آفتاب

اظهارنظر کارشناسی درباره لایحه اساسنامه سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی

اظهارنظر کارشناسی درباره لایحه اساسنامه سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، نظر کارشناسی خود را درباره لایحه اساسنامه سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی (ساتبا) اعلام کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، دفتر مطالعات انرژی این مرکز اعلام کرد: در صورت بهره برداری صحیح از انرژی های نو نه تنها دستیابی به توسعه و پیشرفت اقتصادی و اجتماعی امکانپذیر می شود، بلکه می توان تا حد زیادی از تغییرات آب و هوایی در کره زمین که تهدیدات زیست محیطی را به دنبال دارد، جلوگیری کرد. ضمن آنکه عرضه پایدار انرژی تضمین شده آثار جانبی منفی بر محیط زیست و سلامتی انسان را کاهش می دهد. در کشور ما هم طی سال های اخیر روند استفاده از انواع انرژی های نو و تجدیدپذیر گسترش یافته و تلاش های نسبتا مناسبی در زمینه استفاده از انرژی های خورشیدی و بادی صورت گرفته است.

از طرف دیگر محدودیت منابع فسیلی، رشد فراوان مصرف سالیانه انواع انرژی در ایران ، احتمال خارج شدن کشورمان از جرگه صادرکنندگان نفت از اواخر قرن حاضر و بالطبع قطع درآمدهای ناشی از صدور نفت باعث می شود که در صورت عدم برنامه ریزی و پیش بینی های لازم ، روند توسعه کشور به طور جدی تحت تاثیر قرار گیرد. عدم کارآیی فنی و اقتصادی مصرف انرژی و هدر رفتن قریب به یک سوم از کل انرژی در فرآیندهای مصرف و مشکلات فزاینده زیست محیطی ناشی از آن، ضرورت مدیریت مصرف انرژی و بالابردن بازده و بهره وری انرژی را در کشورمان پیش از پیش آشکار می سازد.

هم اکنون وظایف مرتبط با توسعه انرژی های تجدیدپذیر و ارتقای بهره وری انرژی الکتریکی در سازمان انرژی های نو ایران (سانا) و سازمان بهره وری انرژی ایران (سابا) که به استناد ماده (4) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به صورت 100 درصد دولتی و جزء سازمان های تابعه شرکت مادر تخصصی توانیر درآمده اند ، انجام می پذیرد.

با ابلاغ قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی، مصوب سال 1389 و به استناد ماده (8) این قانون، وزارت نیرو با استفاده از ظرفیت قانونی جدید ، پیشنهاد «لایحه اساسنامه سازمان انرژی های تجدیپذیر و بهره وری انرژی» را در سال 1390 به دولت ارسال کرد ، زیرا در پیشنهاد لایحه مذکور پس از ایجاد موسسه یاد شده، سازمان های سانا و سابا، منحل و تمامی ماموریت ها و وظایف حاکمیتی آنها به موسسه جدید التاسیس واگذار می شوند که این امر در راستای قانون برنامه پنج ساله پنجم، قانون مدیریت خدمات کشوری و اصل چهل و چهارم قانون اساسی قابل توجیه و دفاع است.

بر این اساس در گزارش پیوست علاوه بر مروری بر اهمیت انرژی های تجدیدپذیر در ایران و جهان و بهره وری انرژی، تلاش شده تا به ضرورت تشکیل سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی ایران (ساتبا) پرداخته و در نهایت، اشکالاتی را در لایحه اساسنامه پیشنهادی دولت وجود دارند مورد توجه قرار داده و با ارائه پیشنهادهای اصلاحی ، در جهت کارآمدی بیشتر این سازمان ، گامی به جلو برداشته شود.

انتهای پیام

کد N123563

وبگردی