آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

بذرپاش: انتقادات به دولت محدود به عملکردش باشد/ دولت ظرف واکنش‌هایش را بزرگ‌تر کند

بذرپاش: انتقادات به دولت محدود به عملکردش باشد/ دولت ظرف واکنش‌هایش را بزرگ‌تر کند

یک عضو اصولگرای مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که انتقادات به دولت باید محدود به دوران عملکرد شش ماهه‌اش باشد، گفت: با وجودی که ممکن است برخی نقدها خارج از حوزه انصاف به دولت مطرح شده باشد اما دولت باید ظرفش را در واکنش به انتقادات بزرگ‌تر کند.

یک عضو اصولگرای مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که انتقادات به دولت باید محدود به دوران عملکرد شش ماهه‌اش باشد، گفت: با وجودی که ممکن است برخی نقدها خارج از حوزه انصاف به دولت مطرح شده باشد اما دولت باید ظرفش را در واکنش به انتقادات بزرگ‌تر کند.

مهرداد بذرپاش در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: با توجه به این که حدودا شش ماه از عمر دولت یازدهم می‌گذرد، اگر انتقادی نیز به دولت وارد باشد، باید آن نقدها در حد همین شش ماه نه بیش از آن باشد.

او ادامه داد: به نظر می‌رسد منظور مقام معظم رهبری در بیانات اخیرشان در مورد انتقادات و نقدهای به دولت نیز این است که منتقدان فکر نکنند که با دولت چهار یا هشت ساله‌ای طرف هستند که بخواهند به این میزان از دولت توقع داشته باشند.

این نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر رییس جمهور شعارها و اظهارنظرهایی در مورد نقد و آزادی بیان داشتند که به نظر می‌رسد با عملکردها تفاوت دارند و این اظهارات با تعداد و تنوع شکایات از رسانه‌ها سازگار نیست.

صاحب امتیاز روزنامه وطن امروز گفت: طبق آخرین اخبار 11 شکایت از طرف دولت نسبت به این روزنامه در یک ماه اخیر مطرح شده است. خبرهایی هم دارم که شکایات گسترده در رسانه‌های مختلف انجام شده است. این رویکرد که زیرمجموعه‌های دولت براساس تشخیص خودشان عمل می‌کنند درست نیست.

بذرپاش در عین حال با تاکید بر این که با وحدت می‌توان از تمامی موانع عبور کرد، گفت: اگر انتقادات خارج از خطوط قرمز مطرح شود، درست نیست. به نظرم فرق اصولگرایان با اصلاح‌طلبان در این است که نگاه اصولگرایان به دولت این نبود که هرکاری را انجام می‌دهد، خوب است. البته ما در دولت گذشته شاهد بودیم هر اقدامی انجام می‌شد، فردایش نظر مخالفی را درباره آن مطرح می‌کردند.

او هم‌چنین با بیان این که شاید برخی از نقدهای منتقدان خارج از حوزه انصاف باشد، افزود: با این وجود دولت باید ظرفش را در مورد انتقادات بزرگ‌تر کند. دولت جمهوری اسلامی با ده‌ها هزار ماموریت و وظیف ممکن است ایرادی هم داشته باشد ما بنا را بر این می‌گذاریم که نقدهای منتقدان ناصحانه و با رویکرد اصلاحی بوده است.

بذرپاش ادامه داد: ما نمی‌گوییم همه انتقادات درست است. شاید در برخی موارد تندروی وجود داشته باشد و یا به اندازه کافی نبوده و یا بیش از اندازه مطرح شده است. ولی باز هم به نظر نمی‌رسد که جریان اصلی منتقدان نگاه تندروی و افراطی داشته باشد. البته باز هم برخی تلاش می‌کنند با نگاه تندروی و افراط منتقدان را از میدان به در کنند.

وی با بیان این که با بیانات اخیر مقام معظم رهبری به جایگاه منتقدان رسمیت داده شده است، گفت: انتقادها باید با رعایت احترام متقابل مطرح شود و در کل باید تفاهم داشته باشند.

این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی یکی از موارد انتقاد را در موضوع توافق هسته‌ای برشمرد و گفت: اگر به توافقنامه نقد داریم به دلیل این است که توقع‌ داریم دولت به میزانی که تلاش می‌کند خارجی‌ها و اعضای کنگره آمریکا را اقناع کند و راضی نگه دارد، داخلی‌ها را نیز قانع کند.

بذرپاش افزود: استفاده از تعابیری همچون بیان نقد از سوی افراد کم سواد و افرادی معدود در شان رییس‌جمهور نبود. یا اینکه از جملاتی استفاده شود همچون اینکه منتقدان همان حرف‌های رژیم صهیونیستی و خارجی‌ها را می‌زنند. این صحبت‌ها خوب نیست.

او با بیان این که این توقع از وزارت خارجه که در مقابل این همه توهین به ملت ایران، موضع مقتدرانه‌تری داشته باشد، بی‌جا نیست، گفت: انتقادات به توافق ژنو، انتقاد به جزییات نه کلیات است. این که برخی منتقدان از تعبیر هولوکاست در مورد تفاهم‌نامه استفاده کردند، بدان دلیل است که انگار کسی نباید جرات حرف زدن در مورد ژنو را نداشته باشد که در مورد هولوکاست نیز همان شیوه دنبال می‌شود.

این نماینده اصولگرای مجلس در ادامه یکی دیگر از انتقادات دولت را در مورد شیوه توزیع سبد کالا عنوان و اظهار کرد: بحث بسیاری از منتقدان این بود که توزیع سبد کالا با این مکانیزم تصمیم غلطی است. بهتر می‌توانستیم این شیوه را دنبال کرده و به جای سبد کالا پول نقد به مردم بدهیم.

بذرپاش افزود: منتقدان از این حیث به سبد کالا نقد داشتند که بهتر بود روش‌های جایگزین اتخاذ می‌شد. مثلا در سال گذشته نیز مبلغ عیدانه‌ای در حساب‌های مردم ریخته شد و کار به راحتی و بدون مشکل پیش رفت. انتقادات از این جهت مطرح می‌شود وگرنه اصل این موضوع که بتوان به مردم مبلغ، کالا و هدیه‌ای را تقدیم کرد، تصمیم خوب، به جا و به موقعی بود.

وی هم‌چنین گفت: در موضوع سبد کالا سوالات و انتقاداتی در مورد تامین منابع وجود داشت که طبق اطلاع ما منابع اختصاص سبد کالا از محل 10 هزار میلیارد تومان یارانه‌ها و کالاهای اساسی ما داده شده است. این در حالی است که این مبلغ برای یارانه نان، سوخت، نیروگاه‌ها و برخی اقلام دارویی است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: انتقاد دیگر به سبد کالا از این جهت بود که بدون مشخص بودن جامعه هدف مشخص شد، کالا به یک دسته از مردم اختصاص یافت که نتیجه آن ایجاد بی‌نظمی بود.

انتهای پیام

کد N122157

وبگردی