آفتاب

کری: چین به حل مسئله کره‌شمالی کمک می‌کند/پکن:نمی‌گذاریم تنش‌ها در شبه جزیره کره تشدید شود

کری: چین به حل مسئله کره‌شمالی کمک می‌کند/پکن:نمی‌گذاریم تنش‌ها در شبه جزیره کره تشدید شود

وزیر امور خارجه آمریکا به دنبال سفر خود به پکن اعلام کرد که توانسته تعهد چین را برای آن که تلاش بیشتری انجام دهد تا کره‌شمالی را وادار به توقف برنامه هسته‌ایش سازد، به دست بیاورد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این سفر جان کری وزیر امور خارجه آمریکا به چین عمدتا به هدف کاهش تنش‌ها بر سر مناقشات منطقه‌ای صورت گرفت.

جان کری به دنبال مذاکرات خود با رهبران بلندپایه چین شامل "شی جینپینگ"، رئیس‌جمهور، "لی کچیانگ"، نخست وزیر و "وانگ یی"، وزیر خارجه این کشور اظهار کرد که بر لزوم کاهش نگرانی‌ها بر سر بلندپروازی‌های ارضی پکن تاکید کرده و نسبت به هر گونه اقدام برای اعلام این منطقه دفاع هوایی جدید در منطقه از سوی چین هشدار داده است.

وزیر امور خراجه آمریکا در حالی به چین سفر کرد که همچنان میان پکن و توکیو بر سر سوابق تاریخی جنگ جهانی دوم اختلاف وجود دارد و مناقشه بر سر برخی جزایر دریای چین شرقی روابط میان چین و کشورهای منطقه را به پایین‌ترین حد رسانده است.

مساله کره شمالی در صدر دستور کار سفر جان کری به چین قرار داشت و هر دو طرف پیشنهادهای خود را برای آنکه چطور کره شمالی ترغیب به انجام اقدامات ملموسی برای خلع سلاح هسته‌ای شود روی میز مذاکرات قرار دارند.

جان کری در پایان مذاکرات یک روزه خود گفت: چین اجازه نخواهد داد بی‌ثباتی و جنگ در منطقه بروز پیدا کند و پکن آماده است در صورت عدم پایبندی پیونگ یانگ دست به اقدامات لازم بزند.

جان کری مشخص نکرد چه اقداماتی انجام خواهد شد. اگرچه وی عنوان کرد که آنها درباره جزئیات حرف زده‌اند اما پکن روابط اقتصادی و تجاری قدرتمندی با پیونگ یانگ دارد. برطبق گزارش خبرگزاری شینهوا وانگ یی نیز گفت: چین هرگز اجازه نخواهد داد هیچ آشوبی و یا جنگی در شبه جزیره کره بالا بگیرد.

وی تاکید کرده است: چین در این مساله جدی است ما نه فقط این را به زبان می‌آوریم بلکه به آن عمل می‌کنیم.

انتهای پیام

کد N123241

وبگردی