آفتاب

بانکوک همچنان ناآرام؛ معترضان تایلندی مقر دولت را محاصره کردند

بانکوک همچنان ناآرام؛ معترضان تایلندی مقر دولت را محاصره کردند

هزاران تن از معترضان تایلندی امروز (دوشنبه) برای سرنگونی نخست‌وزیر این کشور مقر دولت را در بانکوک محاصره کردند؛ اقدامی که در پی تلاش‌های پلیس برای باز پس‌گیری ساختمان‌های اشغال شده صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، بیش از 10 هزار تن از معترضان تایلندی دفاتر اصلی یینگلاک شیناواترا، نخست‌وزیری این کشور را در بانکوک محاصره کرده و تهدید کردند برای جلوگیری از فعالیت وی و سایر وزرا در این مکان، ورودی را مهر و موم می‌کنند.

این اقدام پس از آن صورت گرفت که سرانه تولید داخلی تایلند، رشد کمی را در نیمه نهایی 2013 نشان داد و در کنار آن ماه‌ها ناآرامی و درگیری و اختلال در روند انتخابات دوم فوریه، این کشور را از نظر سیاسی فلج کرده است.

رهبر گروه "شبکه دانشجویان" و "مردم برای اصلاح تایلند" گفت: ما از بتن برای بستن درهای ساختمان دولت در بانکوک استفاده می‌کنیم تا کابینه نتواند برای فعالیت وارد شود.

معترضان، یینگلاک را نماینده و دست‌نشانده برادرش، تاکسین می‌دانند که خود پس از سرنگونی توسط ارتش در سال 2006 سمت نخست‌وزیری را ترک کرد و هم‌اکنون در تبعیدی خودخواسته به سر می‌برد.

مذاکرات میان نمایندگان پلیس و رهبر برجسته معترضان روز یکشنبه برای دستیابی به یک معاهده به منظور گشایش مجدد دفاتر دولتی و جاده‌ها در شمال بانکوک که از ماه‌ها قبل در تصرف و اشغال معترضان است، ناکام ماند.

معترضان موانع سیمانی را برای بستن ورودی‌های مقر اصلی دولت در بانکوک، پایتخت تایلند جابجا کرده و بر روی آن‌ها سیمان ریختند که به گفته خودشان یک اقدام نمادین برای نشان دادن تعطیلی این ساختمان است.

یینگلاک شیناواترا از ژانویه 2014 مجبور شده محل فعالیت خود را به ساختمان وزارت دفاع در شمال بانکوک منتقل کند.

رئیس شورای امنیت ملی تایلند نیز گفت: پلیس و ارتش در داخل ساختمان مستقر شدند تا از مواجه با معترضان اجتناب کنند. همچنین آن‌ها آماده درگیری و استفاده از زور علیه معترضان نیستند.

وی به خبرگزاری رویترز گفت: سربازان و نیروهای پلیس کافی در داخل مقر دولت در بانکوک استقرار یافتند تا از ساختمان محافظت کنند. معترضان گفتند که به داخل ساختمان نمی‌روند بنابراین، احتمال درگیری وجود ندارد.

این در حالیست که نیروهای امنیتی در مقابل اشغال وزارتخانه‌ها توسط معترضان مقاومت کمی نشان دادند چرا که دولت نمی‌خواهد کشور بار دیگر شاهد سرکوب خونین 2010 باشد که ده‌ها فعال پیراهن قرمز حامی تاکسین کشته شدند. با این حال، تاکنون 11 تن در جریان این اعتراض‌ها کشته و صدها تن دیگر نیز زخمی شدند.

انتهای پیام

کد N128181

وبگردی