آفتاب
در پاسخ به ایسنا،

لاریجانی/3/: بین مجلس و دولت در اجرای فاز دوم هدفمندی تفاهم وجود دارد

لاریجانی/3/: بین مجلس و دولت در اجرای فاز دوم هدفمندی تفاهم وجود دارد

در ادامه خبرنگار ایسنا از رئیس مجلس شورای اسلامی پرسید که با توجه به اعلام نظر شورای نگهبان در مورد مغایرت قانونی مصوبه مجلس در خصوص هدفمند کردن یارانه‌ها در بودجه 93 و اهمیت موضوع برای اقشار مختلف مردم، پیشنهاد شما برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده چیست که این موضوع کمترین فشار را به مردم تحمیل کند؟

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسش ایسنا، گفت: بحث هدفمند کردن یارانه‌ها در مقام عمل موضوع مهمی است که باید اصلاحاتی در موضوعات یارانه‌ها صورت گیرد اما بد متولد شد یعنی نحوه اجرا طوری بود که مشکلاتی را ایجاد کرد و قانون اجرایی نشد.

وی افزود: در قانون هدفمند کردن یارانه‌ها کمک به بخش‌های تولید، حمل و نقل و بهداشت و درمان مورد توجه قرار گرفته بود اما به این موضوع توجه نشد در شرایط فعلی باید گام بعدی با دقت اجرایی شود.

لاریجانی خاطر نشان کرد: قطعا افزایش قیمت‌ها از محل اجرای هدفمندی داریم چون باید قیمت حامل‌های انرژی اجرایی شود. اختلاف‌نظرها بیشتر روی سطح افزایش قیمت‌ها است اما در این اصل که باید در اصلاح قیمت‌ها در گام دوم به تولید، بهداشت و درمان توجه شود بین مجلس و دولت اتفاق‌نظری وجود دارد. اما باید منابعی هم وجود داشته باشد که این کارها انجام شود.

رئیس قوه مقننه اضافه کرد: مشکل از آن جا است که منابع در قسمت اول به گونه‌ای توزیع شد که در سال حدود 42 هزار میلیارد تومان یارانه توزیع می‌شود اما پولی که از محل اصلاح قیمت‌ها به دست می‌آید 28 هزار میلیارد تومان بیشتر نیست پس اول باید چاله را پیدا کرد و پس از آن منابعی را برای تولید، بهداشت و درمان اختصاص داد که این شاید به افزایش قیمت‌ها احتیاج داشته باشد و به دنبال آن نگرانی‌ای ایجاد می‌کند که باید با توجه به شرایط اقدامات را انجام داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: فکر می‌کنم چاره‌ای جز اجرای گام دوم وجود ندارد حال اینکه به چه میزان و چگونه این گام را برداریم باید کار با آرامش بیشتری دنبال شود.

وی ابراز امیدواری کرد که کمیسیون تلفیق با توجه به تمامی این ظرایف ایراد شورای نگهبان را مورد بررسی قرار دهد و گام دوم اسباب ناراحتی را در کشور ایجاد نکند.

ادامه دارد...

کد N124489

وبگردی