آفتاب

نگاهی گذرا به کتاب"سبک زندگی از منظر امام سجاد(ع) در صحیفه"

نگاهی گذرا به کتاب"سبک زندگی از منظر امام سجاد(ع) در صحیفه"

کتاب ارزشمند "سبک زندگی از منظر امام سجاد (ع) در صحیفه" ثمره تلاش حجت‌الاسلام علی رضایی بیرجندی است که در جستجوی آداب و روش‌های زیستن (اسلوب المعیشه یا نمط الحیات) از نگاه سید الساجدین(ع) تألیف شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه خراسان جنوبی، حجت‌الاسلام رضایی بیرجندی اعلام کرد: امام سجاد(ع) در سراسر صحیفه، دعا کننده را به سمت سرعت جستن و سبقت‌گرفتن از دیگر انسان‌ها فرا می‌خواند و همت انسان را بلندتر از آن می‌داند که اسیر روزمرگی و یک‌نواختی در زندگی شود.

چندسالی است فرمایشات مقام معظم رهبری چند کلید واژه مهم دارد که نشانگر دغدغه‌های خاص رهبر اندیشمند و دلسوز ماست. هویت، ملیت، دین، مقاومت، آزاداندیشی، تحول در حوزه علوم انسانی، تحول در نظام آموزشی کشور، خوداتکایی و ...این‌ها مفاهیمی هستند که رهبر فرزانه انقلاب در مقابل هجمه‌های فرهنگی و سیاسی غرب و شرق بیان نمودند.

طرح مبحث کلیدی و راهبردی سبک زندگی ایرانی اسلامی پنجره‌ای دیگر رو به افق آینده کشور گشوده و تا به اکنون فرهیختگان و دانشمندان و هم‌چنین مسوولان گام‌هایی را در مسیر ایجاد تمدن عظیم ایرانی اسلامی برداشته‌اند.

تبیین و ترسیم سبک زندگی ایرانی اسلامی نیازمند شناخت دقیق فرهنگ اصیل ایرانی، معارف و حقایق دینی ماست که در هر بخش باید متخصصان و صاحب‌نظران آن حوزه دست به کار شوند و مفاهیم نظری مذکور را طوری به جامعه عرضه کنند که کاربردی بوده و قابلیت اجرا داشته باشند.

یکی از مفاهیم مقدس دینی ما که جایگاه والایی در جامعه اسلامی دارد دعا و نیایش است هرچند برخی نگرش‌ها به مقوله دعا نادرست بوده طوری که دعا را، فریاد نگون بخت‌ها، انسان‌های عاجز و درمانده یا نوای بیچارگان و گدایان می‌دانند.

اما حقیقت چیز دیگری است دعا در اندیشه اسلامی مناجات با منبع لایزال کمال است و نیایش بر درگاه پدید آورنده و مالک با اقتدار هستی.

دعا نشأت گرفته از درک درست انسان و جایگاه او و هم‌چنین شناخت صحیح نسبت به پروردگار عالمیان است اگر با تعمق و تدبر در دعاهای ماثوره از انبیا و اوصیاء الهی بنگریم می‌بینیم دعا یک مکتب تربیتی است پر از معلومات خداشناسانه، انسان‌شناسانه و هستی‌شناسانه.

در این میان کتاب گران‌سنگ "صحیفه سجادیه" که از اتقان سندی و اتفاق نظر عالمان شیعه برخوردار می‌باشد اقیانوسی است بیکران که می‌شود در ساحل آن شهری امن با تمدنی عظیم و فرهنگی ناب بنا نهاد.

انتهای پیام

کد N126130

وبگردی