آفتاب

روزنامه نگار عرب: آمریکا همچنان سیاست یک بام و دو هوا را در منطقه دنبال می کند

روزنامه نگار عرب: آمریکا همچنان سیاست یک بام و دو هوا را در منطقه دنبال می کند

تهران - ایرنا - ˈعبدالباری عطوانˈ سردبیر روزنامه ˈرأی الیومˈ در تحلیلی در مورد آخرین تحولات منطقه و نقش قدرت های بزرگ در این تحولات نوشت: آمریکا سیاست ˈیک بام و دو هواˈ را در منطقه دنبال می کند .

عطوان روز شنبه در این تحلیل اضافه کرد: واشنگتن هر جا که به نفع این کشور باشد، از دمکراسی حمایت می کند ، اما جایی که به نفعش نباشد، ساکت می نشیند .

وی نوشت: دیدار ارتشبد ˈعبدالفتاح السیسیˈ وزیر دفاع و معاون نخست وزیرمصر در راس هیاتی متشکل از وزیر خارجه مصر و شمار دیگری از مقام های این کشور از مسکو باعث حسادت شدید واشنگتن شد، این دیدار موجب شد، بار دیگر ˈجنگ سردˈ میان این دو قدرت بزرگ جهان زنده شود .

ˈجمال عبدالناصرˈ در زمانیکه هنوز اتحاد جماهیر شوروی دچار فروپاشی نشده بود ، یکی از مهم ترین بازیگران این جنگ بود .

ˈولادیمیر پوتینˈ رییس جمهوری روسیه وقتی که به ژنرال السیسی گفت: می دانم که شما تصمیم به نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری مصر گرفته اید ، این تصمیم ناشی از احساس وظیفه و مسوولیت شما در مورد مردم مصر است و از طرف خود و مردم روسیه برای شما آرزوی موفقیت دارم .

به نوشته عطوان ، پوتین با این سخنان خود بر نقطه بسیار حساسی برای واشنگتن دست گذاشت .

این سخنان در چارچوب تعارفات دیپلماتیک و برای ذوب کردن یخ روابط دو فردی که برای نخستین بار با هم دیدار می کنند ، بسیار عادی است، اما در این میان خشم بی حد و اندازه آمریکایی ها عادی نیست.

ماری هارف ˈ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: انتخاب رییس جمهوری مصر تنها در حوزه اختیارات مردم مصر است و به هیچ فرد دیگری در خارج از مصر ربطی ندارد .

سخنان سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بسیار متین ، درست و شیرین است، اما باید به وی و دولت واشنگتن یادآوری کرد که آمریکا آخرین کشوری است که عملا به این سخنان عمل می کند ، جدا از این ، چه کسی گفته است که رییس جمهوری روسیه ، رییس جمهوری مصر را تعیین می کند که وی چنین سخنانی بر زبان آورد.

اگر این مردم هستند که باید انتخاب کنند که چه کسی حاکم شان باشد ، چرا آمریکا در امور داخلی عراق دخالت کرد ، هزاران هواپیما و بمب افکن و صدها هزار سرباز به این کشور اعزام کرد و بیش از 10 سال عراق را به اشغال خود در آورد ، چرا آمریکا در امور داخلی لیبی دخالت کرد و نظام حاکم بر آن را سرنگون کرد و آن را تبدیل به کشوری بدون قانون و پر از هرج و مرج و آشوب کرد. آمریکا به تغییر دادن نظام عراق بسنده نکرد، بلکه حدود یک میلیون عراقی را به قتل رساند و ˈبذر فتنه و جداییˈ را درمیان مردن این کشور پاشید و کار به جایی رسیده که عراق اکنون در فهرست پنج کشور نخست فاسد( فساد سیاسی ) در جهان قرار دارد .

عطوان افزود : ما نه می خواهیم روسیه سرنوشت و رییس جمهوری ما را تعیین کند، نه آمریکا و نه هیچ کشور دیگری، این از جمله اختیارات مردم هر کشوری است که رییس جمهوری خود را از طریق برگزاری انتخابات آزاد و سالم و تحت نظارت بین المللی و با مشارکت همه گروه های سیاسی تعیین کنند .

ما نیازی به سخنرانی های آمریکایی ها در مورد دمکراسی نداریم، زیرا آنها از قدیم الایام تا کنون از بدترین دیکتاتورها در منطقه خاورمیانه حمایت کرده اند و سعی می کنند اسراییل را در منطقه به ما به عنوان یک حکومت نژاد پرست یهودی قدرتمند که باید آن را به رسمیت بشناسم ، تحمیل کنند .

عطوان افزود: این مطالب برای دفاع از السیسی یا پوتین نیست، بلکه هدف از آن برملا کردن سیاست یک بام و دو هوای آمریکا است که از 50 سال پیش تا کنون با آن مواجه هستیم .

خشم مقام های آمریکایی از سخنان پوتین در مورد مصر به خاطر این نیست که آنها واقعا دلسوز مصر و مردم آن هستند، بلکه آنها بیم آن دارند که مصر از کنترل آمریکا و اسراییل خارج شود و به دست روس ها بیفتد، زیرا آمریکا از زمان امضای پیمان ˈکمپ دیویدˈ، برای تضمین اجرا شدن این پیمان، بیش از 50 میلیارد دلار به نهادهای نظامی این کشور کمک مالی و تسلیحاتی کرده است و هدف از این هزینه ها نیز این بوده که مصر ملزم به حمایت از اسراییل و حمایت از سیاست های تجاوزگرانه آن و همچنین اشغال سرزمین های عربی باشد .

وی اضافه کرد: ما اینجا قصد مقایسه قرارداد خرید اسلحه مصر در زمان جمال عبدالناصر که در آن زمان مصر را از اردوگاه بلوک غرب خارج کرد، با قرارداد خرید اسلحه ژنرال السیسی به ارزش سه میلیارد دلار و با کمک مالی امارات و عربستان نداریم، زیرا هنوز تردیدهایی در مورد جدیت السیسی برای این معامله وجود دارد، چرا که برخی تحلیلگران آن را یک مانور تاکتیکی می دانند و برخی دیگر آن را یک تغییر و تحول راهبردی در مورد مصر به شمار می آورند .

عطوان نوشت: قدرت و منافع آمریکا در منطقه به نفع روسیه در حال فروکش کردن است، زیرا تنها چیزی که در منطقه برای آمریکا اهمیت دارد ، امنیت اسراییل است، ˈلابی های صهیونیستیˈ، آمریکا را تحت فرمان خود دارند و به همین دلیل است که می گوییم آمریکا به تدریج و بدون پیدا کردن متحدان جدید ، متحدان قدیمی خود را در منطقه از دست می دهد .

خاورم**2041**1651
کد N124091

وبگردی