتن در آسیا و سدنفوذ چین صورت می گیرد و هم برای ضربه زدن به روسیه در بازی بزرگ اوراسیا انجام می شود.

این منبع نوشت: تبلیغات منفی که برای سوچی (محل برگزاری المپیک زمستانی) انجام شد ، را می توان به حماقت ناشی از استانداردهای همیشگی رسانه های غربی نسبت داد، اما این امر، در واقع، پیشگفتاری برای داستان اصلی و بدنام کردن ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه است.بطوری که ˈ ویکتوریا نولاندˈ مدیرکل امور اروپا و اوراسیا در وزارت خارجه آمریکا به تازگی اعتراف کرده، واشنگتن در دو دهه گذشته، بیش از پنج میلیارد دلار برای ˈمردمسالاریˈ در اوکراین هزینه کرده است. اما دولت اوباما می خواهد زودتر نتیجه بگیرد.

به نوشته این نشریه، گروهی از اندیشکده های آمریکایی، اکنون بر این باورند که اوباما استاد راهبرد ایجاد توازن قوا است. البته گنجاندن لیبی در این راهبرد، صحیح نیست. لیبی پس از قذافی، یک کشور شکست خورده است که این وضعیت را باید مدیون بمباران های بشردوستانه ناتو بود. و در سوریه راهبرد ایالات متحده این است که اجازه دهد عرب ها به دست عرب ها کشته شوند.

آسیا تایمز اضافه کرد: البته داستان در مورد ایران فرق می کند. عده ای می گویند دولت اوباما بر این باور است که با گفت وگوهای 1 + 5 و ایران، می تواند روسیه را که به ایران نزدیک است، شکست سیاسی دهد.

در سوریه، مسکو دست برتر را دارد و لازم به یادآوری نیست که ˈپوتینˈ اوباما را از درگیر شدن در یک جنگ دیگر در خاورمیانه نجات داد. همچنانکه دمشق برگ برنده روسیه است، عجیب نیست که واشنگتن به پیروزی در اوکراین فکر کند.

آنچه اکنون در حال رخ دادن است را می توان به بازآفرینی انقلاب نارنجی در سال 2004 تشبیه کرد. اما آغاز داستان به خیلی پیش از انقلاب نارنجی باز می گردد. تصویر کامل تر، گسترش ناتو به سوی شرق در دهه 90 میلادی، تلاش انجمن های مردم نهاد آمریکا برای بی ثبات کردن روسیه، بازی با گرجستان و سامانه معروف پدافند موشکی ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه را نیز دربر می گیرد.

اوضاع امروز در اوکراین که ˈرهبری غیرمستقیمˈ (leading from behind) نامیده می شود، روشی است که پیشاپیش به نام دولت اوباما ثبت شده است.

ˈآسیاتایمزˈ نشریه ای آنلاین و دفتر مرکزی آن در هنگ کنگ است. مواضع آسیاتایمز معمولا به سیاست های دولت چین نزدیک است.

مترجمام**9163**5981
کد N129514

وبگردی