آفتاب

چگونه خواب راحت داشته باشیم؟

چگونه خواب راحت داشته باشیم؟

یک روانشناس با تأکید بر رعایت بهداشت خواب،‌ فعالیت بدنی را عامل موثری در داشتن خواب شبانگاهی راحت عنوان و خواب نیمروزی طولانی را عامل اختلال خواب شبانه معرفی کرد.





به گزارش آفتاب به نقل از فارس، مریم بختیاری، اظهار داشت: شکایت افراد از بی‌خوابی یا کم‌عمق بودن خواب دلایل گوناگونی دارد که یکی از مهمترین آنها به عدم رعایت بهداشت خواب مربوط می‌شود.
وی افزود: فعالیت بدنی طی روز مانند خانه‌داری و ورزش کردن می‌تواند موجب خوابی راحت شود. همچنین افرادی که خواب نیمروزی طولانی دارند با مشکل بی‌خوابی در شب مواجه می‌شوند مثلاً کسانی که 5 ساعت خواب نیمروزی دارند نمی‌توانند خواب شبانگاهی مناسبی داشته باشند.
این روانشناس گفت: خوردن چای و مواد حاوی کافئین به ویژه چند ساعت قبل از خواب می‌تواند موجب بی‌خوابی شود. برخی افراد پیش از خواب نوشیدنی حاوی تئین و کافئین مصرف می‌کنند که می‌تواند خواب آن‌ها را مختل می‌کند.
وی افزود: نکته مهمی که افراد باید به آن توجه کنند این است که وقتی خوابشان نمی‌رود از رختخواب بیرون بیایند و برای خوابیدن اصرار نکنند چرا که خواب فرایندی است که باید شرایط آن به لحاظ فیزیولوژیکی و روانی فراهم باشد.
وی ادامه داد: فضای خواب باید آرام باشد و از رختخواب نرم و راحت نیز استفاده شود. همچنین دیدن فیلم‌های خشن و تصاویری که موجب بالا رفتن هیجان می‌شود بی‌خوابی را در پی دارد.
این متخصص بهداشت روان تصریح کرد: بعضی افراد در رختخواب غذا می‌خورند این عامل موجب بدخوابی یا بی‌خوابی می‌شود.
وی افزود: برخی اختلالات روانی مانند افسردگی و اختلال دوقطبی که با اضطراب همراه است مشکلات خواب را به وجود می‌آورند.
کد N128165

وبگردی