آفتاب

رییس مجلس ملی ترکیه عازم تهران شد

رییس مجلس ملی ترکیه عازم تهران شد

آنکارا - ایرنا - ˈجمیل چیچکˈ رییس مجلس ملی ترکیه برای شرکت در نهمین اجلاس ˈمجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامیˈ در تهران، آنکارا را به قصد تهران ترک کرد.

به گزارش ایرنا، اجلاس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی از 25 تا 30 بهمن ماه در تهران برپاست.

این اجلاس با شعار ˈپارلمان های اسلامی، همبستگی، عدالت، پیشرفتˈ و با هدف تعمیق بخشیدن به همبستگی بین کشورهای اسلامی برگزار می شود.

هیات پارلمانی ترکیه در این کنفرانس حضور فعال دارد.

هیاتی از نمایندگان مجلس ملی ترکیه روز پنجشنبه گذشته برای شرکت در نشست کمیته اجرایی، کمیته تخصصی امور سیاسی و روابط خارجی، کمیته های امور اقتصادی و محیط زیست، حقوق بشر، زن خانواده و فرهنگی و همچنین کنفرانس روسای مجلس به تهران سفر کرد.

نهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی در روزهای سه شنبه و چهارشنبه 29 و 30 بهمن ماه در سطح روسای مجالس برگزار می شود و چیچک نیز به دعوت ˈ علی لاریجانیˈ رییس مجلس شورای اسلامی ایران در این نشست حضور خواهد داشت.

53 کشور اسلامی از جمله ترکیه عضو این اتحادیه هستند.

اتحادیه کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی به سازمان همکاری های اسلامی تغییر نام داده است که اساسنامه آن در اجلاس تاسیس این کنفرانس در سال 1378 به تصویب رسیده است.

رییس مجلس ملی ترکیه در آستانه سفر به تهران در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگاران ایرنا، دیدگاه هایش در خصوص روابط پارلمانی دو کشور، نقش مجالس در توسعه مناسبات، اهمیت اجلاس اتحادیه مجالس اسلامی در تهران، سفر رییس جمهوری ایران به ترکیه و فرآیند مناسبات ایران و ترکیه را تشریح کرد.

چیچک به همزمانی سفرش به تهران با جشن های پیروزی سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: من سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را به مردم ایران تبریک می گویم .

چیچک به اهمیت زمانی برگزاری اتحادیه مجالس اسلامی در تهران اشاره کرد و توضیح داد: سازمان همکاری اسلامی بزرگترین سازمان بین المللی بعد از سازمان ملل متحد است، اما متاسفانه در جغرافیای اسلامی ما تاکنون نتوانسته ایم گردهم آمده و مشکلات دنیای اسلام را حل و فصل کنیم . این قابل قبول نیست. تفاوت مذهبی نباید مانع از حل اختلافات شود.

رییس مجلس ترکیه یادآورشد که هر روز شاهد کشته شدن ده ها نفر از انسان های بیگناه در همسایگی خود هستیم، ما می توانیم حداقل گردهم آمده و این خونریزی ها را متوقف کنیم و نشست تهران فرصتی برای این کار مهم است.

چیچک گفت: نباید نشست و دیگران بیایند اختلافات مسلمانان را برطرف کنند. این رویکرد غلطی است. باید دید که آیا آنها واقعا مساله را حل می کنند و یا سبب پیچیده تر شدن مساله می شوند. نباید با تعارفات صوری در همایش های مهمی چون مجمع مجالس اسلامی در تهران، فرصت سوزی کنیم. باید با عزم راسخ و جدیدیت روابط دوجانبه و چندجانبه بین کشورهای اسلامی را توسعه دهیم.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با همکاری موثر مجالس ایران و ترکیه به عنوان دوکشور نمونه ای که دارای روابط ویژه ای در جهان اسلام هستند ، چه انتظاری از نشست مجمع پارلمانی سازمان کشورهای اسلامی در تهران می توان داشت؟ گفت: وظیفه ما این است که به هر انسانی با هر طرز فکر و عقیده و اعتقادی که دارد، احترام بگذاریم. امروز ما مشاهده می کنیم که در اتحادیه اروپا نیز از دنیای مسیحیت با مذاهب مختلف در کنار هم زندگی می کنند. آنها در گذشته جنگ های مذهبی و 100 ساله ای داشتند، ولی اکنون خشونت های گذشته را کنار گذاشته و با پذیرش تفاوت های همدیگر در صلح زندگی می کنند.

رییس مجلس ترکیه ادامه داد: تفاوت های مذهبی هیچگاه نباید مانع از همکاری و نزدیکی بین کشورهای اسلامی شود . ما مخالف هرنوع فعالیت تروریستی به هر شکل و عنوان هستیم، بنابر این همه باید برای مقابله با ریخته شدن خون انسان ها و مسلمان ها تلاش کنند.

خاورم/2011**230 **1010
کد N129162

وبگردی