آفتاب
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش:

تدوین پروتکل ملی پیشگیری از اعتیاد در مدارس/ راه اندازی رشته بهداشت در دانشگاه فرهنگیان

تدوین پروتکل ملی پیشگیری از اعتیاد در مدارس/ راه اندازی رشته بهداشت در دانشگاه فرهنگیان

کمبود مربیان بهداشت، ضرورت انجام طرح شیوع‌شناسی در مدارس، وضعیت دانش آموزان معتاد در مدارس، تشکیل شورای ورزشی پرورشی، تدوین پروتکل ملی پیشگیری از اعتیاد در مدارس، راه اندازی رشته بهداشت در دانشگاه فرهنگیان، تدوین سند جامع سلامت و ایمنی، اعلام وضعیت سرانه ورزشی مدارس و ضرورت پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در کف حیاط مدرسه از مهمترین محورهای نشست خبری معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش بود.

به گزارش خبرنگار مهر، مهرداد حمیدی پیش از ظهر شنبه در نشست خبری به برنامه های دفتر معاونت خود در حوزه سلامت، ورزش و بهداشت اشاره کرد و گفت: عمده فعالیتهای ما پیرو اجرایی و عملیاتی کردن سند تحول بنیادین متمرکز بر ساحت 6 گانه سند است، به گونه ای که توسعه مشارکت های جامعه، اولیاء و فرهنگیان، بهسازی ساماندهی نیروی انسانی، ارتقاء مدیریت و رهبری آموزشگاهی، مدیریت منابع و به‌ورزی آنها از جمله برنامه های ما در سال آینده است.

وی افزود: در حوزه تربیت بدنی تلاش بر این است که عمده فعالیتها به سمت مدرسه برده شود به همین دلیل موضوع المپیادهای درون مدرسه ای و احیای طرح مدرسه- قهرمانی را در دستور کار خود قرار داده ایم.

حمیدی با بیان اینکه در حوزه تربیت بدنی اولویت نخست ما مدارس ابتدایی برای کشف استعدادها و نخبگان ورزشی است، تصریح کرد: در تلاش هستیم با ارتقاء فعالیتهای ورزشی، ورزش مدارس را به کانونهای برون مدرسه ای متصل کنیم.

تدوین سند جامع سلامت و ایمنی

معاون تربیت بدنی در بخش دیگری از سخنان خود به تدوین سند جامع سلامت و ایمنی اشاره کرد و گفت: این سند در حال تدوین است. ضمن آنکه طراحی شناسنامه سلامت را نیز در اولویت برنامه های خود قرار داده و در این موضوع نیز آموزش مربیان بهداشت و تلاش برای رفع کمبود نظارتها در پایگاههای تغذیه با همکاری سازمان هلال احمر و وزارت بهداشت در حال انجام است.

وی ادامه داد: رصد آسیب ها و رفتارهای پرخطر یکی دیگر از استراتژیهای ما در این معاونت بوده که در این موضوع نیز دو کتاب در ارتباط با مهارتهای زندگی برای معلمان تهیه و تدوین شده است.

حمیدی ادامه داد: همچنین نشریه پیشگیری نوین که سالانه 660 هزار نسخه برای والدین و فرهنگیان چاپ می شد، از سال آینده برای دانش آموزان نیز چاپ و توزیع می شود.

معاون تربیت بدنی با بیان اینکه باید بتوان مهارت دانش آموزشی معلم و اولیاء را در حوزه پیشگیری افزایش داد، تصریح کرد: هر چند در گذشته اقدامات خوبی انجام شده، اما موضوع مهارت آموزشی و توانمند کردن دانش‌آموزان مهمترین رویکرد ما در اجرای برنامه ها است. یکی دیگر از اقدامات ما تمرکز بر فعالیتهای انجمن اولیاء و مربیان است که در پنج فصل راهنمای فعالیت و دوره های آموزشی برای پیشگیری از اعتیاد در نظر گرفته شده است.

آماری از تعداد دانش آموزان معتاد وجود ندارد که ارائه دهم

وی در پاسخ به خبرنگاری درباره تعداد دانش آموزان معتاد و اینکه چرا آموزش و پرورش همواره از اعلام این آمار خودداری می کند، گفت: در گذشته متاسفانه طرح شیوع‌شناسی اعتیاد انجام نشده است و به همین دلیل آموزش و پرورش آمار و اطلاعاتی از تعداد دانش آموزان ندارد که بخواهد اطلاع دهد.

حمیدی ادامه داد: ما به دنبال پنهان کردن آمار اعتیاد دانش آموزان نیستیم و اگر طرح شیوع شناسی در سطح نوجوانان و جوانان انجام شود، قطعا آمار مربوط به حوزه دانش آموزی نیز مشخص می شود. ما در صدد هستیم تا با یک متدولوژی مشخص و روش علمی جامعه آماری را بدست آورده و در صورتیکه آمار دقیق مشخص شود، آن را اعلام خواهیم کرد.

تدوین پروتکل ملی پیشگیری از اعتیاد در مدارس

وی در ادامه ضمن تاکید بر اینکه نباید از واژه اعتیاد دانش آموزی استفاده شود، گفت: بهتر است بجای دانش‌آموز ممتاز از واژه نوجوان معتاد استفاده کنیم، نوجوانانی که ممکن است وارد مدرسه یا سایر مراکز اجتماعی شوند، اما کار مدرسه تعلیم دادن اخلاق و آموزش روابط اجتماعی است هر چند که ممکن است خانواده و محلات پرخطر نوجوانی داشته باشند که آنها را به سمت این آسیبها هدایت کند.

معاون تربیت بدنی در پاسخ به خبرنگاری مبنی بر اینکه ممکن است برخی از دانش آوزان در داخل مدرسه معتاد شوند، گفت: در مدرسه کسی معتاد نمی شود، اما با این وجود معتقدیم که دانش آموزان اگر به این آسیب دچار شوند، باید ارجاع داده شوند.

حمیدی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا دانش آموز معتاد از مدرسه اخراج می شود یا نه؟، توضیح داد: آموزش و پرورش دانش آموزانی که دچار آسیب می شوند را ارجاع می دهد، ضمن اینکه ما با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر در حال نهایی کردن پروتکل ملی پیشگیری از اعتیاد در مدارس هستیم تا بتوان نوجوانان در حال خطر را به جایی ارجاع داد.

وی با اشاره به اینکه این پروتکل یک برنامه فراآموزشی است، تصریح کرد: از وزیر آموزش و پرورش و مدیرکل دفتر پیشگیری از آسیب های اجتماعی میثاق گرفته ام که موضوع پیگشیری از آسیبها را بیشتر از گذشته در کف حیاط مدارس پررنگ کنیم تا آگاهی های دانش آموزش ارتقاء یابد. به همین دلیل آموزش و پرورش در همین زمینه تنها به مراقبین بهداشت اکتفا نکرده و آموزش‌های لازم در بحث آسیب های اجتماعی به مدیران و معلمان نیز داده می شود تا آنها نیز به این مسائل ورود پیدا کنند.

معاون تربیت بدنی همچنین درباره اقدامات آموزش و پرورش برای آموزشهای پیشگیری از ایدز و عدم آگاهی 85 درصد از دانش آموزان از راه های انتقال این بیماری توضیح داد: موضوعات مربوط به  HIVو آمارهایی که در کشور وجود دارد، آمارهای در حال رشد را نشان می دهد آموزش و پرورش یک دوره 8 ساعته آموزش در علوم زیستی پیش بینی کرده که این دوره ویژه معلمان است و پس از آموزش، معلمان این اطلاعات خود را به دانش آموزان منتقل می کنند.

حمیدی درباره قبح زدایی انتقال اطلاعات برای پیشگیری از بیماری HIV تصریح کرد: اتاق فکری متشکل از مسئولان وزارت بهداشت و آموزش و پرورش تشکیل و قرار است درباره این موضوع اقدامات لازم انجام شود. هر چند که همکاری خوبی میان آموزش و پرورش و وزارت بهداشت در موضوع ایدز انجام شده است، اما ما ملاحظاتی در ارائه آموزش ها داریم و فکر می کنیم برای آگاهی سازی دانش آموزان بهترین راه معلم است.

آوردن دو پایه تحصیلی به یک زنگ ورزش تخلف است

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش پرورش درباره کمبود مربی ورزش و اینکه بسیاری از مربیان در حال حاضر در یک زنگ ورزش دو پایه تحصیل را به حیاط مدرسه می آورند، گفت: در حال حاضر 33 هزار معلم ورزش وجود دارد که 2 هزار نفر از آنها در بخش های اداری، سالن ها و اماکن ورزشی مشغول به کار هستند.

وی ادامه داد: اگر معلم ورزشی دو پایه تحصیلی را در یک زنگ ورزش تلفیق کند، تخلف انجام داده و در صورتیکه به ما گزارش داده شود، آن را پیگیری می کنیم.

حمیدی با بیان اینکه کمبود مربیان ورزش را با حق‌التدریسی‌ها جبران خواهیم کرد، اظهار داشت: خوشبختانه دانشگاه فرهنگیان رشته ای به نام تربیت بدنی دارد و اکثر مربیان ورزش نیز متخصص در این حوزه هستند، اگر مجلس به ما مجوز دهد، مربی تربیت بدنی می گیریم، اما در حال حاضر احساس تامین نیرو نکرده ایم.

راه اندازی رشته بهداشت در دانشگاه فرهنگیان

معاون تربیت بدنی درباره کمبود مربی بهداشت در مدارس گفت: کمبود این مربیان در مدارس خیلی جدی است ما این موضوع را قبول داریم و باید از ظرفیت دانشگاه فرهنگیان برای جبران این کمبود استفاده کنیم. در حال حاضر 5 هزار و 700 مربی بهداشت در مدارس وجود دارد، اما در تلاش هستیم رشته بهداشت مدارس را در دانشگاه فرهنگیان راه اندازی کرده تا فارغ التحصیلان از همان ابتدا جذب آموزش و پرورش شوند. در نامه ای به وزیر آموزش و پرورش نیز اعلام کرده ایم که از معلمان مازاد در حوزه مربی بهداشت استفاده کنیم تا در نهایت مجوز لازم را برای استخدام افراد از مجلس و دولت بگیریم.

وی درباره متوقف کردن طرح صبا (شنا) و همچنین سایر ورزش های تخصصی در مقطع ابتدایی گفت: ما در صددیم تا سواد حرکتی دانش آموزان را بالا ببریم؛ چراکه باید آنها برای فعالیت های قهرمانی و حرفه ای شناسایی و سرمایه گذاری شوند. از زمان مشغول به کارم در وزارت آموزش و پرورش به تمامی استان ها اعلام کردیم که امسال طرح ملی شنا با توجه به امکانات موجود اجرایی شود، اما واقعیت این است که از طرح صبا در سال گذشته بدهی زیادی داریم وقتی طرحی قرار است ملی شود باید با رعایت همه موارد اعم از تناسب امکانات، منابع انسانی، وضعیت فیزیکی مدارس و بودجه طرح اجرا شود.

حمیدی با بیان اینکه ما در حال حاضر استخر به اندازه کافی برای اجرای طرح ملی شنا نداریم، تصریح کرد: با وجود این کمبودها امسال نیز اعلام کردیم این طرح اجرا شود. اعتبار اجرای طرح صبا با اعتبار یکسال تربیت بدنی برای 12 جلسه برابری می کند، اما با این وجود ابلاغ کرده ایم که تمام مدارسی که امکانات لازم را دارند این طرح اجرا شود. ضمن آنکه اجرای آن در مدارس غیردولتی الزام شده است. برخی مدارس هم که امکانات ندارند گفته ایم که از توانمندی و مشارکت والدین استفاده کنند.

معاون تربیت بدنی با بیان اینکه در حال بازنگری این طرح های ملی هستیم، گفت: رشته ای تخصصی همچون تنیس روی میز، والیبال و بسکتبال در صورتی می توانند در مدارس به شکل تخصصی موفق باشند که امکانات لازم وجود داشته باشد مثلا برای یک کلاس 35 نفره باید چند میز تنیس در مدرسه باشد تمامی متخصصان و دانشگاهیان به این امر واقف هستند باید در کلاس های مختلف امکانات مختلف وجود داشته باشد و شرایطی فراهم شود که به صورت همزمان دانش آموزان در رشته های مختلف ورزشی آموزش ببینند.

وی به بدهی 22 میلیارد تومانی سال 92 در حوزه ورزش اشاره کرد و افزود: اجرای طرح های ملی برای ورزش‌های تخصصی 22 میلیارد تومان بدهی برای امسال ما داشته است البته این رقم مربوط به سال 91 است که به سال 92 شیفت شده است.

حمیدی گفت: اگر در مدرسه ای ژیمنازیوم وجود نداشته باشد طرح مهارت ورزش و ایجاد رشته تخصصی در هر پایه امکان پذیر نخواهد بود. ما باید با توجه به امکانات متنوع مدرسه در رشته های مختلف دانش آموزان بااستعداد را شناسایی کنیم.

معاون تربیت بدنی در پاسخ به خبرنگاری در مورد سرانه فضای ورزشی مدارس گفت: در حال حاضر 798 فضای ورزشی نیمه ساخته و 2 هزار و 956 فضای ورزشی داریم که از این میزان 148 استخر سرپوشیده و 8 استخر روباز ایجاد شده است. با توجه به فقر حرکتی دختران اولویت فضاهای سرپوشیده را به استفاده دختران از سالن‌های سرپوشیده داده ایم.

تشکیل شورای ورزش و پرورشی

وی ادامه داد: به اعتقاد من باید شورای ورزشی و پرورشی در مدارس تشکیل شود که این شورا دید مثبتی نسبت به فقر حرکتی دانش آموزان به ویژه دخترانه داشته باشد البته نباید همه مسولیت ها بر دوش آموزش و پرورش باشد بلکه با کمک سایر ارگانها باید گام بزرگی برای جبران این فقر برداشته شود.

کد N124004

وبگردی