آفتاب

ترکیه از احداث خط لوله دوم انتقال گاز ایران حمایت می کند

ترکیه از احداث خط لوله دوم انتقال گاز ایران حمایت می کند

آنکارا – ایرنا – ˈ تانر یلدیز ˈ وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه گفت که این کشور از احداث خط لوله دوم انتقال گاز ایران به ترکیه حمایت می کند.

به گزارش ایرنا، وی روز دوشنبه در حاشیه دیدار با اعضای انجمن ˈپلاتفورم نفتˈ ترکیه در گفت و گو با خبرنگاران در پاسخ به سووالی مبنی بر مطرح بودن احداث خط لوله گاز دیگری بین ایران و ترکیه گفت: قراردادی با ایران در خصوص احداث خط لوله مستقل انتقال گاز به ترکیه امضا نکرده ایم ولی از آن حمایت به عمل می آوریم.

ایران گاز خود را از طریق ترکیه به کشورهای اروپایی منتقل خواهد کرد. در سفری که به همراه ˈرجب طیب اردوغان ˈ نخست وزیر به تهران داشتم، این موضوع مطرح شد و عنوان کردیم که ما به چنین طرحی نگاه مثبت داریم.

اجرای این طرح از نظر اینکه 2 میلیون تن فولاد برای ساخت خط لوله مورد استفاده قرار خواهد داد و در ترکیه اشتغال زایی ایجاد می کند حایز اهمیت است. ما از این طرح حمایت می کنیم.برای انعقاد قرارداد جدید ترکیه ابتدا به نرخ گاز نگاه می کند. گاز چه از طریق خط لوله فعلی و یا خط لوله جدید به ترکیه ارسال شود ، برای این کشور نرخ گاز اولویت است.

وزیر انرژی ترکیه همچنین با یادآوری اینکه ترکیه روزانه از ایران در حدود 29 میلیون مترمکعب گاز طبیعی وارد می کند، گفت: این میزان به حدود 18 تا 19 میلیون مترمکعب کاهش پیدا کرده است که عنوان شده است که از آخر هفته جاری دوباره به سطح 29 میلیون مترمکعب افزایش داده خواهد شد.

خاورم /2011**230 **1010
کد N129159

وبگردی