آفتاب

تجزیه مالزی؛ صباح و ساراواک خواستار جدایی شدند

تجزیه مالزی؛ صباح و ساراواک خواستار جدایی شدند

کوالالامپور - ایرنا - یک کارشناس مالزیایی جدایی دو ایالت «صباح» و «ساراواک» که در قسمت شرقی مالزی واقع شده است را مشروط بر تایید سایر ایالت ها و شورای حاکمان این کشور عنوان کرد.

به گزارش ایرنا، «عبدالعزیز باری» روز دوشنبه گفت: طبق ماده دو قانون فدرال مالزی پذیرش مناطق جدید فقط در صورت تایید پارلمان امکانپذیر است. شبیه شرایطی که در سال 1965 در مورد سنگاپور رخ داد.

وی افزود: نخست وزیر سنگاپور حتی پس از جدا شدن از مالزی خواستار ماندن در این کشور بود که نخست وزیر وقت مالزی به او این اجازه را نداد.

این استاد دانشگاه ملی مالزی (یو.کی.ام) در ادامه تصریح کرد: اگر برخی از مردم صباح و ساراواک از وضعیت موجود ناخرسند هستند بدون انجام مراحل قانونی نمی توانند از مالزی جدا شوند.

مساله جدایی صباح و ساراواک بیشتر به خاطر مسائلی از قبیل آزادی مذهب، یکسان نبودن زیرساخت های توسعه ای با مالزی غربی، سیستم آموزشی غیر استاندارد، بیکاری، مهاجرت غیرقانونی و جذب منابع انرژی زیرزمینی توسط دولت مطرح شده است.

بحث جدایی صباح و ساراواک پیش از این نیز مطرح بوده است اما به تازگی به صورت جدی تر مطرح شده است.

جزیره بورنئو سومین جزیره بزرگ جهان و نخستین جزیره بزرگ آسیا است که بیش از 743 هزار کیلومتر مربع وسعت دارد.

بورنئو تنها جزیره جهان است که بین سه کشور تقسیم شده است. هم اکنون اندونزی، مالزی و برونئی بخشی از این جزیره را در اختیار دارند.

آساق**د.م**1611
کد N128340

وبگردی