آفتاب

رئیس جمهوری تاجیکستان بر تقویت همکاری ها با ایران تاکید کرد

رئیس جمهوری تاجیکستان بر تقویت همکاری ها با ایران تاکید کرد

دوشنبه - ایرنا - امامعلی رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان عصر روز جمعه در دیدار معاون امورخارجه کشورمان با وی با اظهار رضایت از سطح روابط دو کشور فارسی زبان ایران و تاجیکستان، بر تقویت مناسبات و تعاملات فی مابین در زمینه های گوناگون تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، امام علی رحمان در دیدار ابراهیم رحیم پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با وی افزود: دو کشور شرکایی با اشتراکات تاریخی و فرهنگی فراوان هستند و عزم خود را برای استفاده از تمامی امکانات و ظرفیت های موجود برای رشد و توسعه مفید و فراگیر در جنبه های گوناگون جزم کرده اند.

وی با اشاره به گفت و گوی تلفنی هفته گذشته خود با حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان و همچنین دیدار دو رئیس جمهوری در بیشکک در شهریور ماه سال جاری، گفت: اعتقاد دارم که در دوره جدید ریاست جمهوری ایران محتوای مناسبات دو کشور غنی تر خواهد شد.

وی تصریح کرد: سیاست خارجی ایران در دوره جدید ریاست جمهوری هم اکنون در حال دستیابی به هدفهای اساسی این کشور است.

رحمان، ایران را یکی از مهمترین شرکای اقتصادی و تجاری تاجیکستان در جهان عنوان کرد و تاکید کرد که با مساعدت ایران پروژه های زیربنایی در این کشور عملی می شود.

بر پایه این گزارش، در این ملاقات مسائل وابسته به مناسبات و همکاری متنوع و سود بخش دو کشور بررسی شد.

توجه به راه های رشد و گسترش همکاری اقتصادی ، تجاری و سرمایه گذاری و تطبیق مثمر لوایح لایحه های مشترک دو کشور در بخش های گوناگون نیز مورد بحث قرار گرفت.

در مورد وضعیت کنونی و دورنمای افغانستان و دیگر مسائل منطقه ای و بین المللی نیز در این دیدار گفت و گو شد.

ابراهیم رحیم پور معاون آسیا و اقیانوسیه کشورمان نیز به خبرنگاران گفت: در این جلسه ضمن ابلاغ پیام های رئیس جمهوری کشورمان به امام علی رحمان و دعوت از وی برای سفر به ایران، وضعیت روابط دو کشور طی 22 سال گذشته ، راهکارهای آینده برای توسعه روابط به صورت کامل مور تبادل نظر قرار گرفت.

وی افزود: برنامه جدول زمانی برای رفت و امدهای مقامات دو کشور در سال 2014 مطرح و در مورد طرح های ایرانی در دست اجرا و طرح های آینده و فعال شدن ظرفیت های دو کشور در زمینه های گوناگون نیز تاکید شد.

رحیم پور صبح روز جمعه هم با سراج الدین اصل اف وزیر امورخارجه تاجیکستان دیدار داشت و شامگاه جمعه نیز در یک نشست مطبوعاتی با حضور رسانه های محلی تاجیکستان حضور یافت.

آساق**1663**1144
کد N122742

وبگردی