آفتاب

تصویب 12 قطعنامه در جلسه امروز کمیته سیاست خارجی اجلاس بین المجالس اسلامی

تصویب 12 قطعنامه در جلسه امروز کمیته سیاست خارجی اجلاس بین المجالس اسلامی

سخنگوی اتحادیه بین المجالس اسلامی از تصویب 12 قطعنامه در جلسه امروز کمیته سیاست خارجی این اجلاس خبر داد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کاظم جلالی ضمن توجیه روند جلسات این اتحادیه گفت: روز گذشته جلسه افتتاحیه کمیته اجرایی بین‌المجالس اسلامی با حضور و سخنرانی دکتر لاریجانی افتتاح شد. پس از افتتاحیه این کمیته وارد دستور کار خود شد که تا ساعت 8 شب گذشته ادامه داشت در پایان جلسه کمیته اجرایی،‌ دستور کار کمیته‌های چهارگانه، کمیته فلسطین، کمیته عمومی و اجلاس روسای مجالس را تصویب کردیم.

او ادامه داد: امروز نیز کمیته‌ها کار خود را آغاز کردند که یکی از این کمیته‌ها،‌ کمیته سیاست خارجی امور سیاسی و روابط خارجی بود که توانستیم تا امروز صبح 12 قطعنامه در این کمیته تصویب کنیم. البته بعدازظهر نیز جلسه خواهیم داشت.

جلالی با اشاره به قطعنامه‌های تصویب شده در این کمیته گفت: یکی از این قطعنامه‌ها موضوع قدس‌، فلسطین و اراضی اشغالی در سوریه و لبنان بود. پیگیری راهکارهای اتخاذ شده برای اجرای قطعنامه‌های این اتحادیه در مورد دیدار هیاتی از روسای مجالس از غزه یکی دیگر از این قطعنامه‌ها بود.

به گفته جلالی، قطعنامه تشکیل هیات پارلمانی برای دیدار از پارلمان‌های کشورهای غربی و قعطنامه نقش پارلمان‌های اسلامی در از بین بردن نقشه‌های اجرایی برای یهودی‌سازی بیت‌المقدس و وحدت کشورهای اسلامی برای مقابله با راهکارهایی که در اصل سرنوشت امت اسلامی را مورد هدف قرار می‌دهند از جمله قطعنامه‌های صبح امروز کمیته سیاسی و روابط خارجی این اجلاس بود.

وی همچنین از تصویب قطعنامه‌هایی برای مبارزه با تعصب و اسلام‌گرایی و پیشنهاد قطعنامه‌ای با پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران برای مبارزه با افراط‌گریی خبر داد و توضیح داد: با توجه به اینکه پیشنهاد ایران و دکتر روحانی در سازمان ملل به تصویب رسیده بود قطعنامه‌ای صادر و از تلاش‌های جمهوری اسلامی تقدیر شد.

سخنگوی اجلاس بین‌المجالس اسلامی در ادامه گزارش خود از نشست صبح امروز کمیته روابط خارجی به تصویب قطعنامه‌هایی برای مبارزه با ترور و تروریسم و تاکید بر حق مشروع مقاومت در مقابل اشغالگری و تجاوز خارجی و قطعنامه‌ای برای محکوم کردن تحریم‌ها علیه کشورهای اسلامی اشاره کرد.

قطعنامه‌ای در ارتباط با سودان و قعطنامه‌ای درباره حقوق کشورها و ملت‌ها در دستیابی از تکنولوژی‌های جدید برای به کارگیری اهداف صلح‌آمیز از جمله بحث‌های علوم هسته‌ای و سایر علوم و تکنولوی‌های که کشورهای اسلامی و سایر کشورها باید از آن برخوردار باشند، قطعنامه‌ای برای قراردادن منطقه خاورمیانه به عنوان منطقه‌ای خالی از سلاح کشتار جمعی خصوصا سلاح‌های هسته‌ای،‌ قطعنامه‌ای برای وضعیت آفریقای مرکزی و شمالی از دیگر قطعنامه‌های 12 گانه‌ای بودند که به گفته جلالی در جلسه صبح امروز کمیته سیاسی بررسی شدند و پیش‌نویس آنها تصویب شد.

البته وی توضیح داد: این قعطنامه‌ها برای تصویب نهایی باید در جلسه روز چهارشنبه و روز پایانی کنفرانس به تصویب برسند.

وی همچنین اضافه کرد: امروز بعدازظهر نیز کمیته‌هایی که مصوباتشان باقی مانده تشکیل جلسه خواهند داد.

سخنگوی اجلاس بین‌المجالس اسلامی در پاسخ به پرسشی درباره دستور اجلاس روسا توضیح داد: سخنرانی ریاست محترم مجلس و ریاست جمهوری و برخی شخصیت‌های بین‌المللی در این دستور قرار داد. بعدازظهر نیز اجلاس روسا یا سران وارد دستور کار خود می‌شود. در این دستور، روسای مجالس، نواب روسا و بعد از آن هیات‌هایی که در سطح پایین‌تری قرار دارند موضوعات خود را مطرح خواهند کرد و در نهایت مصوبات در اختیارشان قرار خواهد گرفت.

جلالی در پایان از جلسه عصر روز دوشنبه کمیته نگارش خبر داد که بیانیه تهران و بیانیه اجلاس را قطعی خواهد کرد.

انتهای پیام

کد N124163

وبگردی