آفتاب

تمایل چین به برقراری "تعامل سازنده" با تایوان

تمایل چین به برقراری "تعامل سازنده" با تایوان

چین امروز (دوشنبه) اعلام کرد که از دیدار رئیس‌جمهوری این کشور با همتای تایوانی‌اش استقبال می‌کند اما هیچ عجله‌ای برای تعیین یک چارچوب زمانی مشخص برای همکاری تاریخی میان دو طرف وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، ما یینگ-جئو، رئیس‌جمهوری تایوان از زمان تصدی در این سمت در سال 2008، یک‌سری توافقنامه‌های اقتصادی و تجاری با چین منعقد کرده است؛ اقدامی که باعث تحکیم موضع پکن به عنوان بزرگترین شریک تجاری تایوان شده است.

سخنگوی دولت چین در امور روابط خارجی تایوان گفت: موضوع نشست شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین و همتای تایوانی‌اش در جریان نشست مهم هفته گذشته میان مقام‌های ارشد دولت دو طرف مورد بحث قرار نگرفت. نشست هفته گذشته گامی اساسی در ایجاد روابط میان طرفین بود و گام‌های بعدی نیز برداشته می‌شود که البته به نفع مردم تایوان و چین خواهد بود.

این مقام مسئول دولت پکن افزود: دیدار و گفت‌وگو میان رهبران چین و تایوان، مساله‌ای است که ما بارها خواستار آن بوده‌ایم و رویکردی باز، مثبت و خوب در قبال آن داشته‌ایم.

چین و تایوان از زمان شکست نیروهای ناسیونالیست به دست کمونیست‌ها و فرار به جزیره تایوان در پایان جنگ داخلی چین به سال 1949، به صورت جداگانه اداره می‌شوند. چین، تایوان را استانی شورشی می‌داند و هیچگاه استفاده از زور را برای تحت کنترل درآوردن آن رد نکرده است، اما در سال‌های اخیر دو طرف روابط اقتصادی خوبی با یکدیگر داشتند و هفته گذشته اولین مذاکرات مستقیم میان دو دولت را که گامی بزرگ در گسترش مذاکرات میان دو کشور است، برگزار کردند.

انتهای پیام

کد N128216

وبگردی