آفتاب

پرینتر سه بعدی انقلابی در تصاویر پزشکی

پرینتر سه بعدی انقلابی در تصاویر پزشکی

تهران - ایرنا - محققان دانشگاه آلبامای آمریکا با استفاده از فناوری چاپگر سه بعدی موفق به مدلسازی مولکول های DNA شده اند که گام مهمی در پیشرفت تحقیقات مربوط به سرطان است.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از نیچر، با استفاده از این فناوری، یک مدل مولکولی از DNA چهار رشته ای تولید شده است. این مدل فیزیکی باعث درک بهتر آرایش مولکولی می شود.

این مدل مولکولی در توسعه روش درمانی سرطان لوزالمعده اهمیت بسزایی دارد.

این تحقیقات حاصل جمع آوری اطلاعات کریستالوگرافی اشعه X مولکول های چهارگانه و ترجمه این اطلاعات به اطلاعات قابل فهم برای چاپگر سه بعدی است.

آماده سازی توالی مولکول چهارگانه DNA تا امروز یک چالش بزرگ محسوب می شد که به کمک یک تیم تحقیقاتی متشکل از محققان انگلیسی و آمریکایی انجام شد.

این اطلاعات در حال حاضر برای شناسایی تومور های سرطان لوزالمعده قابل استفاده است ولی محققان بر این باورند که در آینده ای نزدیک برای بررسی انواع سلول های سرطانی کاربرد دارد.

چندی پیش محققان دانشگاه کرنل با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی موفق به تولید غذای حورد نیاز برای فضانوردان در طی یک سفر فضایی شدند.

این چاپگر به همراه فضانوردان به فضا ارسال می شود تا مواد غذایی موردنیازشان در طول سفر تامین کند.تولید غذاهای مختلف با طعم و رنگ متفاوت با استفاده از این فناوری قابل انجام است.

ضمیمه عکس: تصاویری از مواد غذایی تولید شده توسط این پرینتر قابل مشاهده است.

علمی (6) ** 9259**1599
کد N122981

وبگردی