آفتاب

اوکراین معترضان بازداشتی را آزاد کرد

اوکراین معترضان بازداشتی را آزاد کرد

تهران-ایرنا-ˈویکتور پشونکاˈ دادستان عمومی اوکراین روز شنبه خبر داد: پلیس این کشور تمام معترضان بازداشت شده در اعتراضات خیابانی را آزاد کرد.

به گزارش خبرگزاری شینهوا از کی یف، پشونکا در نشستی خبری گفت: پلیس234 نفر را بازداشت کرده بود که همه آنها آزاد شده اند و هیچ کدام دیگر در زندان نیستند.

وی ادامه داد: دفتر دادستانی عمومی پرونده های جنایی علیه معترضان آزاد شده را مختومه اعلام می کند، به شرطی که بقیه معترضان ساختمان های دولتی را که توقیف کرده اند تا روز دوشنبه هفته جاری تخلیه کنند.

وی ادامه داد: این معترضان هیچ سابقه جنایی برای بازداشت نخواهند داشت اگر دوستان آنها شرایط دولت را بپذیرند.

ˈویکتور یانوکوویچˈ رییس جمهوری اوکراین در تلاش برای پایان دادن به بن بست سه ماهه اوکراین روز31 ژانویه (11 بهمن) نیز قانونی را امضا کرد که براساس آن به همه معترضان عفو عمومی داده شد.

براساس این قانون پلیس همه معترضانی را که از21 نوامبر (30 آبان) بازداشت کرده بود آزاد می کند به شرطی که آنها تا روز17 فوریه (28 بهمن) همه ساختمان های دولتی را که در دست دارند تخلیه کنند.

اوکراین 46 میلیون نفری از ماه نوامبر سال گذشته میلادی(آبان/ آذر 1392) و به دلیل امضا نکردن توافق تجارت آزاد با اتحادیه اروپا توسط یانوکوویچ، به صحنه اعتراضات مردمی و خشونت بار تبدیل شده است.

اعتراضاتی که به عنوان نارضایتی محلی و داخلی آغاز شد با ادامه درگیری ها به صحنه رویارویی آمریکا و روسیه و گسترش به دیگر مناطق اوکراین تبدیل شد.

با آنکه یانوکوویچ در برخی موارد تسلیم خواسته های مخالفان شده است اما باید روسیه را به عنوان یکی از مهم ترین متحدان خود راضی نگه دارد تا بتواند بسته کمکی 15میلیارد دلاری این کشور را نیز دریافت کند. بر اثر این اعتراضات تاکنون دست کم 4 نفر کشته و صدها تن از جمله شماری از افسران پلیس زخمی شده اند.

اروپام**9157 ** 1064
کد N123714

وبگردی