آفتاب

تونس و نیجر به عنوان نواب رییس نشست اتحادیه بین المجالس کشورهای اسلامی انتخاب شدند

تونس و نیجر به عنوان نواب رییس نشست اتحادیه بین المجالس کشورهای اسلامی انتخاب شدند

تهران - ایرنا - هیات های پارلمانی شرکت کننده در شانزدهمین جلسه کمیته عمومی اتحادیه بین المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی، نیجر و تونس را به عنوان نواب رییس جلسه نشست رییسان مجالس این اتحادیه انتخاب کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، شانزدهمین جلسه کمیته عمومی اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی امروز (دوشنبه) در هتل آزادی تهران با حضور علی لاریجانی برگزار شد.

نیجر و تونس در این جلسه به عنوان نایب رییسان اتحادیه بین المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی برای مدت یک سال انتخاب شدند.



**یکی از مهم ترین چالش های امت اسلامی مساله فلسطین است

لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در این جلسه گفت: این مجمع در شرایطی تشکیل شد که مسایل گوناگونی در کشورهای اسلامی مطرح است.

وی افزود: لازم است نمایندگان امت اسلامی به بحث بنشینند و امیدواریم چالش های مختلف در این نشست ها مورد بررسی قرار گیرد.

رییس مجلس شورای اسلامی یکی از مهم ترین چالش های امت اسلامی را مساله فلسطین دانست و تصریح کرد: این مساله امت اسلامی را داغدار کرده است.

لاریجانی، نشست اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی را فرصتی برای بررسی بهتر مسایل عنوان و اظهار امیدواری کرد که اعضای این اتحادیه بتوانند به جد موضوع همبستگی و وحدت را پیگیری کنند.

وی با یادآوری موضوع توسعه کشورهای اسلامی افزود: امیدواریم با هماهنگی و استفاده از توان کشورهای مختلف بتوان به راهکارهای خوبی برسیم به نحوی که از ظرفیت های مختلف از جمله علمی و فناوری کشورها به نحو بهتری استفاده کنیم.

رییس مجلس شورای اسلامی با اظهار خشنودی از حضور هیات های پارلمانی مختلف از کشورهای اسلامی در تهران برای شرکت در این اجلاس از این که دعوت ایران را پذیرفته اند، تشکر کرد.

پس از سخنان رییس مجلس پانزدهمین جلسه کمیته عمومی اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی وارد دستور کار خود شد و در نخستین گام دو نایب رییس جلسه نشست سران این اتحادیه را انتخاب کرد.

براین اساس «هاناهناائو» از پارلمان نیجر به عنوان نماینده گروه کشورهای آفریقایی انتخاب شد و از میان کشورهای عربی نیز تونس به عنوان نایب رییس جلسه نشست سران انتخاب شد.

کمیته عمومی این اتحادیه امروز قرار است دستور جلسه نشست سران اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی را که روزهای 29 و 30 بهمن در تهران برگزار می شود، تنظیم کند.

در ادامه هیات های پارلمانی شرکت کننده در این نشست به بررسی بندهای پیشنهادی برای تصویب نهایی در نشست اجلاس رییسان مجالس اتحادیه بین المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی پرداختند.

بودجه سال 2014 این اتحادیه نیز در این نشست مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت یک میلیون و 760 هزار دلار بودجه برای سال آینده اتحادیه به تصویب رسید.

برخی از اعضای کمیته عمومی اتحادیه از جمله کویت بر این باور بودند که برخی کشورها از سال 2000 میلادی تاکنون حق عضویت نپرداخته اند و بهتر است ساز و کاری پیشنهاد شود تا این کشورها نیز ملزم به پرداخت حق عضویت شوند.

کویت پیشنهاد کرد که کشورهایی که حق عضویت نپرداخته اند از حق رای محروم شوند و یا از شرکت کمیته های اتحادیه منع شوند.

براین اساس بودجه سال 2014 اتحادیه مورد بررسی قرار گرفت و اعضا به آن رای دادند.

ادامه نشست کمیته عمومی امروز بعدازظهر به ریاست کاظم جلالی در هتل آزادی برگزار می شود تا پیش نویس بیانیه اجلاس سران اتحادیه بین المجالس کشورهای اسلامی تدوین شود.

نهمین اجلاس رییسان مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته جاری ( 29 و 30 بهمن ماه) در سالن اجلاس سران برگزار می شود.

سیام(3)**2025**9132**1336
کد N128097

وبگردی