آفتاب

نواز شریف: ارتش و دولت پاکستان بر سر مذاکره با طالبان توافق دارند

نواز شریف: ارتش و دولت پاکستان بر سر مذاکره با طالبان توافق دارند

نخست‌وزیر پاکستان وجود هرگونه اختلاف میان دولت و مقامات ارتش این کشور را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی نیوز، نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان ضمن ابراز تاسف از حوادث تروریستی اخیر در شهرهای کراچی و پیشاور و ضربه‌ای که این حوادث به فرآیند مذاکرات صلح با طالبان وارد کرده، ناکید کرد که دولت و ارتش پاکستان در خصوص مذاکره با طالبان توافق دارند.

وی خاطرنشان ساخت که باید به رغم این حوادث زشت روند مذاکرات سرعت پیدا کند.

شریف در مصاحبه‌ای که در بازگشت از ترکیه با پایگاه نیوز انجام داد این مساله را که میان دولت و تشکیلات امنیتی پاکستان اختلاف نظر وجود دارد رد کرد و گفت: ما مرتبا با یکدیگر رایزنی داریم تصمیم برای مذاکره با طالبان پس از بحث با همه طرف‌های مربوطه و دستیابی به اتفاق نظر اتخاذ شد. دولت پاکستان با صداقت کمیته مذاکرات را ایجاد کرده است. همه عقیده دارند که فرآیند مذاکرات در مسیر درست آغاز شده است اما در این میان برخی حوادث نامطلوب رخ داده است. طالبان مسئولیت این حوادث را نپذیرفته و به جای آن آنها را محکوم کرده و به دولت اطمینان داده که علیه مسببان این حوادث خشونت‌آمیز دست به اقدام خواهد زد.

نواز شریف تاکید کرد که پاکستان ظرفیت بالقوه زیادی برای صلح دارد.

وی همچنین نسبت به رشد اقتصادی پاکستان اظهار رضایت کرد و گفت که شاخص‌های اقتصادی کشور مثبت هستند و بازار بورس روندی صعودی دارد.

نخست‌وزیر پاکستان این مساله را که اخیرا عمران خان، رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان عنوان کرده که ژنرال اشفق پرویز کیانی، فرمانده سابق ارتش در نشستی با وی و عمران خان گفته است که شانس موفقیت عملیات علیه طالبان 40 درصد است مورد مناقشه قرار داد و عنوان کرد که طی تحلیل وضعیت موجود نسبت‌ها و آمارها در حال تغییر هستند.

روزنامه دان پاکستان نیز گزارش داد که در جریان نشستی با حضور نخست‌وزیر و عرفان صدیقی،‌ مذاکره‌کننده ارشد دولت پاکستان با طالبان و همچنین چودری نثار علی خان، وزیر کشور پاکستان تداوم مذاکرات صلح با طالبان و لزوم اعلام آتش‌بس بی‌قید و شرط از سوی طالبان مورد بررسی قرار گرفت.

به گفته این منبع خبری صدیقی، نخست‌وزیر پاکستان را در جریان مذاکرات با طالبان آن هم یک روز پس از انفجار خودروی پلیس در کراچی که باعث کشته شدن 13 مامور پلیس شد، قرار داد.

این حادثه عملا فرآیند مذاکرات را از مسیر منحرف کرد.

منبع نزدیک به این نشست به روزنامه داون گفت پس از ‌آنکه طالبان پاکستان مسئولیت این انفجار را تقبل کرد مناقشه بر سر نوع واکنش نخست‌وزیر پاکستان و اینکه وی خواهان ادامه مذاکرات باشد یا نه، است.

انتهای پیام

کد N128831

وبگردی