آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

جعفریان: باوجود ایرادهای جدی، انتخابات بهترین گزینه برای افغانستان است

جعفریان: باوجود ایرادهای جدی، انتخابات بهترین گزینه برای افغانستان است

رایزن فرهنگی سابق ایران در افغانستان گفت: نبود شرایط لازم برای شرکت همه افغان‌ها در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری و نگرانی از برگزاری رقابتی سالم تبدیل به دغدغه‌ای برای مردم و کاندیداها شده است.

محمدحسین جعفریان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در رابطه با انتخابات آتی افغانستان خاطرنشان کرد: این دوره از انتخابات ریاست جمهوری افغانستان مهمترین تجربه برای افغان‌ها محسوب می شود زیرا در انتخابات گذشته کرزای در دور اول عملا در مقام رییس جمهور قرار گرفت و در دور دوم هم بسیاری معتقد بودند تقلب صورت گرفته است.

وی ادامه داد: به همین دلیل عبدالله عبدالله یکی از کاندیداهای انتخابات آتی افغانستان با وجود اینکه به دور دوم راه یافت اعلام کرد که چون به سالم بودن این انتخابات اطمینان ندارد کناره‌گیری کرده و از ادامه رقابت انتخاباتی خود انصراف داد ولی در این دوره کرزای به رقبا و مردم برای برگزاری انتخاباتی سالم اطمینان خاطر داده است.

وی ادامه داد: به دلیل سابقه قبلی انتخابات افغانستان بسیاری برای حضور در این دوره دورخیزکرده و امید دارند در این دور بتوانند بدون تقلب شاهد انتخابات سالمی بوده و سهمی از قدرت را به دست بگیرند حتی گروه‌هایی که تا امروز اپوزیسیون بودند و رسما علیه دولت می‌جنگیدند الان از طریق جبهه‌های مختلف برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری آتی افغانستان اعلام آمادگی کردند.

رایزن فرهنگی سابق ایران در افغانستان با بیان اینکه بسیاری از کاندیداها هم به صورت مستقل و یا از سوی برخی احزاب در انتخابات آتی افغانستان حضور خواهند یافت گفت: قطب‌الدین هلال یکی از کاندیداهای انتخابات آتی ریاست جمهوری افغانستان در گذشته نفر دوم حزب اسلامی و معاون حکمت‌یار بود و یا محمد خان که به عنوان معاون عبدالله معرفی شده است هم معاون سابق کمیته اطلاعات و امنیت حزب اسلامی بود. تمام این نمونه ها خبرهای خوشی محسوب می‌شود زیرا حاکی از آن است که کسانی که در گذشته مبارزات مسلحانه را انتخاب کرده بودند امروز با حضور در انتخابات به رقابتی مسالمت‌آمیز و سالم تن می‌دهند.

وی ادامه داد: از نظر من رقابت میان کاندیداهای انتخابات آتی ریاست جمهوری افغانستان میان چند چهره صورت می‌گیرد و هر چه به زمان انتخابات نزدیک‌تر می شویم بسیاری از کاندیدا ها که برای حضور در این رقابت اعلام آمادگی کردند یا ائتلاف کرده و یا از ادامه مبارزه انصراف خواهند داد.

جعفریان خاطرنشان کرد: عبدالله عبدالله،‌ عبدالقویم کرزای، زلمی رسول، اشرف غنی و احمد زی می توانند از کاندیداهای مهم انتخابات باشند و رقابت‌های اصلی بین آنها صورت بگیرد. علاوه بر این نکته قابل توجه در رابطه با کاندیداهای ریاست جمهوری افغانستان تحصیل اکثر آنها در آمریکا بوده و تعداد محدودی از آنها هستند که فارغ‌التحصیل افغانستان هستند. علاوه بر این تقریبا تمام کاندیداها از قوم پشتون هستند زیرا طی 250 سالی که افغانستان مستقل شده است تقریبا هر زمانی که فردی در راس قدرت قرار گرفته از قوم پشتون بوده است و حتی کاندیداهایی که امروز در این کشور روی کار آمدند نیز همگی از پشتون‌ها بودند.

وی افزود: تنها موردی که امروز می‌تواند تا حدی نظر سایر اقوام افغانستان غیر از پشتون‌ها را به خود جلب کند عبدالله عبدالله است که از مادری پنج شیری و پدرش پشتون است و می‌تواند آراء تاجیک‌ها و پشتون ها را هم‌زمان داشته باشد زیرا در افغانستان بحث قومیت بسیار جدی بوده و به همین دلیل تقریبا تمام کاندیداهای انتخابات معاونانی را انتخاب کردند که بتوانند آرای قومیت‌های مختلف را از آن خود بکنند.

رایزن فرهنگی سابق ایران در افغانستان در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به برگزاری انتخابات آتی افغانستان بدون حضور ناظران خارجی تاکید کرد: گروه‌هایی مانند طالبان که مخالف برگزاری انتخابات در افغانستان هستند و کاندیدایی هم برای حضور در این کارزار معرفی نکردنداحتمال دارد در ایام انتخابات اقداماتی مسلحانه انجام بدهند و از آنجا که مناطقی از این کشور را هم در اختیار خود دارند عملا بخشی از مناطق افغانستان نمی‌توانند در انتخابات آتی ریاست جمهوری افغانستان شرکت بکنند. همچنین بحث تقلب نیز یکی از موارد مهم در رقابت های انتخاباتی پیش رو محسوب می‌شود.

جعفریان با بیان اینکه نپذیرفتن حضور ناظران خارجی در انتخابات آتی افغانستان از سوی کرزای باعث نارضایتی آمریکایی‌ها شده است گفت: به همین دلیل برخی کشورها این انتخابات را تایید نمی کنند ولی برخی دیگر بر این باورند که کرزای به دلیل امضا نکردن پیمان نامه‌ای امنیتی و هم در ماجرای نظارت در انتخابات به فکر باجگیری و گرفتن امتیاز از آمریکایی‌ها به نفع کاندیدای مورد نظر خود است. البته برخی کاندیدای مورد نظر کرزای را برای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان برادر او می‌دانند و برخی دیگر معتقد هستند که برادر او تنها یک گزینه برای رد گم کردن بوده و نماینده اصلی کرزای در انتخابات آتی زلمی رسول است.

رایزن فرهنگی سابق ایران در افغانستان ادامه داد: بی شک سالم برگزار شدن انتخابات آتی افغانستان یکی از مهمترین دغدغه‌های مردم و مسوولان این کشور بوده و بی‌شک انتخابات پرتنشی پیش رو است. هم به دلیل تقلب‌های سنگینی که احتمالا صورت می‌گیرد و هم به دلیل سخت بودن تامین امنیت انتخابات است زیرا مشخص نیست که دولت چه تدابیر و سیاست‌هایی را در پیش خواهد گرفت.

جعفریان با اشاره به برگزار نشدن انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ایران و پاکستان گفت: یکی دیگر از دلایلی که انتخابات پیش رو در این کشور کامل نخواهد بود این است که آرای مردم در مناطق صعب‌العبور جنوب شرق به ویژه منطقه بداخشان افغانستان که در فروردین ماه کاملا در برف و یخ هستند گرفته نمی‌شود و در برخی دیگری از مناطق این کشور نیز به دلیل ناامنی‌هایی که طالبان ایجاد می‌کنند مردم امکان حضور در انتخابات را نخواهند داشت.

وی تاکید کرد: یکی دیگر از مهمترین مسائلی که در رابطه با انتخابات آتی افغانستان به چشم می‌خورد نگرفتن رای مهاجرین است زیرا میلیون‌ها مهاجر افغان در خارج از کشور زندگی می کنند و طبق آمار رسمی حدود دو میلیون نفر و غیر رسمی نزدیک به سه میلیون افغان درپاکستان زندگی می‌کنند به همین ترتیب تنها در ایران و پاکستان شش میلیون افغان از رای دادن محروم هستند.

رایزن فرهنگی سابق ایران در افغانستان در پایان خاطرنشان کرد: حتی اگر رای‌گیری در خارج از افغانستان انجام بشود هم ایرادهای بسیاری بر آن وارد است زیرا افرادی که مدارک قانونی دارند قادر به شرکت در انتخابات هستند واین در حالی است که در پاکستان تنها یک میلیون و 600 هزار افغان مدارک قانونی دارند و در ایران هم مشابه همین وضعیت صادق است. اما در هر صورت تنها راهکار برای افغانستان برگزاری این انتخابات است.

انتهای پیام

کد N126009

وبگردی