آفتاب

لاریجانی/8/: وفاق ملی در موضوع هسته‌ای به پیشبرد آن کمک می‌کند

لاریجانی/8/: وفاق ملی در موضوع هسته‌ای به پیشبرد آن کمک می‌کند

به گزارش ایسنا، خبرنگاری از لاریجانی پرسید با توجه به اینکه شما در روزگاری مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای بودید و تجربه مذاکرات را دارید، نظرتان در مورد اعتقاد برخی که مخالفت‌ها و اظهانظرها در مورد مذاکرات هسته‌ای تاثیرگذار است و موضع دولت را تضعیف می‌کند چیست؟ پیام‌تان به برخی اظهانظرهای غربی که مغایر توافق ژنو است، چیست؟

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ گفت: در کل موضوع هسته‌ای موضوعی ملی است و باید وفاقی بین قوای مختلف وجود داشته باشد که در این تردیدی نیست. این وفاق می‌تواند به پیشبرد این موضوع ملی کمک کند.

وی افزود: البته بنا نیست که در مجلس نظرات مختلف گفته نشود چون در مجلس آرای مختلف وجود دارد و ایرادی هم نیست که نظرات گوناگون مردم از مجلس شنیده شود اما در کل مهم آن است که برآیند کار، همکاری برای حل مساله ملی باشد.

رییس قوه مقننه گفت: در غرب نیز برخی حرف‌هایی در مورد توافق ژنو گفته می‌شود که تفسیرهای خاص آنهاست. شاید تصوراتی را داشتند که نتوانستند در توافقنامه محقق کنند و می‌خواهند کار را به روش‌های خاص خودشان پیگیری کنند. ما کاری به آن ندارند و به متن توجه می‌کنیم. لذا دیپلمات‌ها ما باید متن را مورد توجه قرار دهند.

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه راه مردم مبنی بر اینکه بهتر است کدام یک از حقوق شهروندی در سند حقوق شهروندی مورد توجه قرار گیرد، گفت: هنوز این سند نهایی نشده است.

وی افزود: ما در قانون اساسی ظرفیت‌هایی داریم که با حقوق مردم مستقیم مرتبط است و چه خوب است بر آن تمرکز شود. مثلا در مورد برخی از دادگاه‌ها هیات منصفه وجود دارد که هنوز به صورت یک قانون نرسیده است.

رییس قوه مقننه افزود: بحث امر به معروف و نهی از منکر نیز یکی از اصول قانونی است که می‌توان به آن توجه جدی شود. باید از کسانی که می‌خواهند امر به معروف و نهی از منکر به خصوص در مورد مسوولان داشته باشند، صیانت شود.

به گفته وی قوانین مختلف وجود دارد که می‌توان آن را اجرایی کرد.

خبرنگار روزنامه ابتکار از رییس مجلس پرسید که شنیده‌هایی حکایت از آن دارد که قرار است گروه پارلمانی ایران و آمریکا تشکیل شود، آیا شما موافق این امر هستید که لاریجانی گفت: این جزو پیش‌بینی‌های رسانه‌ای است. در این زمینه اقدام عملی وجود ندارد.

لاریجانی افزود: این موضوع به موقعی نیست و موضوعی در این رابطه مطرح نیست. وقتی چیزی و زمینه‌ای وجود ندارد نمی‌توان راجع به آن صحبت کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاری در مورد طرح انتقال پایتخت به دلیل ورود مجلس به این موضوع گفت: حالا ببینیم دولت از این طرح استقبال می‌کند یا نه.

وی افزود: زمانی که دکتر روحانی دبیر شورای عالی امنیت ملی بود، این موضوع را مطرح کردند اما همان زمان رییس جمهور وقت موافق نبودند. الان طرح در مجلس مطرح شده و نگاه منفی وجود ندارد و گفتند که بررسی می‌کنند. این طرح در حال مطالعه است وباید دید این طرح به چه میزان منابع نیاز دارد و باید دید اجرای آن امکان‌پذیر است یا خیر.

ادامه دارد...

کد N124673

وبگردی