آفتاب
تحولات آسیا/

واکنش چین به مواضع آمریکا در قبال فیلیپین/ تسلیحات اتمی آمریکا وارد ژاپن می شوند

واکنش چین به مواضع آمریکا در قبال فیلیپین/ تسلیحات اتمی آمریکا وارد ژاپن می شوند

کشته شدن فعالان ایغوری در سین کیانگ، واکنش پکن به مواضع واشنگتن در قبال مانیل و دادن اجازه ورود تسلیحات اتمی آمریکا در قلمروی ژاپن از جمله خبرهای قاره آسیا به شمار می رود.

چین

خبرگزاری فرانسه گزارش داد در جریان درگیری فعالان اویغور با نیروهای امنیتی چند فعال ایغور در منطقه مسلمان نشین سین کیانگ در مرز غربی چین که دارای منابع فراوان نفت و گاز است، کشته شدند.

شینهوا نیز گزارش داد که شی جین پینگ رئیس جمهوری چین پس از دیدار با جان کری وزیر خارجه آمریکا بر تعهدات پکن برای اتخاذ رویکرد جدید در روابط با واشنگن، ایجاد اعتمادسازی، همکاری متقابل و حل اختلافات تاکید کرد.

شینهوا همچنین همکاریهای آمریکا و چین در زمینه مبارزه با تروریسم، تغییرات آب و هوایی، منع اشاعه هسته ای و دیگر مسائل بین المللی و منطقه ای را از جمله محورهای مهم دومین سفر وزیر امور خارجه آمریکا به چین و پنجمین سفر وی به آسیا از زمان تصدی پست وزارت امور خارجه آمریکا درماه فوریه (بهمن) سال گذشته میلادی عنوان کرد.

اندونزی

رویترز همچنین امنیت منطقه و ضرورت ایجاد پیمانی برای مقابله با تنش ها در منطقه جنوب شرق آسیا و در دریای چین جنوبی میان اندونزی، فیلیپین، برونئی و ویتنام را از جمله محورهای مهم سفر وزیر خارجه آمریکا به اندونزی عنوان کرد.

کری در ادامه سفر آسیایی خود پس از کره جنوبی، چین، اندونزی و امارات متحده عربی به اندونزی سفر کرده و قرار است که روز دوشنبه با رئیس جمهوری این کشور درباره روابط دوجانبه گفتگو کند.

همچنین هوا چونینگ سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به اظهارات جاناتان گرینرت فرمانده نیروی دریایی ارتش آمریکا درباره مناقشات پکن با فیلیپین و دیگر کشورها در دریای جنوبی چین، با تاکید بر لزوم اتخاذ رویکرد بیطرفانه آمریکا در قبال مناقشات منطقه تاکید کرد پکن همواره در پی حل تنش ها از طریق مذاکرات مستقیم است.

تاکید هوا چونینگ بر لزوم محترم شمردن حفاظت از تمامیت و یکپارچگی ارضی چین پس از آن است که آمریکا ضمن حمایت از مانیل در مقابل چین از کمک نظامی به فیلیپین درصورت بروز مناقشه بین چین و فیلیپین برسر ادعای مالکیت در دریای جنوبی چین خبر داده است.

ژاپن

راشاتودی نیز با اشاره به اظهارات فومیو کیشیدا وزیر امور خارجه ژاپن در جریان دیدار با نمایندگان پارلمان نوشت که توکیو اجازه آوردن تسلیحات اتمی به قلمروی ژاپن را در صورت بروز بحران و بالا گرفتن تنش ها میان پکن و توکیو در اقیانوس آرام به آمریکا داده است.

منطقه دفاع هوایی چین که شامل حریم هوایی جزایر مورد مناقشه این کشور با ژاپن است، باعث افزایش تنش میان پکن و توکیو شده است. بنا بر اعلام وزارت دفاع چین، هواپیماهایی که وارد حریم هوایی این منطقه شوند یا باید از مقررات چین تبعیت کنند یا با اقدامات دفاعی اضطراری چین روبرو شوند.

در این طرح چین از هواپیماهایی که وارد این منطقه می شوند خواسته تا برنامه پرواز خود را ارائه دهند و یک کانال ارتباطی دو طرفه ایجاد کنند و به موقع به سوالات چین پاسخ صحیح دهند.

کد N124345

وبگردی