آفتاب

تهدید آمریکا به هدف گرفتن زندانیان آزاد شده در افغانستان

تهدید آمریکا به هدف گرفتن زندانیان آزاد شده در افغانستان

یکی از مقام‌های ارشد پنتاگون اعلام کرد: در صورتی که 65 شبه‌نظامی افغان که توسط دولت این کشور آزاد شدند به میدان نبرد بازگردند، هدف نیروهای آمریکایی قرار گرفته و دستگیر یا کشته خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، جان کربی،‌ سخنگوی پنتاگون گفت: بدون در نظر گرفتن فرضیات، ما به جست‌وجو و دستگیری دشمنان در افغانستان که نیروهای ما نیروهای متحدان ما و مردم افغانستان را هدف قرار می‌دهند می‌پردازیم و تغییری در رویکرد و تاکتیک ما در این باره به وجود نمی‌آید. اگر هر یک از این زندانیان آزاد شده به میدان نبرد بازگردند، خطری برای نیروهای آمریکایی و افغان وهمچنین مردم این کشور تبدیل می‌شوند و ما آن‌ها را دستگیر کرده یا می‌کشیم.

65 شبه‌نظامی افغان روز پنج‌شنبه هفته گذشته از جانب دولت کابل و در بحبوحه مخالفت‌های شدید دولت واشنگتن آزاد شدند. واشنگتن این افراد را شبه‌نظامیان "خطرناک" طالبان و عاملان انتحاری می‌داند که احتمال دارد برای کشتن نیروهای خارجی و افغان به میدان مبارزه بازگردند.

جان کربی در ادامه با اعلام اینکه این 65 تن در حال حاضر هدف نیروهای آمریکایی قرار ندارند، افزود: در صورتی که آن‌ها به زندگی عادی بازگردند و کاری با شبه‌نظامیان طالبان نداشته باشند، ما با آن‌ها کاری نداریم اما اگر آن‌ها انتخاب کنند که به میدان مبارزه بازگردند به دشمنانی مشروع و اهدافی مشروع برای ما بدل خواهند شد.

دولت آمریکا تعدادی از این 65 زندانی آزاد شده را به صورتی مستقیم با حملات علیه نیروهای افغان و نیروهای آمریکایی و ناتو مرتبط می‌داند.

سخنگوی مطبوعاتی پنتاگون در ادامه گفت: این افراد نباید در خیابان‌های افغانستان آزادانه راه بروند. ما شواهد محکم و مستدلی علیه آن‌ها داریم که متاسفانه با بی‌اعتنایی مواجه شده است.

وی افزود: واشنگتن نگران این مساله است که حامد کرزای، رئیس جمهوری افغانستان احتمالا زندانیان دیگری را آزاد کند که برای دولت آمریکا خطرناک هستند.

چاک هاگل، وزیر دفاع آمریکا نیز از اقدامات اخیر دولت کابل از جمله تصمیم برای آزادی این 65 زندانی خشمگین شده است. دولت آمریکا همچنین از عدم امضای توافقنامه بلندمدت همکاری میان کابل و واشنگتن ناراضی است. اگر این توافقنامه امضا شود، نیروهای آمریکایی می‌توانند پس از 2014 و خروج نیروهای ائتلاف ناتو و آمریکا در افغانستان بمانند.

انتهای پیام

کد N123014

وبگردی