آفتاب

ایتالیا برای سومین بار به سوی تشکیل دولتی انتصابی می رود

ایتالیا برای سومین بار به سوی تشکیل دولتی انتصابی می رود

رم - ایرنا - در پی استعفای ˈانریکو لتاˈ نخست وزیر ایتالیا و سقوط دولت ائتلافی، این کشور برای سومین بار به سوی تشکیل دولتی انتصابی می رود.

به گزارش روز شنبه ایرنا، پس از سقوط دولت انریکو لتا به دنبال رای عدم اعتماد از سوی حزب چپ گرای میانه دمکرات ها، ˈجورجو ناپولیتانوˈ رییس جمهوری از روز گذشته در حال رایزنی با احزاب جهت انتصاب ˈمتئو رنتزیˈ رهبر 39 ساله این حزب به عنوان نخست وزیر جدید است که گفته می شود تا امشب اعلام خواهد شد.

این سومین بار است که رییس جمهور ایتالیا بدون برگزاری انتخابات سیاسی اقدام به انتصاب نخست وزیر می کند که به عقیده اوپوزیسیون، اقدامی خارج از دموکراسی است و این تصمیم انتقادات زیادی را نیز در پی داشته است و احزاب ˈپنج ستارهˈ و ˈپیوند شمالˈ در این رایزنی ها شرکت نکرده و در مقابل پارلمان دست به اعتراض زده اند.

بسیاری از مردم ایتالیا نیز از اینکه نمی توانند در انتخاب دولت نقشی مستقیم داشته باشند و در رای گیری شرکت کنند ناراضی بوده و از عملکرد رییس جمهوری انتقاد کرده اند.

انریکو لتا روز گذشته پس از یک تجربه 10 ماهه در دولت این کشور به دنبال رای عدم اعتماد حزبش مجبور به استعفا شد و آینده سیاسی ایتالیا بار دیگر در دستان رییس جمهوری قرار گرفت.

پارلمان ایتالیا نیز از روز گذشته در انتظار تحولات بحران دولتی متوقف شد و گفته می شود که روز دوشنبه می بایست به نخست وزیر جدید این کشور رای اعتماد بدهد.

حزب دمکرات ها که یکی از احزاب اصلی ایتالیا به شمار می رود در نشستی با 136 رای موافق، 16 رای مخالف و دو رای ممتنع ، درخواست متئو رنتزی مبنی بر عدم اعتماد نخست وزیر و تشکیل دولتی جدید با توان تصویب اصلاحات اساسی تا سال 2018 ، تصویب کرد و بدین صورت انریکو لتا علی رغم خواسته خود مجبور به استعفا شد.

متئو رنتزی شهردار شهر فلورانس و رهبر حزب دمکرات ها، جوان ترین سیاستمدار ایتالیایی است که بزودی به عنوان نخست وزیر جدید این کشور منصوب می شود.

گفتنی است که ˈسیلویو برلوسکونیˈ آخرین نخست وزیر ایتالیا بود که از طریق برگزاری انتخابات سیاسی در این کشور انتخاب شد که البته به دنبال محکومیت های قضایی در سال 2011 مجبور به استعفا شد و به دنبال وی سناتور ˈماریو مونتیˈ از سوی رییس جمهوری به عنوان نخست وزیر دولت فنی در نوامبر 2011 منصوب شد.

پس از استعفای ماریو مونتی در سال 2013 به دنبال از دست دادن اکثریت پارلمانی و برگزاری انتخابات بی نتیجه سیاسی، رییس جمهور ایتالیا تصمیم به تشکیل دولتی ائتلافی گرفت و انریکو لتا را به عنوان نخست وزیر منصوب کرد. حزب دموکرات ها نیز که از عملکرد لتا که وظیفه خارج کردن ایتالیا از بحران اقتصادی را داشت راضی نبود و در نشستی به وی رای عدم اعتماد داد و بدین ترتیب دولت وی نیز سقوط کرد.

اروپام / 2171 ** 1514
کد N124092

وبگردی