آفتاب

انتشار اخبار حمل سلاح و مهمات به تروریستهای سوری در ترکیه ممنوع شد

انتشار اخبار حمل سلاح و مهمات به تروریستهای سوری در ترکیه ممنوع شد

آنکارا- ایرنا- دادگاه رسیدگی به جرایم تروریستی در ترکیه حکم ممنوعیت انتشار اخبار مربوط به ارسال سلاح و مهمات به گروه های تروریستی در سوریه را صادر کرد.

به گزارش روز جمعه ایرنا ،نیروهای پلیس ترکیه به تازگی از دو اتوبوس در استان آدانا در جنوب این کشور مقادیر متنابهی سلاح و مهمات به مقصد سوریه کشف کردند.

براساس این گزارش، نیروهای دولتی ترکیه همچنین به حکم دادستانی آدانا از بازرسی یک تریلر توسط ژاندارمری استان حاتای این کشور ممانعت به عمل آوردند.

منابع خبری ترکیه اعلام کردند که این تریلر حامل سلاح و مهمات برای مخالفان سوری بوده است، ولی مقامات دولتی ترکیه مدعی شدند، محموله این تریلر که متعلق به سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه موسوم به میت بوده، کمک هایی به ترکمن های سوری بوده است.

کشف سلاح و مهمات در دو اتوبوس و ممنوعیت بازرسی از این تریلر بازتاب بسیار گسترده ای در رسانه های جمعی ترکیه داشت و احزاب مخالف دولت آنکارا با محکوم کردن ارسال سلاح برای تروریست های سوری توسط دولت ترکیه، خواستار پاسخگویی مقامات دولتی شدند.

بر این اساس، با صدور حکم دادگاه رسیدگی به جرایم تروریستی در ترکیه از این به بعد رسانه های جمعی ترکیه امکان طرح و ابراز هرگونه نظری در مورد ارسال محموله های سلاح و مهمات به تروریست های سوری را نخواهند داشت.

کارشناسان سیاسی معتقدند که فشار دولت آنکارا بر رسانه های جمعی این کشور در پی عملیات فساد مالی و ارتشاء در 17 دسامبر ( 26 آذر ماه) تشدید شده و این موضوع در گزارش هایی که توسط سازمان های بین المللی حمایت از خبرنگاران منتشر شده نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

در پی عملیات ارتشا و فساد مالی توسط پلیس و دادستان استانبول شماری از منتسبان به دولت ترکیه، از جمله دو نفر از فرزندان وزرای کابینه سابق و برخی از فعالان اقتصادی به اتهام اخذ رشوه و فساد مالی دستگیر شدند.

ترکیه از آغاز بحران در سوریه به همراه کشورهای عربستان سعودی و قطر از معارضان و تروریست های سوری حمایت کرده است.

سازمان های ملل متحد و دیده بان حقوق بشر نیز به تازگی با انتشار گزارشاتی ترکیه را به ارسال سلاح و مهمات برای نیروهای تروریستی سازمان القاعده متهم کردند.

خاورم**2012** 230**1144
کد N122617

وبگردی