آفتاب

لاریجانی/4/: هر راه‌حل سیاسی در سوریه نمی‌تواند مشکل را حل کند

لاریجانی/4/: هر راه‌حل سیاسی در سوریه نمی‌تواند مشکل را حل کند

هر راه‌حل سیاسی در سوریه نمی‌تواند مشکل را حل کندبه گزارش ایسنا، در ادامه خبرنگار روزنامه حریت ترکیه از رئیس مجلس پرسید که بعد از توافق ژنو کشورهای اروپایی برای تجارت با ایران راهی ایران شدند که با توجه به این موضوع آیا ایران تمایل همکاری اقتصادی با اروپا دارد؟ همچنین روابط ایران و ترکیه را چطور ارزیابی می‌کنید؟

لاریجانی در پاسخ به این پرسش و با تاکید بر اینکه روابط ایران و ترکیه روابط بسیار دوستانه و صمیمانه‌ای است گفت ترکیه کشور دوست و برادر ما محسوب می‌شود.

وی افزود: روابط تجاری ما در سال‌های گذشته رشد بسیار خوبی داشته است و رایزنی‌های ما در مسائل سیاسی با ترکیه زیاد صورت گرفته است. ضمن اینکه در برخی موارد اختلاف‌نظر داریم اما در کل رایزنی‌های سیاسی با ترکیه و سطح مراودات تجاری ما افزایش پیدا کرده است.

به گفته وی، نگاه دولت فعلی همکاری بیشتر با همسایه‌ها است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران با اتحادیه اروپا نیز روابط تجاری نسبتا خوبی داشت گفت: شاید در کل اتحادیه اروپا شریک اقتصادی اول ایران محسوب می‌شد، اما بعد از حوادثی که در سال‌های اخیر و بحث تحریم‌ها صورت گرفت طبعا رقبای دیگری جایگزین اروپا شدند.

وی افزود: اکنون اقبالی وجود دارد که روابط تجاری ایران و اروپا به جایگاه قبلی‌اش نزدیک شود، ما هم به دنبال آن هستیم امیدواریم در گفت‌وگو‌های بین اتحادیه اروپا با ایران مجال بیشتری ایجاد شود.

لاریجانی افزود: برخی کشورهایی که در این مدت به ایران سفر کردند مذاکرات سازنده و با رویکرد مثبت داشته‌اند که این مسیر مذاکرات به افزایش سطح روابط تجاری می‌تواند کمک کند.

خبرنگار مصر از لاریجانی پرسید که اجلاس بین‌المجالس اسلامی چقدر می‌تواند در حل مشکل سوریه و تغییر وضعیت در این کشور تاثیرگذار باشد که لاریجانی در پاسخ گفت: در بیش از دو سال گذشته مساله سوریه، مساله دایره‌وار را در صحنه بین‌الملل طی کرد.

وی افزود: از ابتدا جمهوری اسلامی معتقد بود که حل و فصل این مسائل باید در مسیر سیاسی انجام شود اما برخی اعتقاد نداشتند و به سمت فشار نظامی حرکت کردند که این عوارضی را برای مردم منطقه ایجاد کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: شاید در ژنو 1 هم نگاه دقیقی به این موضوع نشد و نتوانستند به راه‌حلی برسند اکنون در ژنو 2 تلاش می‌کنند که از راه‌حل سیاسی استفاده شود. هنوز این موضوع خیلی پیش نرفته است یعنی مذاکرات در حال انجام است و برخی جاها نیز اختلاف‌نظر جدی وجود دارد.

لاریجانی افزود: فکر می‌کنیم در مسائل و چالش‌هایی که این روزها در منطقه برای کشورهای ایجاد شده باید موضوع مردم سالاری که خواسته مهمی برای مسلمانان است باید با خواست خود مردم تحقق یابد و اقدامات نظامی عملی نیست.

وی گفت: کشورهای بزرگ که در بیانشان می‌گویند به دنبال راهبرد سیاسی هستند در عمل نیز چنین نظری را داشته باشند. قطعا در این اجلاس نیز بر روی راه‌حل سیاسی تاکید می‌شود و چنین ظرفیتی هم وجود دارد. فکر جمهوری اسلامی نیز این است که به راه‌حل سیاسی در سوریه رسیدگی شود.

لاریجانی گفت: البته باید توجه شود که گاهی راه‌حل‌های سیاسی برای آن است که بحران جدیدی از طریق سیاسی ایجاد کنند بنابراین هر راه‌حل سیاسی نمی‌تواند مشکل را حل کند. با احترام گذاشتن به نظرات مردم می‌توان به راه‌حل سیاسی پایدار در موضوع سوریه دست پیدا کرد.

ادامه دارد...

کد N124488

وبگردی