آفتاب

صفار هرندی:امروز دنیا صنایع فرهنگی ایران را یک جریان مولف می‌داند

صفار هرندی:امروز دنیا صنایع فرهنگی ایران را یک جریان مولف می‌داند

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:صنایع فرهنگی اول انقلاب از صفر شروع کرد و در حال حاضر دنیا صنایع امروز ما را با وجود همه نوباوگی به عنوان یک جریان مولف می‌شناسد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه خراسان شمالی، محمدحسن صفارهرندی در مراسم جشن پیروزی انقلاب، در دانشگاه پیام نور بجنورد، اظهار کرد:پس از جنگ تحمیلی، کار اصلی دشمن برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی با تهاجم فرهنگی و جنگ نرم آغاز شد.

وی گفت:یکی از کارهایی که برای تهاجم فرهنگی انجام شده است، جعل تاریخ گذشته و ارائه تصاویر جدیدی است که هیچ واقعیتی با رژیم سلطنتی گذشته ندارد.

وی با اشاره به این‌که اقدامات خوبی در حیطه سمعی و بصری برای انتقال تاریخ درست گذشته به آیندگان صورت گرفته است، افزود: اما باید آن تاریخی که به جوانان منتقل می‌شود، آن‌قدر کفایت کند که جوانان را به زمان انقلاب ببرد.

صفارهرندی گفت:کسانی در تلاش هستند که فعالیت‌های فرهنگی و هنری پیش از انقلاب را جوری به تصویر بکشند که گذشته را مشعشع نشان دهند و انقلاب را محدود کننده فعالیت‌های فرهنگی و هنری قلمداد کنند.

وی با بیان این‌که متاسفانه گاهی مواقع این ناسپاسی در رابطه با انقلاب را خودمان با دست خودمان روا می‌داریم، ادامه داد: نقد به معنای تخریب نیست و نباید فهم مردم را زیر سوال برد.

صفار هرندی با اشاره به این‌که کسانی با درک این‌که برای ضربه زدن به انقلاب باید به منشاء آن ضربه بزنند، تصریح کرد:درست است که عناصر انقلابی ما فرهنگی بودند، اما ما در وجهی از فرهنگ که تولیدات، توجیهات و صنایع فرهنگی بودند تجربه نداشته‌ایم.

وی گفت:صنایع فرهنگی اول انقلاب از صفر شروع کرد و در حال حاضر دنیا صنایع امروز ما را با وجود همه نوباوگی به عنوان یک جریان مولف می‌شناسد.

وی افزود:اما متاسفانه این مشکل وجود دارد که به دلیل عدم اشراف به فرهنگ انقلاب اسلامی، در میان بسیاری از هنرمندان ما هم‌‎سویی و همخوانی با عموم مردم وجود ندارد.

صفارهرندی اظهار کرد:وجهی از فرهنگ که بخش آموزشی را در بر می‌گیرد دارای دستاوردهای کمیتی است و باید قبول کنیم که یک مشکل اساسی آموزش مربوط علوم انسانی است.

وی گفت:علوم انسانی که خواستگاهش فرهنگ اسلامی نباشد از آن کادر انقلاب اسلامی در نخواهد آمد و حقیقتا پاره ای از مشکلات ما فرهنگ عمومی است که محصول یک آموزش و تربیتی است که با منظر انقلاب اسلامی یکی نیست.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:تکیه‌گاه اصلی اقتدار انقلاب اسلامی بر پایه فرهنگ بود و در واقع اصلی‌ترین ظرفیت تحریک کننده انقلاب، فرهنگ دینی بود.

وی افزود:پایه‌های قدرت را در نظام‌های مختلف بر اساس سه پایه نظامی، اقتصادی و قدرت مشروعیت و به تعبیری پایه فرهنگی فرض کرده‌اند.

وی با اشاره به این‌که معمولا تمرکز نظام‌ها بر بعضی از وجوه قدرت بیشتر و در برخی کمتر می‌شود، افزود:کشورهایی هستند که تکیه‌گاه اصلی آنها بر قدرت اقتصادی و یا نظامی است و عملا ضعف خود را با تکیه بر این پایه‌ها می‌پوشانند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد:کشوری که رژیم پهلوی به انقلاب تحویل داده بود، از لحاظ بعد نظامی و اقتصادی هیچگونه اقتداری نداشت، در این میان تکیه‌گاه اصلی برای اقتدار کشور عنصر انقلاب بود که با ظرفیت خود، بلوغ و سرزندگی را در اقشار مختلف اجتماعی به‌وجود آورد.

وی خاطرنشان کرد:اصلی‌ترین ظرفیت‌های تحریک کننده و تامین‌کننده قدرت انقلاب اسلامی همان نشانه‌های فرهنگ والای دینی بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین اظهار کرد:در آمریکا یک مترسک را به عنوان مشکلات امنیتی بیان می کنند تا از پاسخگویی به مسایل و مشکلات اقتصادی فرار کنند.

وی افزود: در مورد آمریکا پیش‌بینی می‌شود که در حداکثر 11 تا 12 سال، اقتصاد آن تبدیل به اقتصاد درجه دوم شود و اقتصاد چین از آن پیشی بگیرد.

انتهای پیام

کد N126968

وبگردی