آفتاب

الزعبی: اظهارات غرب درباره شکست ژنو 2 مبالغه است

الزعبی: اظهارات غرب درباره شکست ژنو 2 مبالغه است

در واکنش به اظهارات برخی از مقامات غربی در خصوص شکست مذاکرات ژنو 2 ، وزیر اطلاع‌رسانی سوریه اعلام کرد: آنچه برخی مسئولان غرب در خصوص شکست مذاکرات می‌گویند مبالغه‌ای بیش نیست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عمران الزعبی، وزیر اطلاع‌رسانی سوریه در گفتگو با تلویزیون این کشور اظهارات برخی از مقامات غربی از جمله ویلیام هیگ،‌ وزیر خارجه انگلیس در خصوص شکست مذاکرات صلح ژنو 2 را نادرست دانسته و اعلام کرد که این اظهارات مبالغه‌ای بیش نیست.

وی گفت: دلیل واضح اینکه مذاکرات شکست نخورده این است که اخضر الابراهیمی فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب و بشار الجعفری،‌ نماینده دائم سوریه در سازمان ملل اعلام کردند: رایزنی‌ها درباره روند سیاسی ادامه دارد.

الزعبی ادامه داد: هیات ائتلاف مخالفان سوریه دائما وجود تروریسم در سوریه را به طور اساسی تکذیب می‌کند و با محکومیت این مساله یا صحبت در خصوص دیدگاهی مشترک و ملی برای مبارزه با تروریسم مخالفت می‌کند و باید بگویم که وجود هیات ائتلاف مخالفان سوریه در ژنو در کنار شمار زیادی از سفیران کشورهای غربی و ده‌ها کارشناس در عرصه‌های مختلف و ارتشی از خبرنگاران نه به منظور اجرای معاهده ژنو1 بلکه تنها برای اجرای یک بند و آن بند تشکیل دولت انتقالی بود.

الزعبی تاکید کرد: هیات دولت سوریه اظهاراتی مشخص در خصوص بیانیه ژنو 1 را ارائه داد و اعلام کرد که با جدیت و بدون استثناء تمامی بندهای این معاهده را مورد بررسی قرار خواهد داد اما باید دیدگاهی مشترک و ملی در خصوص مساله مبارزه با تروریسم و گروه‌های تروریستی که از اینجا و آنجا به سوریه آمده و حمایت مالی و تسلیحاتی می‌شوند اتخاذ شود تا بتوان به بررسی سایر موضوعات پرداخت.

وی گفت: دولت سوریه در آخرین جلسه مذاکرات با جدول کاری که اخضر الابراهیمی آن را پیشنهاد داد موافقت کرد اما هیات مخالفان با بحث درباره بند اول در خصوص مبارزه با خشونت و تروریسم مخالفت کرده و طبق روال همیشه خواهان بررسی مستقیم بند هشتم بود.

وزیر اطلاع‌رسانی سوریه تاکید کرد: شاید در صورت توافق در خصوص زمان دور بعدی مذاکرات، دور سومی نیز آغاز شود و در این صورت ما در خصوص جدول کاری دور سوم مذاکرات گفتگو خواهیم کرد و الابراهیمی حق دارد که برداشت‌های ویژه خود را در خصوص نتایج این مذاکرات اعلام کند. چنانکه در کنفرانس مطبوعاتی روز شنبه به وضوح اعلام کرد مخالف اظهاراتی که هیات سوری را مسئول بی‌نتیجه ماندن مذاکرات ژنو می‌دانند.

الزعبی اعلام کرد: زمانی که در خصوص جدول کاری پیشنهاد شده از سوی الابراهیمی بحث و مذاکره ادامه داشت ما اولین کسی بودیم که با آن موافقت کردیم و هیات مخالفان بود که به این مساله اعتراض کرد و باعث شد که پس از آن کسانی چون رابرت فورد، سفیر اخراجی آمریکا در سوریه و باراک اوباما،‌ رئیس‌جمهوری این کشور در برخی رسانه‌ها اظهاراتی تحریک‌آمیزعلیه دولت سوریه ایراد کنند.

پیشتر اوباما در دیدارش با ملک عبدالله دوم،‌ پادشاه اردن، اعلام کرده بود که کشورش برخی اقداماتی را که می‌توان از طریق آن به دولت سوریه اقدام فشار کرد بررسی می‌کند.

وزیر اطلاع‌رسانی سوریه اعلام کرد: دولت به روند سیاسی سوریه پایبند است و از هر گونه تلاش جدی برای صحبت درباره مبارزه با تروریسم استقبال می‌کند و با هیچ یک از بندهای معاهده ژنو1 از جمله دولت انتقالی مخالفتی ندارد و آنچه در برخی رسانه‌ها منتشر شده دروغ محض است.

وی گفت: ما به ژنو آمده‌ایم چرا که از رنج‌های مردم سوریه در تمامی استان‌ها و شهرها اطلاع داریم و نه آنهایی که در هتل‌های خود در آسایش به سر می‌برند و اظهاراتی را ایراد می‌کنند که حرف به حرف و کلمه به کلمه به آنها دیکته شده است.

انتهای پیام

کد N125298

وبگردی