آفتاب
هانس بلیکس:

منطقه ای عاری از سلاح هسته ای بهترین راهکار برای آشتی در منطقه

منطقه ای عاری از سلاح هسته ای بهترین راهکار برای آشتی در منطقه

تهران - ایرنا- ˈهانس بلیکسˈ در ایندیپندنت نوشت: بهترین راه حل برای آشتی در خاور میانه اعلام منطقه ای عاری از سلاح هسته ای است که هم اسرائیل را شامل شود و هم ایران را ملزم به تعطیلی چرخه سوخت هسته ای سازد.

ˈهانس بلیکس ˈ بازرس سابق سلاحهای کشتار جمعی سازمان ملل که هیچ سلاح کشتار جمعی در عراق نیافت و از مخالفان حمله نظامی امریکا به عراق بود در این نوشتار آورده است:

ˈ جهنم جنگ عراق؛ این امکان بالقوه را داشت که آخرین جنگ میان کشورها باشد و فرصت ظهور موازنه صلح آمیز قدرت را در جهان مهیا سازد.

این جنگ می توانست با تنظیم مجدد تحولات در خاورمیانه یک ائتلاف و همبستگی مجدد میان 5 عضو دائم شورای امنیت بوجود آورد.

سوریه امروز مصداق عینی این دیدگاه است .

در سوریه دو قدرت جهانی روسیه و امریکا با هم کار می کنند و چین هم ایرادی به آنها نمی گیرد ضمن آنکه ایران هم البته در سطحی کوچکتر در این تنظیم مجدد دستور کار نظم جهانی دخیل است.

درخواست 5 عضو شورای امنیت از ایران برای محدود ساختن غنی سازی اورانیوم گامی است بسیار کوچک اما شروعی است جالب برای این حرکت جدید.

در این نظم جدید، دیگر قدرت تصمیم گیری تنها یک قدرت نیست بلکه گروهی از تصمیم گیرندگانند. یک رهبری جمعی از ایران می خواهد غنی سازی را محدود کند.

همه این تغییر و تحولات در مرحله جنینی است اما در نوع خود بسیار مهم است. امروز ما شاهدیم که سازمان ملل برای انهدام سلاحهای کشتار جمعی در سوریه کار می کند.

وحشت و کشتاری که جنگ عراق برانگیخت و افزون بر یک میلیون انسان را به کام مرگ فرو برد می تواند انگیزه خوبی برای تغییر قاعده بازی باشد.

ما انتظار داشتیم بعد از جنگ ناموفق عراق دیگر مداخله نظامی یک جانبه در جهان واقع نشود جنگهای کمتری میان کشورها در گیرد و یک آشتی جهانی وسیعتر و همکاری گسترده تر بین المللی را شاهد باشیم ،البته صرف نظر از جنگ های داخلی و یا تروریزم .

بعد از جنگ جهانی اول همه مردم جهان همین باور خام را داشتند و فکر می کردند این دیگر آخرین جنگ است.

در پایان دوره استعمار تصرف اراضی به پایان رسید اکثر مرزهای میان کشورها تعیین شد و بعد از ˈجنگ سردˈ دیگر مذهب و ایدئولوژی مبنای جنگ میان کشورها نبود.

در آن دوره نهادهای جهانی و بین المللی مانند شورای امنیت سازمان ملل ،صندوق بین المللی پول ،سازمان تجارت جهانی ، ˈگروه 8ˈ (G8 ) و ˈگروه 20 ˈ ( G20 ) و دادگاهها و محاکم کیفری بین المللی تاسیس شدند تا اختلافات و مناقشات جهانی را حل و فصل کنند .

بعد از جنگ وابستگی متقابل کشورها به یکدیگر تجلی بیشتری پیدا کرد .

ˈداگ هامارسکیولدˈ دیپلمات ، اقتصاددان و نویسنده سوئدی می گوید: ˈسازمان ملل با این هدف تاسیس نشد که ما را به بهشت ببرد بلکه هدف از تاسیس آن این بود که نگذارد ما به جهنم برویمˈ.

در ادامه این مقاله بلیکس افزود: کار ˈاوباماˈ و ˈکریˈ در سوریه که با روسیه برسر انهدام تسلیحات شیمیایی آن توافق کردند و مانع از مداخله نظامی در این کشور شدند به حق شایسته تمجید و تکریم است.

به حق کار اوباما و کری بابت ایستادگی شان در برابر فرهنگ سیاسی حاکم بر امریکا دال بر نظامی گری که کنگره جنگ طلب و ˈآیپکˈ (کمیته روابط عمومی امریکا - اسرائیل ) آن را به جلو می رانند سزاوار تجلیل و تکریم است.

اوباما یک کارت ذخیره دارد و آن خسته و بیزار بودن مردم امریکا از جنگ است. خانواده ها دیگر نمی خواهند فرزندانشان را به جنگ بفرستند .

برای کنگره جنگ طلب و اسرائیل وعربستانی که متحدان سنتی امریکا به شمار می آیند قبول این حقایق آسان نیست اما غیر قابل اجتناب است.

شرکت نفتی ˈشلˈ هم به اوباما فرصت ابتکار عمل در منطقه را داده است .

روسیه و آمریکا باید عربستان و قطر را از ارسال پول برای شورشیان سوریه برحذر دارند.

سالانه 7/1 میلیارد دلار در جهان صرف خرید سلاح می شود که فقط 40 درصد آن را مالیات دهندگان امریکایی پرداخت می کنند.

آیا هدف امریکا از این هزنیه گزاف صرفاˈ محکم کاری است؟

آیا امریکا واقعاˈ نیاز به 12 فروند زیردریایی و یا موشکهایی برای استقرار در سواحل رومانی دارد؟

آیا روسیه واقعاˈ برای امریکا یک تهدید است؟

چرا باید خاورمیانه غنی از نفت پول نفت را خرج خرید سلاح هایی کند که تنها بعد از گذشت ده سال خارج از رده حساب می شوند؟

هم اکنون در سطح جهان 20 هزار قبضه سلاح اتمی آماده انفجار وجود دارد که تنها 200 قبضه از انها در اختیار ˈناتوˈ است. همه می دانند که همه اینها از رده خارج و غیر قابل استفاده اند.

آیا بهتر نیست در عوض همه این هزینه های هنگفت بیاییم و نیرویمان را صرف جلوگیری از ساخت سلاح کنیم و مانع از اتلاف خونین منابع جهان شویم؟

چرا امروز جنبشی قوی برای صلح جهانی وجود ندارد. افکار عمومی غرب دیگر قائل به جنگ با روسیه نیست و دولتها هم توان افزودن بر بودجه نظامی خود را ندارند؟.

جامعه بین الملل هم از بطن این دوره قرون وسطایی ظهور کرد. جنگ جهانی دوم مقدمه ظهور 5 قدرت جهانی شد و در عین حال قدرتهای پیر ثابت کردند که قادر به حاکمیت با هم نیستند .

امروز ما شاهد نیرو گرفتن آدم کش هایی هستیم که استعداد رهبری جمعی را هم دارند .

یک ماه دیگر دقیقاˈ 11 سال از زمانی که سازمان ملل از عراق خارج شد و ادامه کار را به نهاد نظامی امریکا در این کشور سپرد می گذرد.

بسیاری معتقدند اگر بلیکس فریادش مبنی بر موجود نبودن سلاح کشتار جمعی در عراق را بلندتر سر می داد این جنگ هرگز واقع نمی شد و همه بهانه های سیاسی و قانونی برای جنگ عراق هم منتفی می شد.

دکتر ˈجعفر ضیاء جعفرˈ دانشمند هسته ای عراق هم معتقد است که می شد جلوی جنگ عراق را گرفت.

او هم به ضرورت بلندتر فریاد کشیدن بلیکس معتقد است.

بلیکس در پاسخ به منتقدان می گوید:ˈ ما فقط یک مستخدم دولتیم و وظیفه مان اعلام واقعیت است .ما مشاور سیاسی نیستیمˈ.

مبنای اعتماد آمریکا و انگلیس برای تهاجم نظامی به عراق هم گزارش های اطلاعاتی بود و اشتباهشان هم همین بود.

اینک چه سرنوشتی در انتظار خاورمیانه است؟

بهترین راه حل رادیکال برای آشتی اعلام منطقه عاری از سلاح هسته ای است که دو سال پیش هم در دستور کار قرار گرفت اما امریکا از آن عدول کرد. اسرائیل هم باید خلع سلاح هسته ای شود.

طراحی و اجرای این طرح باید مورد مذاکره همه کشورهای منطقه قرار گیرد بدون آنکه هیچ عنصر خارجی در آن نفوذ داشته باشد. این راه حل منافع همه کشورهای منطقه را تامین می کند و بایستی مورد مذاکره و توافق همه کشورها قرار گیرد.

تنها مانع بر سر این راه خطر مخدوش شدن روابط امریکا - چین است. امریکا باید مراقب باشد دست به کاری نزند که خشم و تحریک چین را برانگیزد و در مورد هند و برزیل هم احتیاط کاری را رعایت کند.

تحقیر و بی اعتنایی، به سهم خود خود خشم و انتقامجویی را به دنبال دارد .

اجرای این طرح مستلزم مشارکت همه قدرتهای بزرگ است مشروط بر آنکه مورد بی اعتنایی واقع نشوند. این قدرتها را می توان در سازمانهای جهانی نظیر ˈصندوق بین المللی ˈ پول سوق داد تا نقش اصلی شان را آنجا ایفا کنند.

در جهان امروز، کشورها به هم وابسته اند و نیازمند تعامل با یکدیگرند و نمی توانند به روی هم اسلحه بکشند بلکه لازم است به پای صحبتهای یکدیگر بنشینند و با هم همکاری داشته باشند.

ˈحفظ نسل بشر ارزش از دست دادن آبرو را دارد ˈ.

*هانس بلیکس 86 ساله هم اکنون ریاست مشاوران بین المللی برنامه هسته ای ابوظبی را برعهده دارد.

http://www.independent.co.uk/news/people/profiles/hans-blix-from-the-hell-of-iraq-hope-for-an-era-of-peace-9131090.html

مترجمام**1591**1446
کد N126639

وبگردی