آفتاب
در سمینارˈاسلام و دموکراسیˈ برلین اعلام شد

اسلام و دموکراسی در تناقض نیستند

اسلام و دموکراسی در تناقض نیستند

برلین-ایرنا-اساتید اسلام شناس دانشگاه های آلمان و اتریش در سمینار بررسی ابعاد مردم سالاری دینی در برلین اعلام کردند که برخلاف ادعای رایج درغرب، اسلام و دموکراسی در تناقض با یکدیگر نیستند و طرح دموکراسی اسلامی نیازمند الگوبرداری از مدل های غربی نیست.

به گزارش ایرنا،سمینار علمیˈاسلام و دموکراسیˈ جمعه شب به همت رایزنی جمهوری اسلامی ایران در آلمان و با حضور اساتید اسلام شناس از دانشگاه های آلمان و اتریش با هدف بررسی ابعاد مختلف دموکراسی دینی و پاسخ به سوالات مطرح در این زمینه در برلین برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی ایمانی پور رایزن فرهنگی ایران در آلمان در سخنان خود در این سمینار، گفت: در چند دهه اخیر تئوری پردازان غربی تلاش بسیاری کرده اند تا دموکراسی و لیبرالیسم را در اذهان جهانی مساوی و مترادف قلمداد نمایند و یا چنین وانمود کنند که همراهی ضروری میان این دو وجود دارد و تفکیک آنها محال است.

ایمانی پور افزود: بدیهی است با القای چنین دیدگاهی سایر شیوه های حکومتی بدون آن که فرصت طرح دیدگاه های خود را بیابند غیر دمکراتیک خوانده شده و ناگزیر به ترک صحنه خواهند شد.

وی در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه مردم سالاری دینی مدل جدید و موفقی در عرصه حکومت داری است، گفت: پذیرش این امر که مقوله دین قابل تفکیک از جوامع اسلامی نبوده و نیست ما را در رسیدن به راه حل های منطقی درعرصه دموکراسی واقع گرا رهنمون می سازد.

رایزن فرهنگی ایران در آلمان با تاکید بر اینکه حفظ دین یکی از دلایل مهم انقلاب اسلامی ایران بوده است،گفت: بیانات بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران قبل و بعد از پیروزی انقلاب مبنی بر اسلام خواهی مردم ایران و همچنین نتیجه همه پرسی جمهوری اسلامی که با رای بالای مردم موجب پی ریزی نظام جمهوری اسلامی در ایران شد، تاییدی است بر اینکه دین قابل تفکیک از اندیشه سیاسی مردم ایران نبوده و نیست.

ایمانی پور تاکید کرد: پیروزی انقلاب اسلامی و تداوم 35 ساله آن بی اساس بودن تئوری کسانی که اجتماع دموکراسی و دین را امری محال می پنداشتند، به اثبات رساند تا جایی که برخی از تحلیلگران غربی اذعان نمودند که فارغ از استدلال های علمی، دوام و پذیرش مردم سالاری دینی نزد مردم را می توان دلیل موجه بودن آن بر شمرد.



** الهام بخشی انقلاب اسلامی ناشی از دین بوده است

سفیر ایران در آلمان به عنوان یکی از حاضران در این نشست علمی در سخنانی ضمن تشریح تفاوت های انقلاب اسلامی ایران با دیگر انقلاب های جهان، گفت: پیروزی انقلاب ایران بر پایه یک قدرت معنوی استوار بود و تئوری جدیدی از قدرت را با نام ˈالهام بخشیˈ مطرح کرد.

ˈعلیرضا شیخ عطارˈ تاکید کرد: آنچه امروز و بعد از گذشت 35 سال از پیروزی انقلاب اسلامی سبب شده تا همه دوستان و دشمنان جمهوری اسلامی، ایران را کشور موثر و مهم منطقه و جهان بدانند، قدرت نظامی و سرمایه های مادی همچون نفت و گاز نیست بلکه به خاطر الهام بخشی انقلاب ایران است که آن نیز ناشی از دمکراسی دینی است.

وی با اشاره به تاثیر پذیری قیام ها و حرکت های مردمی در کشورهای مختلف دنیا از انقلاب اسلامی ایران، گفت: بهار عربی که از حدود سه سال قبل در برخی از کشورهای عربی منطقه شاهد آن هستیم الهام گرفته از انقلاب اسلامی ایران و دمکراسی دینی حاکم بر این کشور است.

سفیر ایران در بخشی از سخنان خود با اشاره به مخالفت دین رحمانی اسلام با خشونت و افراطی گری، گفت: اطاعت از فرامین الهی براساس اعتقاد قلبی و عشق است و اطاعت کورکورانه که در نهایت منجر به استبداد و تروریسم می شود، هیچ سنخیتی با فرامین اسلامی ندارد.

شیخ عطار با بیان اینکه پیروی از دین اسلام و اجرای دستورات الهی مبتنی برعقل سلیم و عشق و ارادت قلبی است، گفت: اطاعت کورکورانه ناشی از جهل و تروریسم افراطی هیچ ربطی به اسلام رحمانی که برگرفته از عقل و عشق و اطاعت قلبی است، ندارد.

شیخ عطار در پایان سخنان خود با اشاره به برگزاری انتخابات متعدد در کشور در طول دوران بعد از انقلاب، گفت: در 35 سال عمر انقلاب اسلامی، تغییر دولت ها در ایران در فرایندی کاملا دمکراتیک با برگزاری انتخابات و رای مردم اتفاق افتاده است و این خود نشان از موفقیت دموکراسی دینی است.



**برخلاف ادعاهای مطرح، دین و دموکراسی در تناقض با هم نیستند

ˈحمید رضا یوسفیˈ نویسنده و استاد دانشگاه کوبلنز آلمان به عنوان یکی از سخنران های این نشست در بیان دیدگاه های خود درمورد تفاسیر مختلف از دموکراسی، تاکید کرد : برخلاف ادعاهای مطرح در غرب، اسلام و دموکراسی در تناقض با هم نیستند و طرح دموکراسی اسلامی نیازمند الگوبرداری از مدل های غربی نیست.

این نویسنده اسلام شناس با اشاره به تلاش هایی که طی دهه های اخیر برای ارایه یک تصویر منفی توام با ترویج خشونت و افراط گرایی از اسلام با هدف تحقیر مسلمانان و دین اسلام انجام شده،گفت:این تلاش ها همچنان ادامه داشته و در دنیای امروز نیز از سوی رسانه های غربی با انتشار اخبار و گزارش های منفی در مورد مسلمانان شاهد آن هستیم.

یوسفی خاطر نشان کرد: نکته جالب اینکه برغم همه تلاش های انجام شده در ارایه تصویر منفی از اسلام در دنیای غرب، این روزها در سایر نقاط دنیا از جمله آفریقا و آمریکای لاتین ما شاهد ارایه تعریف و تصویر واقعی از اسلام و مسلمانان هستیم که به تجربه تاریخی مردم این مناطق از دوران استعمار و تحقیر آنها از سوی قدرت های مستبد باز می گردد.

استاد دانشگاه کوبلنز آلمان از دموکراسی دینی به عنوان یک اقتدار مدنی که در کشورهای اسلامی بویژه جمهوری اسلامی حاکم است،نام برد و افزود: دین در واقع یک حق مدنی است که می تواند قابل استناد در مباحث حقوق بشری باشد.

یوسفی همچنین نگاه تعصب آلود شخصی و گروهی به اعتقادات دینی و مذهبی را موجب بسته شدن باب گفت و گو دانست و افزود: باید راه مذاکره بین دو الگوی دموکراسی در غرب و شرق باز باشد تا بتوان جلوی طرح برخی شعارها مبنی بر بردگی فکری افراد را گرفت.



** زمین بدون آسمان به جهنم تبدیل می شود

پروفسور ˈپیتر گرسنˈ نویسنده و استاد اسلام شناس دانشگاه هامبورگ دیگر سخنران این سمینار علمی بود که در سخنان خود با موضوع ˈدفاع از دینˈ بر اهمیت نقش و جایگاه دین در زندگی انسان ها اشاره کرد و گفت: غرب به دنبال این است که با کنار زدن دین، دموکراسی لیبرالی مد نظر خود را به مردم جهان تحمیل کند.

این اسلام شناس آلمانی در ادامه با اشاره به تبعات دموکراسی لیبرال، گفت: در این نوع از دموکراسی نقش دین در زندگی مردم کمرنگ می شود و این همان چیزی است که ما امروز درغرب با مسیحی زدایی و از بین بردن ریشه های مذهبی در بین مردم شاهد آن هستیم.

گرسن افزود: با تلاش قدرت های بزرگ دموکراسی لیبرال غرب به یک دین جهانی تبدیل شده و ادعا دارد که این تنها راهی است که باید از سوی مردم پیموده شود اما این در حالی است که بدون دین حتی دستیابی به علوم مدرن نیز امکان پذیر نبود و این دین بوده که از گذشته تاکنون منبع تغذیه کننده علوم مختلف بوده است.

وی ادامه داد: متاسفانه امروز شاهد شدیدترین حملات به دین در جوامع غربی هستیم که ادامه این روند در نهایت موجب بحران هویت در جوامع و افسردگی شدید مردم خواهد شد.

استاد دانشگاه هامبورگ آلمان با بیان اینکه امروز دین درغرب درمعرض انقراض قرارگرفته است،گفت: همه ما وظیفه داریم تا از دین دفاع کنیم زیرا اگر دین طرد شود، جامعه زیر بنای اخلاقی خود را از دست خواهد داد و لغزش های بزرگی در جوامع بوجود خواهد آمد اگر تصویر دین و مذهب از ذهن مردم پاک شود.

این اسلام شناس آلمانی سخنان خود را با بیان جمله ای از داستایوفسکی ادامه داد و گفت: ˈ لازم نیست برای خراب کردن همه چیزها تلاش کنید، دین را از زندگی انسانها کنار بگذارید، همه چیز خود به خود خراب خواهد شد.ˈ

گرسن سخنان خود را با این جمله به پایان رساند،ˈ زمین بدون آسمان به جهنم تبدیل می شودˈ.



** قدرت های غربی از دموکراسی و حقوق بشر برای تحقق اهداف خود بهره می برند

دکتر ˈکاترین معصومه برزانسکیˈ جامعه شناس و فرهنگ شناس اتریشی نیز در سخنان خود با عنوان ˈدموکراسی به عنوان یک ارزشˈ،گفت: آنچه امروز در غرب شاهد هستیم این است که قدرت ها از مفاهیمی همچون دموکراسی و حقوق بشر برای تحقق اهداف خود در تسلط بیشتر بر ملت ها استفاده می کنند.

برزانسکی با بیان اینکه در جهان امروز بدترین نوع استبداد و سلطه را از سوی دولت ها شاهد هستیم، گفت : برخی کشورها از جمله آمریکا به سمت نهادینه شدن نژادپرستی دولتی پیش می روند و سیاست آنها تهاجمی است که توسعه و گسترش منافع خود را دنبال می کنند.

وی افزود: قدرت های غربی حتی ابایی از این ندارند که از ابزار ترور برای دستیابی به اهداف خود استفاده کنند و آنچه که به ظاهر تقویت صلح، دموکراسی، حقوق بشر و آزادی خوانده می شود تنها ابزارهایی برای تحقق خواسته آنها است.

این استاد دانشگاه وین افزود: امروز در جهان غرب شاهد هستیم که تلاش می شود عقاید مردم تحت کنترل قرار گرفته و افکار عمومی و رسانه ها در این کشورها به یک ابزار تبلیغاتی مدرن برای رسیدن به هدف اصلی که همان تسلط بر کشورها است تبدیل شده و در آن سعی می شود تفکر و احساسات مردم را کنترل کنند.



** آزادی، بحث مبنایی و ریشه ای در اسلام

دکتر ˈمارکوس مهدی گرهولدˈ اسلام شناس از دانشگاه مونستر آلمان نیز به عنوان آخرین سخنران این سمینار علمی اظهارات خود را به موضوع جایگاه آزادی در دین اسلام اختصاص داد و با بهره گیری از آیات قرآن و احادیث و روایات به شیوه های اداره حکومت اسلامی از سوی پیامبران و امامان اشاره و تاکید کرد که برخلاف ادعاهای مطرح در مورد دین اسلام، آزادی یک بحث مبنایی و ریشه ای در دین اسلام و حکومت های اسلامی بوده است.

این اسلام شناس و مدرس دانشگاه های آلمان با اشاره به جمله ای از امام حسین (ع) خطاب به دشمنان خود مبنی بر اینکه ˈ اگر دین ندارید حداقل آزاده باشیدˈ، خاطرنشان کرد: مهمترین مبنای دموکراسی، آزادی است و ما این آزادی و آزادگی را در کلام رهبران دین اسلام به خوبی در می یابیم.

گرهولد افزود:از دیدگاه کلام اسلامی تصمیم گیری درباره دین، آزادانه است و قدرت سیاسی حاکمان اسلامی نیز متکی بر اجماع و رای مردمی است که از راه انتخابات و اراده مردم در جامعه اسلامی ادامه پیدا می کند و این چیزی نیست جز دموکراسی که اسلام آن را به بهترین شکل به مرحله اجرا گذاشته است.

اروپام 2051** 1701 ** 1064
کد N124093

وبگردی