آفتاب

احتمال ورود سلاح اتمی به کشوری که قربانی این سلاح کشتار جمعی شد

احتمال ورود سلاح اتمی به کشوری که قربانی این سلاح کشتار جمعی شد

تهران– ایرنا - گزارشها از ژاپن حکایت از آن دارد که این کشور قربانی سلاح هسته ای آمریکا، بعد از دهها سال از بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی توسط جنگنده های آمریکایی، در اقدامی خطرناک اجازه ورود این سلاح کشتار جمعی به خاک خود را صادر کرده است.

به گزارش شبکه خبری راشاتودی، ˈفومیو کیشیداˈ وزیر امورخارجه ژاپن در دیدار با نمایندگان مجلس این کشور، آنان را از کلیات شرایطی آگاه کرد که براساس آن، دولت در رابطه با سلاح های هسته ای که از مدتها قبل امکان تولید و مالکیت و یا ورود آنها به ژاپن نبود، استثناهایی را قائل خواهد شد.

در زمان جنگ جهانی دوم به دستور ˈهری ترومنˈ، رئیس جمهوری وقت آمریکا، علیه امپراتوری ژاپن، دو بمب اتمی به فاصله سه روز بر روی شهرهای هیروشیما و ناکازاکی انداخته شد که باعث کشتار گسترده شهروندان این دو شهر شد.

حدود 220 هزار نفر در اثر این دو بمباران اتمی جان باختند که بیشتر آنان را شهروندان غیرنظامی تشکیل می دادند. بیش از نیمی از قربانیان بلافاصله هنگام بمباران کشته شدند و بقیه تا پایان سال ۱۹۴۵ بر اثر اثرات مخرب تشعشعات رادیواکتیو جان خود را از دست دادند.

بمباران هسته ای هیروشیما و ناکازاکی تا به امروز تنها موارد استفادهٔ جنگی از سلاح هسته ای در جهان است، البته گزارشهایی در عراق منتشر شد که نشان می داد آمریکا در جنگ علیه این کشور از اورانیوم ضعیف شده استفاده کرده بود.

راشاتودی افزود: اظهارات وزیر امورخارجه ژاپن به دنبال افزایش تنش بین توکیو و پکن برسر مناقشه جزایر موسوم به ˈسنکاکوˈ در زبان ژاپنی و ˈدیائویوˈ به زبان چینی صورت گرفت.

جزایر بدون سکنه اما راهبردی ˈدیائویاˈ در دریای چین شرقی که ژاپن آنها را ˈسنکاکوˈ می نامد، سالها محل مناقشه دو کشور همسایه شده است. این جزایر سرشار از منابع سوخت فسیلی و ماهیگیری است.

ژاپن از سال 1895 میلادی که این جزایر را تصرف کرده، مدعی مالکیت آنهاست و چین نیز از سال 1783 میلادی این جزایر را جزو قلمرو خود می داند.

آمریکا نیز که راهبرد بازگشت نظامی به منطقه آسیا و اقیانوسیه و مهار چین را دنبال می کند سناریوهای گوناگونی از جمله دامن زدن به اختلافات سرزمینی و برگزاری رزمایشهای مشترک با کشورهای منطقه به اجرا در آورده است.

بنابراین گزارش، هفته گذشته ˈجان کریˈ وزیر خارجه آمریکا در دیدار با همتای ژاپنی خود تاکید کرد که واشنگتن در درگیری از توکیو حمایت خواهد کرد.

پکن اواخر سال گذشته میلادی بخشی از دریای شرق چین حدفاصل تایوان و ژاپن را که توکیو تحت کنترل خود می دانست، به عنوان منطقه اقتصادی انحصاری خود اعلام کرد و با این کار خشم ژاپن را برانگیخت.

مترجمام **1302**1577
کد N123823

وبگردی