آفتاب

نگرانی سیا از خروج کامل آمریکا از افغانستان و پایان عملیات پهپادها

نگرانی سیا از خروج کامل آمریکا از افغانستان و پایان عملیات پهپادها

دولت باراک اوباما اعلام کرد که "گزینه صفر" در خصوص افغانستان یعنی خروج کامل همه سربازان خارجی از این کشور در پایان سال جاری میلادی همچنان محتمل است، اما سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) از تبعات چنین گزینه‌ای بر عملیات پهپادی خود نگران است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی آنتی وار، با این وجود چندین تن از مقامات آمریکایی در چند سازمان این کشور از جمله پنتاگون گفته‌اند که چنین گزینه‌ای هنوز مورد بررسی جدی قرار ندارد.

پس از آنکه دولت پاکستان عوامل سازمان سیا را که از فرودگاه‌های این کشور برای عملیات پهپادها استفاده می‌کرد از پاکستان بیرون کرد و آن‌ها را مجبور به نقل مکان به افغانستان کرد، اکنون سازمان سیا خروج کامل از افغانستان را یک مشکل بزرگ می‌داند. خروج کامل آمریکایی‌ها از افغانستان عملا جنگ پهپادی سازمان سیا را به پایان رسانده و شاید این سازمان دیگر هرگز نتواند این جنگ را از سر بگیرد.

مقامات می‌گویند، سازمان سیا در افغانستان اشغال نشده هرگز نخواهد توانست برنامه گسترده پهپادی خود را حفظ کرده و یا به افراد مناطق قبیله‌نشین پاکستان رشوه دهد تا به آن‌ها اهداف ترور این پهپادها را افشا کنند.

با این وجود مقامات آمریکایی گفته‌اند که طرح‌های احتیاطی وجود دارد تا پهپادهای آمریکایی به یک کشور متعلق به شوروی سابق در شمال افغانستان که نام آن را فاش نساخته‌اند، منتقل شوند.

با این حال در صورت انجام چنین کاری اطلاعاتی که سازمان سیا اکنون می‌تواند درباره اینکه چه کسی را باید ترور کند به دست آورد، بسیار نامناسب‌تر خواهند بود.

در حالی که منطق نظامی فعلی در خصوص اشغال افغانستان ضعیف‌تر و ضعیف‌تر می‌شود، سازمان سیا همچنان اصرار دارد که بگوید اشغال افغانستان برای چند دهه آینده باید ادامه پیدا کند تا ‌آن‌ها بتوانند راحت‌تر افراد را در پاکستان ترور کنند.

انتهای پیام

کد N128204

وبگردی