آفتاب

سعد الحریری: مخالف کشانده شدن اهل تسنن لبنان به جنگ‌های دینی هستیم

سعد الحریری: مخالف کشانده شدن اهل تسنن لبنان به جنگ‌های دینی هستیم

نخست وزیر سابق لبنان در اظهاراتی به مناسبت نهیمن سالگرد ترور پدرش اعلام کرد که مخالف انتقام‌جویی و استفاده از سلاح است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، سعد الحریری، نخست وزیر سابق لبنان و رهبر جریان المستقبل که هم‌اکنون در خارج از لبنان به سر می‌برد، در سخنانی که از طریق ویدئو کنفرانس در مراسمی به مناسبت نهمین سالگرد ترور رفیق الحریری، نخست وزیر پیشین لبنان در بیروت ایراد شد، اعلام کرد: من خواهان مقابله با اقدامات تحریک آمیز و درخواست‌های مشکوک برای وارد کردن لبنان به ویژه اهل تسنن در جنگ‌های دیوانه‌واری هستم که تنها به "هولوکاست دینی" می‌انجامد.

وی گفت: می‌خواهم به کسانی که از یک محیط حاصلخیز برای پرورش تروریسم در لبنان سخن می‌گویند و تلاش می‌کنند تا مسئولیت آن را برعهده جریان المستقبل و اهل سنت بگذارند بگویم ما مخالف این هستیم که جریان المستقبل همچون حزب‌الله باشد. ما این مساله را نمی‌پذیریم که جریان المستقبل همچون گروه "دولت اسلامی عراق و شام" موسوم به "داعش" و یا "جبهه النصره" باشد. ما مخالف این هستیم که جریان المستقبل و اهل تسنن در لبنان به جنگی میان حزب‌الله و القاعده کشیده شوند.

سعد الحریری خاطرنشان کرد: همه این گروه‌ها ابزارهایی برای فرسایش دولت هستند. ابزارهایی برای طرح‌ جنگ‌هایی هستند که میان مسلمانان تمامی ندارد و ما به همراه اکثریت قاطع اهل تسنن در لبنان با این طرح‌ها رو به رو هستیم و ما هیچ اقدامی را که با هدف تنش‌زایی و آشوب‌افکنی باشد، نمی‌پذیریم.

نخست وزیر سابق لبنان تاکید کرد: جریان المستقبل مخالف این است که خلائی در ریاست جمهوری لبنان به وجود آید؛ چرا که پست ریاست جمهوری در لبنان تنها منصبی است که یک شخصیت مسیحی در جهان عرب آن را برعهده دارد.

وی با بیان اینکه هر دولتی که در ریاست آن خلاء وجود داشته باشد در خطر فروپاشی قرار دارد، تاکید کرد: ما اعلام می‌کنیم که تنها رئیس جمهوری را می‌خواهیم که نماینده اراده ملی مسیحیان باشد و تنها تابع قانون اساسی باشد.

سعد الحریری عنوان داشت: مقابله با تروریسم ایجاب می‌کند که تصمیم سریعی از سوی حزب‌الله برای خارج شدن از سوریه اتخاذ شود و خود حزب‌الله نیز به این امر اذعان دارد که دولت لبنان مسئول مرزها و محافظت از مردم است.

وی در ادامه افزود: مسائل زیادی وجود دارد که می‌توان درخصوص آن صحبت کرد و من امروز تنها به مساله مشارکت در جنگ سوریه و نتایج آن بر لبنان به ویژه اهل تشیع اکتفا می‌کنم، چرا که این مساله بزرگترین خطر علیه لبنان به شمار می‌آید و این جنگ پیامدهای بسیاری بر لبنانی‌ها در داخل کشور می‌گذارد.

سعد الحریری با اشاره به "رنج‌های مردم و خودروهای بمب‌گذاری شده و عملیات انتحاری و برجای ماندن صدها جسد و ترس و نگرانی و جبهه‌گیری‌های مذهبی و ضررهای بسیاری که بر اقتصاد لبنان برجای گذاشته می‌شود"، اظهار کرد: همین‌ها کافی است تا در تصمیم‌های گرفته شده تجدیدنظر شود چرا که این تصمیم‌ها تنها کشتار و ویرانی را برای لبنان به ارمغان می‌آورد و هر کس که جز این را بگوید به خود و لبنانی‌ها دروغ گفته است.

رهبر جریان المستقبل با اشاره به فرسایش‌های بسیاری که در ارتش و دیگر نیروهای امنیتی و نظامی لبنان حاصل شده است، اظهار کرد: ما خواهان مواضع بی‌طرف هستیم.

انتهای پیام

کد N123170

وبگردی