آفتاب

المانیتور: آمریکا باید در قبال سوریه با ایران مذاکره کند

المانیتور: آمریکا باید در قبال سوریه با ایران مذاکره کند

المانیتور گزارش داد که آمریکا برای حل موضوع سوریه و رفع تهدید تروریسم در این کشور باید با ایران و روسیه مذاکره کند، نه اینکه آنها را منزوی کند.

المانیتور گزارش داد که آمریکا برای حل موضوع سوریه و رفع تهدید تروریسم در این کشور باید با ایران و روسیه مذاکره کند، نه اینکه آنها را منزوی کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، پایگاه خبری المانیتور در این گزارش نوشت: آمریکا باید مانند مذاکرات درباره توافق جامع در زمینه برنامه هسته‌ای ایران که روز سه‌شنبه در وین آغاز می‌شود، ایران را در زمینه تروریسم نیز که مستقیما به جنگ سوریه ربط دارد، بیازماید. اگرچه واشنگتن و تهران مایلند حداقل توجهات عمومی را منحصرا روی مذاکرات هسته‌ای نگه دارند و نه سوریه، این مساله به یکدیگر ربط دارد.

ایران خواستار لغو تحریم‌ها است. اما طبق قوانین آمریکا ایران تا زمانی که حامی تروریسم شناخته نشود،‌چیزی که مستقیما به حمایت ایران از حزب‌الله ربط دارد نمی‌تواند از سایر تحریم‌ها خلاص شود.

توجه مجدد به تهدید تروریسم در سوریه از جمله تعامل با ایران می‌تواند به مذاکرات راحت‌تر برای انتقال قدرت سیاسی و نیز رساندن کمک‌های انسان‌دوستانه به سوریه منجر شود و فرصتی را برای ساختن یک مکانیزم پایدار و منطقه‌ای برای رفع تهدید روز‌افزون القاعده و گروه‌های مربوطه به وجود آورد.

این چندان دور از واقعیت نیست. ایران تمایلش را برای پرداختن به تهدید تروریسم در سوریه نشان داده است، زیرا این امر ایران را نیز تهدید می‌کند. همانطور که علیرضا میریوسفی، مشاور و رئیس دفتر مطبوعاتی هیات ایران در سازمان ملل در یادداشتی در المانیتور نوشت، "ما قویا معتقدیم که برای حفظ صلح در سوریه گام اول توقف فوری رسیدن تسلیحات و گروه‌های افراط‌گرا به سوریه است و در همان حال اعمال فشار به گروه‌های مسلح داخل سوریه برای دنبال کردن یک راه‌حل سیاسی".

شکست مذاکرات ژنو (درباره سوریه) نباید باعث بازگشت به گزینه‌های نظامی و تغییر رژیم شود. گزینه دیپلماتیک در سوریه با حضور روسیه و ایران و کشورهای منطقه‌ای که در خطوط اول تروریسم در سوریه قرار دارند، پررنگ‌تر می‌شود. آمریکا باید با روسیه و ایران و همین‌طور متحدان منطقه‌ای‌اش تعامل داشته باشد تا تهدید تروریسم بتواند ریشه‌کن شود.

انتهای پیام

کد N127957

وبگردی