آفتاب

رئیس کمیسیون اروپا: عضویت اسکاتلند مستقل در اتحادیه اروپا بسیار دشوار است

رئیس کمیسیون اروپا: عضویت اسکاتلند مستقل در اتحادیه اروپا بسیار دشوار است

رئیس کمیسیون اروپا اظهار داشت، اسکاتلند در صورت کسب استقلال از انگلیس هرچند که عضویتش در اتحادیه اروپا غیرممکن نباشد اما به دشواری خواهد توانست عضو اتحادیه اروپا شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اروپا در مصاحبه‌ای به شبکه خبری بی‌بی‌سی گفت: در موردی که یک کشور جدید از دل یکی از کشورهای عضو فعلی اروپا ظهور پیدا می‌کند این کشور باید درخواست عضویت در اتحادیه اروپا را دهد و تقاضای آن و پیوستن آن به اتحادیه اروپا باید مورد پذیرش همه کشورهای عضو اتحادیه قرار گیرد.

باروسو همچنین به پیش بینی وضعیت بین‌المللی پس از آنکه اسکاتلند با همه پرسی 18 سپتامبر سال جاری از انگلیس مستقل شود، پرداخت.

قرار است طی این همه پرسی از مردم اسکاتلند پرسیده شود آیا اسکاتلند باید یک کشور مستقل باشد یا خیر؟

باروسو اظهار تردید کرد که کشورهای دیگر خواهان حمایت از تمایل اسکاتلند برای عضویت در اتحادیه اروپا باشند.

وی تاکید کرد: ما قبلا دیده‌ایم که اسپانیا به عنوان مثال حتی با به رسمیت شناختن کوزوو مخالفت کرده است. بنابراین در مورد اسکاتلند نیز مساله تا حدی به همین شکل خواهد بود زیرا اسکاتلند کشوری جدید خواهد بود و بنابراین من معتقدم اگر که غیر ممکن نباشد اما بسیار دشوار است که یک کشور جدید که از دل یکی از اعضای فعلی اتحادیه اروپا ظهور پیدا کرده بتواند موافقت دیگر اعضای موجود اتحادیه اروپا را برای عضویت در این اتحادیه به دست آورد.

دولت اسکاتلند زمانی که 18 ماه به برگزاری همه پرسی استقلال باقی مانده بود، از تمایل خود برای عضویت در اتحادیه اروپا خبر داد.

وزرای دولت اسکاتلند عقیده دارند باید در حالی که این کشور تحت قیومیت انگلیس است، به توافق دست یافت.

به دنبال ایراد این اظهارات از سوی رئیس کمیسیون اروپا، نیکولا استورجن، معاون وزیر اول اسکاتلند شدیدا از آنها انتقاد کرد و آنها را "احمقانه" خواند.

انتهای پیام

کد N128218

وبگردی