آفتاب

نقشه توزیع کرسی های دولت جدید لبنان/ بیانیه وزارتی اولین امتحان

نقشه توزیع کرسی های دولت جدید لبنان/ بیانیه وزارتی اولین امتحان

بیروت - ایرنا - دولت « تمام سلام» دیروز(شنبه) به سلامت متولد شد، دولتی که از 24 عضو از همه طرف های سیاسی در لبنان بویژه 8 و 14 مارس تشکیل شده تا این کشور یک صحنه سیاسی جدید را تجربه کند.

به گزارش ایرنا، لبنان ، حدود یازده ماه صبر کرد و اکنون با تولد این دولت انتظار دارد مشکلات امنیتی ، سیاسی و اقتصادی آن برطرف شود اما چاره ای باز هم بجز صبر ندارد چرا که تنها گام اول برداشته شده و دولت سلام با دست اندازهای سیاسی و امنیتی زیادی مواجه است که در راس آنها تروریست های تکفیری و بیانیه وزارتی قرار دارد.

برخی رسانه های لبنانی عقب نشینی های گروه 14 مارس بویژه« سعد حریری» رییس جریان المستقبل و مورد حمایت عربستان سعودی ؛ توافق این جریان با جریان ملی آزاد لبنان به ریاست «میشل عون» که بعضی آن را پل جدید روابط السمتقبل و حزب الله خوانده اند، عقب نشینی سلام و 14 مارس و «میشل سلیمان» رییس جمهوری لبنان از دولت هایی مانند یکدست و بی طرف و تن دادن به دولت آشتی ملی و فراگیر را از جمله دلایل تشکیل دولت جدید لبنان خوانده اند.

برخی از این رسانه ها از تشکیل دولت لبنان به عنوان پیروزی بزرگ گروه 8 مارس ( حامی مقاومت) متشکل از حزب الله ، جنیش شیعی امل، جریان میشل عون و همچنین « ولید جنبلاط» رییس حزب دروزی سوسیالیست ترقیخواه و در مقابل شکست گروه 14 مارس ( مخالف مقاومت ضد صهیونیستی) و بویژه رییس جمهوری این کشور یاد کرده اند.



** دولت سلام ، دولت صدروزه

درهمین رابطه روزنامه لبنانی « السفیر» نوشت : بعداز یازده ماه انتظار که طولانی ترین زمان برای تشکیل یک دولت در لبنان بود ، دولت سلام متولد شد اما این دولت « آشتی ملی و فراگیر» اگر عمری داشته باشد ، بطور طبیعی حدود 100 روز خواهد بود زیرا طبق قوانین لبنان ، با انتهای دوره ریاست جمهوری میشل سلیمان در 25 ماه مارس آینده ، عمر این دولت هم به پایان می رسد.

بطور طبیعی بعداز پایان دولت سلیمان و با انتخاب رییس جمهور جدید باید منتظر معرفی نخست وزیر جدید و دولت جدید باشیم اما اگر سلیمان کنار برود و رییس جمهور جدید را نمایندگان مجلس لبنان انتخاب نکنند ، دولت سلام همان راهی را خواهد رفت که دولت « نجیب میقاتی» در این یازده ماه طی کرد و متاسفانه نشانه ها تاکنون این احتمال که لبنان با خلاء سیاسی مواجه شود، زیاد است.



** بیانیه وزارتی و اولین امتحان دولت سلام

انتظار می رود نخستین جلسه دولت تمام سلام روز دوشنبه و یا سه شنبه در «بعبدا» کاخ ریاست جمهوری لبنان تشکیل شود تا بیانیه وزارتی را بررسی و تصویب کند.

هردولت لبنان در شروع کار خود باید بیانیه ای را که بیانیه وزارتی خوانده می شود و در آن رویکردها ، برنامه ها و سیاست های آن درج شده است، منتشر کند.

بیانیه وزارتی دولت سلام که قبل از تشکیل هم زمینه ساز جدل های سیاسی شده بود اما طرفین در این زمینه آتش بس دادند و مباحثات در خصوص آن را به بعداز تشکیل دولت محول کردند، به عنوان نخستین امتحان سخت فراروی این دولت قرار دارد.

برخی از اعضای گروه 14 مارس اعلام کرده اند که اجازه نمی دهد بند معروف و مورد حمایت اکثریت مردم لبنان یعنی « ملت ، ارتش و مقاومت» در بیانیه وزارتی دولت سلام درج شود و در مقابل گروه 8 مارس تاکید کرده است که از درج این بند در بیانیه وزارتی کوتاه نخواهند آمد.

ناظران هدف برخی از اعضای گروه 14 مارس بر پافشاری برای حذف این بند را زمینه سازی برای حذف مقاومت ضد صهیونیستی از صحنه لبنان و برخورد با سلاح مقاومت دانسته اند.

در همین چارچوب « پطرس حرب» از اعضای گروه 14 مارس و وزیر ارتباطات دولت سلام با بیان اینکه « لبنان همواره منتظر تحولات غافلگیرکننده است»، گفت : بعداز تشکیل دولت باید وارد مسائل اساسی شوریم تا حاکمیت لبنان را حفظ و بی طرفی آن را در قبال درگیری های منطقه ای تضمین کند و این قبیل مسائل ستون فقرات بیانیه وزارتی و سیاست های دولت جدید را تشکیل می دهند.

حرب، بیانیه وزارتی را امتحانی برای دولت جدید دانست و گفت که این اولین ایستگاه مهم و بزرگ است که آینده کار دولت تمام سلام برآن پایه ریزی خواهد شد.

وی تاکید کرد که اگر از این مرحله به سلامت خارج شویم آن وقت می توانیم عملیات بازسازی دولت و موسسات آن با هدف کسب اعتماد و اطمینان مردم را شروع کنیم .

عضو گروه 14 مارس خاطرنشان کرد: خدای نکرده اگر موفق به صدور بیانیه وزارتی نشویم ، موقعیت و اختیارات دولت سلام به گرفتن یا نگرفتن رای اعتماد از مجلس نمایندگان موکول خواهد شد که اگر نتواند رای اعتماد بگیرد دارای اختیاراتی اندک و تنها مسئول پیشبرد امور لبنان خواهد بود



** نقشه توزیع کرسی های وزارتی دولت سلام

برخی ناظران معتقدند که توازن سیاسی قدرت در نقشه توزیع کرسی های وزارتی در دولت تمام سلام از طریق تعدیلاتی که در آخرین لحظه های تولد این دولت صورت گرفت، آشکار است.

براساس معادله توافقی 8 – 8 - 8 و بررسی توزیع کرسی های وزارتی در دولت تمام سلام که خود عضو گروه 14 مارس است ، 8 وزارتخانه را در اختیار گرفته است.

جریان المسقبل به ریاست سعد حریری که مجبور شد از پیشنهاد قطعی خود در خصوص اینکه «اشرف ریفی» رییس سابق پلیس لبنان در مقام وزارت کشور قرار گیرد، توانست ، نهاد المنشوق ، اشرف ریفی و نبیل دو فریج را در راس 3 وزارتخانه کشور، دادگستری و توسعه اداری قرار دهد.

مسیحیان گروه 14 آذر نیز به 5 کرسی وزارتی شامل ارتباطات ، گردشگری ، اطلاع رسانی ، کار و اقتصاد دست یافتند که به ترتیب پطرس حرب، میشل فرعون ، رمزی جریح ، سجعان قزی و الان حکیم در راس آنها خواهند بود.

گروه 8 مارس نیز 8 کرسی دراختیار خواهد داشت که براساس تقسیم سهمیه ها جریان آزاد ملی لبنان و به عبارتی دیگر فراکسیون تغییر و اصلاح در مجلس نمایندگان به ریاست « میشل عون» و همپیمان این جریان وزارتخانه های خارجه ، انرژی ، تربیت و آموزش عالی و فرهنگ را در اختیار دارد و جبران باسیل ، آرتور نظریان ، الیاس بوصعب و رونی عریجی در راس این وزارتخانه ها قرار می گیرند.

جریان میشل عون که بسیار تاکید داشت « جبران باسیل» همچنان در راس وزارت انرژی و نفت قرار داشته باشد ، با عقب نشینی از این درخواست موافقت کرد که باسیل وزارتخانه کلیدی خارجه را برعهده بگیرد و مسئولیت وزارت انرژی را هم یک مسیحی مارونی نزدیک به آن عهده دارشود.

شیعیان لبنان هم شامل جنبش امل به رهبری نبیه بری و حزب الله در دولت تمام سلام 4 وزارتخانه در اختیار دارند و براین اساس علی حسن خلیل و غازی زعیتر از جنبش امل و حسین حاج الحسن و محمد فنیش از حزب الله در راس وزارتخانه های کلیدی دارایی ، راه و ترابری صنعت و وزیر مشاور در امور پارلمان قرار خواهند داشت.

گروه سوم که به میانه روها و یا مستقل ها معروف شده اند هم 8 وزیر در اختیار دارند.

براساس تقسیم سهمیه ها در این گروه ، « میشل سلیمان» رییس جمهوری دارای سه وزیر در دولت جدید است که شامل سمیر مقبل وزیر دفاع ، خانم الیس شبطینی وزیر مهاجران و عبدالمطلب حناوی وزیر ورزش و جوانان می شود.

سمیر مقبل همچنین معاون نخست وزیر خواهد بود و حناوی نیز از شیعیان لبنان است.

تمام سلام نیز شخصا وزیران دو کرسی وزارتی را معرفی کرده است که محمد المنشوق وزیر محیط زیست و رشید درباس وزیر امور اجتماعی هستند.

و سرانجام حزب روزی سوسیالیست ترقیخواه لبنان به ریاست « ولید جنبلاط » دو وزیر در دولت تمام سلام دارد و آنها ابوفاعوز وزیر بهداشت و اکرم شهیب وزیر کشاورزی می باشند.

بنابر این در دولت تمام سلام تنها یک زن عهده دار وزارت است.



** نگاهی به گرایش های سیاسی و مذهبی اعضای دولت سلام

1- نخست وزیر: «تمام سلام» اهل تسنن و وابسته به حزب «المستقبل» متمایل به گروه 14 مارس ؛ پیش از او «نجیب میقاتی» عهده دار این منصب بود.( جدید)

2- معاون نخست وزیر و وزیر دفاع : «سمیرمقبل» از مسیحیان ارتدوکس و معرفی شده از سوی رییس جمهور لبنان؛ پیش از او «فایز غصن» عهده دار منصب وزارت دفاع لبنان بود.(جدید)

3- وزیر کشور: «نهاد المنشوق» اهل تسنن و وابسته به حزب «المستقبل» متمایل به گروه 14 مارس ، پیش از او «مروان شربل» این منصب را بر عهده داشت. (جدید)

4- وزیر فرهنگ: «رونی عریجی» مسیحی مارونی ، وابسته به حزب «المرده» متمایل به گروه 8 مارس، پیش از او «گابی لیون» این منصب را بر عهده داشت. (جدید)

5- وزیر دارایی: «علی حسن خلیل» شیعه و وابسته به جنبش «امل» متمایل به گروه 8 مارس؛ پیش از او «محمد صفدی» این منصب را بر عهده داشت. ( حسن خلیل در دولت میقاتی وزیر بهداشت بود)

6- وزیر کار: «سجعان قزی»، مسیحی مارونی، عضو حزب «الکتائب» و معاون « امین الجمیل» رییس این حزب، متمایل به گروه 14 مارس، پیش از او «سلیم جریصاتی» این منصب را بر عهده داشت.( جدید)

7- وزیر امور خارجه: «جبران باسیل» مسیحی مارونی، عضوه حزب «آزاد ملی» به رهبری «میشل عون» متمایل به گروه 8 مارس، پیش از او «عدنان منصور» این منصب را بر عهده داشت؛

(باسیل در دولت میقاتی عهده دار وزارت انرژی بود)

8- وزیر ارتباطات: «پطرس حرب» مسیحی مارونی، از نظر حزبی مستقل اما متمایل به گروه 14 مارس؛ پیش از او «نقولا صحناوی» این منصب را بر عهده داشت.(جدید)

9- وزیر اطلاع رسانی: «رمزی جریج» مسیحی ارتدوکس، عضو حزب «الکتائب» متمایل به گروه 14 مارس؛ پیش از او «ولید داعوق» این منصب را بر عهده داشت. (جدید)

10- وزیر اقتصاد و تجارت: «الان حکیم» مسیحی کاتولیک، متمایل به گروه 14 مارس؛ پیش از او «نقولا نحاس» این منصب را بر عهده داشت. (جدید)

11- وزیر پرورش و آموزش عالی: «الیاس بوصعب» مسیحی ارتدوکس، عضو حزب «آزاد ملی» ومتمایل به گرو 8 مارس؛ پیش از او «حسان دیاب» این منصب را بر عهده داشت.(جدید)

12- وزیر گردشگری: «میشل فرعون» مسیحی کاتولیک، عضو حزب « جریان المستقبل» و متمایل به گروه 14 مارس؛ پیش از او «فادی عبود» این منصب را بر عهده داشت. (جدید)

13- وزیر بهداشت: «وائل ابوفاعور» دروزی، عضو حزب «سوسیالیست ترقی خواه» و معاون ولید جنبلاط رییس این حزب و معرفی شده از سوی این حزب ؛ پیش از او «علی حسن خلیل» این منصب را بر عهده داشت؛

(ابوفاعور در دولت میقاتی عهده دار وزارت امور اجتماعی بود)

14- وزیر کشاورزی: «اکرم شهیب» دروزی، عضو حزب «سوسیالیست ترقی خواه» و معرفی شده از سوی این حزب ؛ پیش از او «حسین حاج حسن» این منصب را بر عهده داشت.( جدید)

15- وزیر انرژی: «آرتور نظریان» مسیحی ارمنی، عضو حزب «الطاشناق» متمایل به حزب «آزاد ملی» و گروه 8 مارس؛ پیش از او «جبران باسیل» این منصب را بر عهده داشت. (جدید)

16- وزیر ورزش و جوانان : «عبدالمطلب حناوی» شیعه، مستقل و معرفی شده از سوی رییس جمهور؛ پیش از او «فیصل کرامی» این منصب را بر عهده داشت. (جدید)

از حناوی به عنوان وزیر ملک هم یاد می شود که با توافق رییس جمهوری و حزب الله و جنبش امل انتخاب شده است.

17- وزیر محیط زیست: «محمد المشنوق» سنی و مستقل و معرفی شده از سوی تمام سلام؛ پیش از او «ناظم الخوری» این منصب را بر عهده داشت. (جدید)

18- وزیر صنعت : «حسین حاج الحسن» شیعه عضو حزب الله و متمایل به گروه 8 مارس؛ (حاج الحسن در دولت میقاتی عهده دار وزارت کشاورزی بود)

19- وزیر امور اجتماعی : «رشید درباس»، سنی و عضو حزب « جریان المستقبل» متمایل به گروه 14 مارس؛ معرفی شده از سوی نخست وزیر، پیش از او «وائل ابوفاعور» این منصب را بر عهده داشت. (جدید)

20- وزیر راه و ترابری: «غازی زعیتر» شیعه، عضو جنبش «امل» متمایل به گروه 8 مارس؛ پیش از او «غازی العریضی» این منصب را بر عهده داشت.( جدید)

21- وزارت مهاجران: «الیس شبطینی» مسیحی مارونی، مستقل و معرفی شده از سوی رییس جمهور و تنها زن عضو دولت سلام ؛ پیش از او «علاءالدین نرو» این منصب را بر عهده داشت.(جدید)

22- وزیر توسعه اداری: «نبیل دو فریج» مسیحی پروتستان، عضو حزب « جریان المستقبل» متمایل به گروه 14 مارس؛ پیش از او «محمد فنیش» این منصب را بر عهده داشت.(جدید)

23- وزیر دادگستری: «اشرف ریفی» سنی، عضو حزب « جریان المستقبل» متمایل به گروه 14 مارس؛ پیش از او «شکیب قرطباوی» این منصب را بر عهده داشت.(جدید)

24- وزیر مشاور در امور پارلمان: «محمد فنیش» شیعه، عضو حزب الله و متمایل به گروه 8 مارس؛ (فنیش در دولت میقاتی عهده دار وزارت وزارت توسعه اداری بود)

خاورم ** 2024** 1324
کد N125654

وبگردی