آفتاب

چین "افراط‌گرایی مذهبی" را عامل خشونت‌های سین‌کیانگ اعلام کرد

چین "افراط‌گرایی مذهبی" را عامل خشونت‌های سین‌کیانگ اعلام کرد

رسانه دولتی چین با اعلام جزئیات درباره خشونت اخیر در سین‌کیانگ که جمعیت کثیری از آن مسلمان هستند، گزارش داد: "افراط‌گرایی مذهبی" عامل "تهاجم تروریستی" اخیر در این منطقه است که 11 کشته بر جای گذاشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، منطقه سین‌کیانگ چندین سال است که با خشونت‌های گاه و بی‌گاه دست و پنجه نرم می‌کند و دولت پکن شبه‌نظامیان اسلام‌گرا و جدایی‌طلبان اویغور را مسئول و مقصر این ناآرامی‌ها می‌داند که خواهان ایجاد کشوری مستقل به نام "ترکستان شرقی" هستند.

اما گروه‌های حقوق بشر و بسیاری از سکنه در تبعید این منطقه علت این ناآرامی‌ها را سیاست‌های دولت چین می‌دانند که شامل لطمه زدن و تلاش برای از میان برداشتن فرهنگ و زبان مردم اویغور و اسلام است؛ اتهاماتی که پکن آن‌ها را رد می‌کند.

خبرگزاری شینهوا اواخر یکشنبه به نقل از پلیس سین‌کیانگ گزارش داد، تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد که حمله روز جمعه در منطقه «ووشی» نزدیک مرز چین با قرقیزستان سازمان یافته بوده و در اصل قصد حمله "تهاجمی و تروریستی" علیه پلیس را داشته است.

این خبرگزاری در ادامه گزارش داد، گروهی متشکل از 13 "تروریست" به مدت شش ماه تحت فرمان و نظارت مردی به نام محمود توهتی که خود منش افراط‌گرایی مذهبی گسترده‌ای دارد، آموزش دیدند. افراط‌گرایان پیش از حمله به خودروهای پلیس به نوارهای صوتی گوش می‌کردند و فیلم‌های ویدئویی با محتوای تروریستی می‌دیدند. این گروه از ژانویه 2014 وسایل انفجاری و چاقو می‌ساخته است.

از آوریل سال 2013 بیش از 100 تن که چندین مامور پلیس نیز در میانشان است، در جریان خشونت‌ها در سین‌کیانگ کشته شدند.

ماه گذشته میلادی نیز قرقیزستان اعلام کرد که نگهبانان مرزی‌اش 11 تن را که گمان می‌رفت اعضای گروه شبه‌نظامی اویغور باشند از پای درآوردند.

مدافعان حقوق بشر می‌گویند، گزارش‌های چین درباره خشونت‌های مذکور قابل اعتماد نیست چرا که مقام‌های پکن مسافرت خبرنگاران به منطقه را محدود کرده و اجازه تحقیقات شفاف و مستقل را در این باره نمی‌دهند.

انتهای پیام

کد N128222

وبگردی